ایران پیشتاز مبارزه با داعش بود ولی چرا ترامپ تشکر نکرد

به گزارش مجله هاستفا، خبرنگاران- گروه بین الملل: صبح دیروز یکشنبه یک مقام دولت آمریکا اعلام نمود که نیروهای عملیات ویژه این کشور علیه ابوبکر البغدادی سرکرده فراری گروه تروریستی داعش دست به عملیات زده اند. به همین دلیل، نشریه نیوزویک نیز اعلام نمود طبق اطلاعات دریافتی خود از یک مقام ارتش آمریکا، البغدادی در این عملیات به هلاکت رسیده است.

ایران پیشتاز مبارزه با داعش بود ولی چرا ترامپ تشکر نکرد

گفته می گردد که این عملیات در استان ادلب در شمال غربی سوریه و متعاقب دریافت اطلاعات موثق اجرا شده است. از سوی دیگر، وزارت دفاع ترکیه امروز یکشنبه با انتشار بیانیه ای در توئیتر ادعا کرد که پیش از عملیات دیشب آمریکا در ادلب، تبادل اطلاعات و هماهنگی های لازم میان مقامات نظامی ترکیه و آمریکا اجرا شده است! در این بیانیه ادعا شده است: پیش از عملیات دیشب ایالات متحده آمریکا در ادلب، تبادل اطلاعات و هماهنگی های لازم میان مقامات نظامی اجرا شده است.

در همین ارتباط، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا سخنرانی را ترتیب داد. او در این خصوص گفت: ابوبکر البغدادی در یک تونل در حالیکه مورد تعقیب بود، جلیقه انفجاری خود را منفجر کرد. آزمایش دی ان ای، هویت او را تائید کرد. شناسه دی ان اِی او را با خود آوردند و پس از آزمایش این موضوع در محل عملیات و نیز در مرکز استقرار از هویت او اطمینان یافتند.

ترامپ ادامه داد: بغدادی بزدلانه کشته شد. امروز روز بزرگی برای دنیا است. از همه کشورها و گروه ها و نهادهایی که به ما یاری کردند، تشکر می کنم. از سربازان ویژه آمریکا برای این عملیات تشکر می کنم. دنیا امروز با کشتن ابوبکر البغدادی به یک مکان امن تر تبدیل شده است. وی گفت: در چند هفته گذشته البغدادی را زیر نظر داشتیم. نظامیان ما با 8 فروند بالگرد در آنجا فرود آمده و در دیوار ساختمان سوراخی را ایجاد کردند؛ آن ها نمی توانستند از در وارد شوند؛ چون مین گذاری شده بود.

در این ارتباط خبرنگاران گفتگویی با پروفسور شیرین هانتر استاد دانشگاه جورج تاون امریکا و عضو شورای روابط خارجی آمریکا انجام داده است که در ادامه می آید.

*آمریکا خاطرنشان کرد که ابوبکر البغدادی را در ادلب کشته است و ترامپ نیز این خبر را تایید کرد و از ترکیه و عراق و نمودهای سوریه که در این عملیات به آمریکا یاری نموده بودند تشکر کرد. با توجه به تضعیف داعش در عراق و سوریه، خبر کشته شدن البغدادی چقدر در راستای اهداف تبلیغاتی ترامپ می تواند مؤثر باشد؟

کشتن البغدادی تا اندازه ای برای مقابله کردن با عکس العمل انتقادی به خروج نیروهای امریکا از سوریه بوده است یکی از نقدها این بود که با خروج نیروهای امریکایی داعش در سوریه دوباره قوی می گردد.

ترامپ می خواهد نشان دهد که این چنین نخواهد شد. تشکر از ترکیه و عراق هم بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. طنز تلخ در این است که سالها ترکیه از داعش حمایت می کرد در حالیکه ایران با آن می جنگید. اما نه عراقیها و نه غربیها از زحمت و هزینه ایران قدردانی نکردند.

*آیا کشته شدن البغدادی توسط آمریکا می تواند دستاورد مهمی برای ترامپ در راستای محتمل شدن پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری به شمار رود؟

به نظر من وقتی که زمان انتخابات ریاست جمهوری برسد، مسئله کشته شدن البغدادی فراموش شده و تاثیری بر پیروزی یا شکست رئیس جمهور ترامپ نخواهد داشت.

*ترامپ از نمودهای سوریه که در این عملیات به آمریکا یاری نموده بودند تشکر کرد. این همکاری چگونه با رویکرد اخیر ترامپ در مورد نمودهای سوری در شمال سوریه قابل جمع است؟

اصولا کشورها و یا اقوام نباید نه ازخشم قدرتهای بزرگ بیش از اندازه بترسند و نه دل به تشکرها و دیگر اظهارات محبت آمیز آنها ببندند. همینطور که مشهور است قدرتهای بزرگ نه دوست دائمی دارند و نه دشمنان دائمی.

آنها همواره منافع خود را دنبال می نمایند گرچه رفتار خود را با توسل به آرمانهایی نظیر حقوق بشر و یا حمایت از آزادی ملتها و اقوام توجیه می نمایند.

امریکا از نمودها تا آن وقت حمایت می نماید که به نفع خودش باشد و وقتی دیگر نتواند از آنها استفاده ای کند رهایشان می نماید. بقیه قدرتهای بزرگ هم همین رفتار را دارند. اصلا این خاصیت قدرتمداری است.

*در حالی ترامپ فاتحانه خبر کشته شدن البغدادی را خاطرنشان کرد که یکی از دلایل اصلی شکل گیری و فعالیت گروههای تروریستی در منطقه خاورمیانه حضور نیروهای خارجی از جمله آمریکایی هاست تا آنها را از سرزمین مسلمانان بیرون نمایند. بر این اساس زمینه فعالیت گروههای تروریستی در خاورمیانه که حضور آمریکا در این منطقه است کماکان وجود دارد. لذا کشته شدن ابوبکر البغدادی خبری است که بیشتر جنبه تبلیغاتی خواهد داشت. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

مرگ البغدادی ریشه داعش را که نتیجه افکار تکفیری منشعب از وهابیت و از هم گسستن نظام داخلی کشورها در نتیجه تشدید اختلافات منطقه ای ناشی از جنگ است را از بین نخواهد برد. تا مسائل اصلی حل نگردد صدها البغدادی جدید ممکن است ظهور کند.

به عقیده من کشورها در مبارزه با تروریسم صادق نیستند. علت این است که بسیاری از کشورها از گروههای تروریستی استفاده ابزاری می نمایند. در دو دهه اخیر مبارزه با تروریسم بهانه ای شده است برای اقدامات نظامی یکجانبه.

هر کشوری تروریستها را به بد و خوب تقسیم می نماید. یک گروه ممکن است از طرف یک کشور به عنوان تروریست شناخته گردد در حالیکه کشور دیگری آن را نیروی آزادی و استقلال طلب بنامد.

خود داعش هم در ابتدا به عنوان ابزاری برای مقابله با گروههای شیعی در عراق و با ایران به وجود آمد. متاسفانه تقریبا همه کشورها در مقطعی از این گروهها به عنوان ابزار سیاست خارجی خود استفاده می نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 1121

به "ایران پیشتاز مبارزه با داعش بود ولی چرا ترامپ تشکر نکرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران پیشتاز مبارزه با داعش بود ولی چرا ترامپ تشکر نکرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید