به ثمر رسیدن اکوسیستم نوآوری وفناوری کشور، تعداد شرکت های دانش بنیان از 6000 عدد گذشت

به گزارش مجله هاستفا، در حالی که در نخستین روزهای تصویب قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان به 55 شرکت می رسید، با رونق اکوسیستم این شرکت ها اکنون به بیش از 6035 رسیده است؛ شرکت هایی که ایفاگر نقشی اثربخش در رونق اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان کشور هستند.

به ثمر رسیدن اکوسیستم نوآوری وفناوری کشور، تعداد شرکت های دانش بنیان از 6000 عدد گذشت

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از مهم ترین گام های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از نخستین روزها، توسعه و رونق اکوسیستم نوآوری و فناوری، با حمایت از شرکت های دانش بنیان، شرکت های خلاق و استارتاپ ها است. استقرار سازوکارهای حمایتی ویژه این کسب وکارها به طوری که از 140 اسم حمایت فراتر رفته، در راستای توسعه شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی نتایج حاصل از پژوهش های کارآمد و نوآورانه است.

به کمک سازوکارهای هوشمند و پویا در حمایت از این کسب وکارها که به رونق فروش محصولات، برطرف نیازهای تحریمی و نقش آفرینی محصولات ایران ساخت در بازارهای صادراتی منجر شده است، اکنون بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور بر مدار این کسب و کارها حرکت می نماید و به معنای واقعی پیشران اقتصاد شده اند.

این در حالی است که با تصویب حمایت از شرکت های خلاق فعال در صنایع فرهنگی، شرکت های خلاق و استارتاپ های حوزه علوم انسانی و اجتماعی در قالب شرکت های دانش بنیان نوع 3، دامنه فعالیت و دربرگیرندگی اقتصاد، اشتغال و ارزش افزوده به وسیله فعالان اکوسیستم نوآوری و فناوری، افزایش یافته است.

سهم قابل توجه دانش بنیان های فراوریی از اکوسیستم نوآوری

شرکت های دانش بنیان بر اساس ماهیت و فعالیت شان، به دو گروه شرکت های دانش بنیان فراوریی و نوپا دسته بندی شده و دانش بنیان های نوپا یا فراوریی هم بر اساس نوع فعالیت، پیچیدگی و اهمیت فناورانه در 3 گروه نوع یک، نوع دو یا نوع 3 جای می گیرند.

از میان 6035 شرکت دانش بنیان، بیش ترین حجم از این کسب وکارها به دانش بنیان های فراوریی نوع دو با 3289 شرکت اختصاص دارد و از جمع این کسب و کارها، 54 درصد از فعالیت های فناورانه به این گروه اختصاص دارد. بعلاوه شرکت های دانش بنیان نوپا نوع 2 با تعداد 1580 شرکت، سهم 26 درصدی از اکوسیستم نوآوری و فناوری را به خود اختصاص داده اند.

حضور دانش بنیان های نوع 3 در اکوسیستم نوآوری

مفهوم تازه نفس و خلاقانه شرکت های خلاق و صنایع فرهنگی، ناظر به شکلی از کسب وکارها است که در پی راه کارهای نوآورانه و خلاقانه با تکیه به ظرفیت علوم انسانی، فرهنگ، هنر، تاریخ و میراث معنوی و فرهنگی هستند. این کسب وکارها اگرچه از پیچیدگی و پیشرفتگی فناوری هم پای شرکت های دانش بنیان نوع یک و دو برخوردار نیستند، اما می توانند سهم قابل توجهی در فراوری ناخالص ملی، رونق کسب وکارها، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده ایفا نمایند.

سال های گذشته نامی از شرکت های خلاق و صنایع فرهنگی در میان شرکت های فعال در اکوسیستم نوآوری و فناوری و نقش آفرینی این کسب و کارها در رونق اشتغال و اقتصاد نبود، در حالی که بر اساس آمارهای جهانی، سهم شرکت های خلاق و صنایع فرهنگی تنها در 2 سال گذشته، بیش از 2700 میلیارد دلار بود که با تصویب حمایت از این کسب و کارها در قالب شرکت های دانش بنیان نوع 3، سهم این کسب وکارها هم در اقتصاد دانش بنیان و رونق اکوسیستم فناوری و نوآوری مورد توجه نهاده شد.

در حال حاضر با وجود این که کم تر از 6 ماه از تصویب این طرح در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می گذرد، 57 شرکت دانش بنیان نوپا نوع 3 و 23 شرکت نوپا در این دسته بندی مورد حمایت نهاده شده اند.

حضور پررنگ دانش بنیان های فناوری اطلاعات و ارتباطات

شرکت های دانش بنیان در حوزه های گوناگون فناوری از جمله فناوری زیستس، کشاورزی، صنایع غذایی، دارو، فرآورده های پیشرفته تشخیص و درمان، مواد پیشرفته، محصولات مبتنی بر فناوری های شیمیایی، ماشین آلات پیشرفته، تجهیزات پزشکی، برق، الکترونیک، فوتونیک، مخابرات، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نرم افزارهای رایانه ای و خدمات تجاری سازی بیش ترین حجم از فراوری محصولات و خدمات دانش بنیان را ارائه می دهند.

این در حالی است که 1356 شرکت دانش بنیان فراورینماینده تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته و 1237 شرکت دانش بنیانی که در حوزه برق و الکترونیک، فوتونیک، مخابرات و سیستم های اتوماتیک فعالیت می نمایند، به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.

عایدی قابل توجه شرکت های دانش بنیان

در حالی که سهم شرکت های دانش بنیان از اقتصاد کشور در سال 1389 تنها 2 هزار میلیارد ریال بود در امسال اندازه فروش شرکت های دانش بنیان از 900 هزار میلیارد فراتر رفته که رشدی بیش از 450درصدی را نشان می دهد.

بعلاوه شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه نرم افزارهای رایانه ای، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرآورده های شیمیایی و مواد پیشرفته بیش ترین سهم از عایدیهای حاصل از فروش محصولات و ارائه خدمات دانش بنیان را به خود اختصاص دادند.

مرکز عظیم ترین میزبان فعالان اکوسیستم نوآوری

وجود زیرساخت ها پهنه های نوآورانه و خدمات سهل الوصول موجب شده است تا بیش ترین تمرکز فعالان اکوسیستم نوآوری از جمله شرکت های دانش بنیان در تهران صورت بگیرد، به طوری که مرکز اندازه بیش از 3199 شرکت دانش بنیان است. اما استان اصفهان پس از مرکز، دارنده بیش ترین شرکت های دانش بنیان است به طوری که 547 شرکت دانش بنیان در این استان استقرار دارند.

استان خراسان رضوی با میزبانی 316 شرکت دانش بنیان پس از استان های تهران و اصفهان، بیش ترین سهم از استقرار فعالان اکوسیستم نوآوری و فناوری را به خود اختصاص داده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8143

به "به ثمر رسیدن اکوسیستم نوآوری وفناوری کشور، تعداد شرکت های دانش بنیان از 6000 عدد گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به ثمر رسیدن اکوسیستم نوآوری وفناوری کشور، تعداد شرکت های دانش بنیان از 6000 عدد گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید