تدوین طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی

به گزارش مجله هاستفا، مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: باتوجه به گستردگی سواحل و پسکرانه توسعه یافته استان، طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در 6 محور تدوین شده است.

تدوین طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، علیرضا محمدی کرجی ران اضافه نمود: بهره برداری مناسب از منابع و ظرفیت های منطقه، تعادل بخشی به توزیع جمعیت و فعالیت ها در نوارساحلی، همگام سازی منابع مالی باتوسعه اجتماعی برای ایجاد شرایط مناسب از مهم ترین محورهای تبیین شده در این طرح است.

شناسایی مخاطرات محیطی و تهدیدات انسانی، جلوگیری از محیط زیست دریایی ناشی از فعالیت های انسانی، بازسازی و احیای زیست بوم های آسیب دیده و همچنین جلوگیری از کاهش گونه های زیستی نیز از دیگر محورهای تبیین شده در این طرح است.

طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی همچنین کوشش دارد با ایجاد ارزش اضافه نموده در مناطق ساحلی هرمزگان از بروز تضاد و تعارض بین بهره برداران مختلف جلوگیری کند.

دبیر کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل هرمزگان اظهار کرد: کوشش برای دستیابی به تصویری کلان و جامع از مسائل بهم پیوسته در مناطق ساحلی، استفاده از اطلاعات و آمار صحیح در برنامه ریزی با درنظرگرفتن شرایط محلی، هماهنگی با طبیعت و محیط زیست، کوشش در ایجاد تشریک مساعی بین تمامی اشخاص ودستگاه های ذینفع و مشارکت دادن آن ها در تصمیم گیری ها و دور اندیشی و پیش بینی مسائل پیش روی توسعه در مناطق ساحلی استان از دیگر اهداف این طرح است.

این طرح از یک سو به همگام سازی و روزآمدکردن اطلاعات و یافته های سواحل پرداخته و از سویی دیگر تدقیق مطالعات و یافته های طرح ملی در سطح استان را باتوجه به تغییرات اطلاعات و داده ها تبیین می نماید.

کرجی ران ادامه داد: نتیجه مطالعه دقیق (ICZM) در سامانه نرم افزاری پشتیبانی از تصمیم (D.S.S.) تحت محیط (GIS) به آدرس اینترنتی(HICZM.PMO.IR)در دسترس دستگاه ها و ارگان های استانی قرار می گیرد. در این سامانه بیش از 200 لایه اطلاعات مکانی منطقه ساحلی هرمزگان که مرتبط با اهداف معین شده طرح است و با ارائه اطلاعات مکان محور از محل موردنظر، اطلاعات لازم را برای اتخاذ تصمیم صحیح در اختیار مدیران استان قرار می دهد.

طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM) در هرمزگان به عنوان نخستین استان ساحلی، اجرا و نقشه راهی برای بهره برداری مناسب از منابع و ظرفیت های منطقه ای این استان به شمار می آید.

طرح تدقیق مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی هرمزگان شهریورماه 98 در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان تصویب شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4904

به "تدوین طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید