اپل و TSMC برای آیفون 16 چیپست 2 نانومتری فراوری می نمایند

به گزارش مجله هاستفا، طبق گزارشی که به تازگی منتشر شده، اپل در حال مذاکره با TSMC است تا با همکاری یکدیگر یک سایت تحقیق و توسعه برای فراوری چیپست 2 نانومتری تأسیس نمایند. این چیپ ها قرار است در سال 2024 در فراوری A18 Bionic استفاده شوند که در سری آیفون 16 به کار گرفته می گردد.

اپل و TSMC برای آیفون 16 چیپست 2 نانومتری فراوری می نمایند

سال گذشته اپل با معرفی آیفون 12 مجهز به چیپ A14 Bionic به اولین فراوری کننده گوشی های هوشمند تبدیل شد که از چیپ 5 نانومتری در محصولاتش بهره می گیرد. فرایند فراوری چیپست ها ارتباط مستقیمی با تعداد ترانزیستورهای گنجانده شده در هر میلی متر مربع دارد و هر چه عددی که با واحد نانومتر سنجیده می گردد کمتر باشد، این چیپ تعداد ترانزیستورهای بیشتری را در خود جای می دهد.

تعداد ترانزیستور بیشتر به معنی افزایش قدرت پردازش و کاهش مصرف انرژی چیپست است. برای مثال، چیپ A13 Bionic که با فناوری 7 نانومتری فراوری شده حدود 900 ترانزیستور را در هر میلی متر جای می دهد که در مجموع میزان ترانزیستورهای آن به 8.5 میلیارد می رسد.

A14 Bionic که با فناوری 5 نانومتری فراوری شده، در هر میلی متر مربع 134 میلیون ترانزیستور را جای می دهد و در مجموع تعداد ترانزیستورهای آن 11﷼8 میلیارد است. پیشرفت این چیپست در بخش تراکم ترانزیستورها نسبت به A13 Bionic حدود 49 درصد افزایش داشته است.

TSMC به عنوان عظیمترین فراوری کننده چیپست در جهان، قرار است در امسال فراوری چیپست های 3 نانومتری را شروع کند. انتظار می رود این نسل جدید از چیپست ها حدود 25 تا 30 درصد مصرف انرژی کمتر و 10 تا 15 درصد سرعت پردازشی بیشتری داشته باشند.

با توجه ادعای PatentlyApple، کمپانی TSMC میخواهد فراوری چیپ های 3 نانومتری را به کارخانه خود در بائوشان در سینچو تایوان منتقل کند. این اقدام می تواند به این معنا باشد که TSMC خود را برای دریافت سفارش بسیار عظیمی برای فراوری چیپ های 3 نانومتری برای کمپانی اینتل آماده می نماید.

DigiTimes در ماه ژانویه گزارشی منتشر کرد که مدعی بود اینتل قرار است صندلی هواوی را در میان مشتریان TSMC بگیرد. هواوی پس از اپل، دومین مشتری عظیم این کمپانی بود، اما اکنون به دلیل تحریم های آمریکا در تأمین چیپست های خود با مشکل روبرو است.

بر خلاف سال های گذشته که اینتل فراوری محصولات فرعی خود را به TSMC می سپرد، امسال قرار است فراوری چیپ های رده بالای 3 نانومتری خود را به این تأمین کننده تایوانی بسپارد. همچنین در این گزارش اعلام شده اپل به عنوان عظیمترین مشتری این شرکت، برای فراوری و تجهیز یک سایت تحقیق و توسعه مرتبط با فراوری چیپست 2 نانومتری، با TSMC در حال مذاکره است.

اپل پیش از این با TSMC برای فراوری چیپ های 3 نانومتری که قرار است در سال آینده میلادی و در خانواده آیفون 14 استفاده شوند به توافق رسیده. اما مذاکرات جدید احتمال فراوری چیپست 2 نانومتری در سال 2024 را تقویت می نماید. اگر اپل فرایند کنونی فراوری آیفون هایش را ادامه دهد، در این سال آیفون 16 با چیپ A18 Bionic معرفی خواهد شد.

البته در جهانی تکنولوژی، بازه زمانی سه ساله چندان هم آینده نزدیک محسوب نمی گردد و شاید بهتر باشد از حالا امیدوارانه منتظر چنین سخت افزاری نباشیم. ممکن است تا آن موقع TSMC از دسترسی به یکی از عوامل کلیدی که نقش مهمی در فراوری چیپست هایش دارند محروم گردد.

بلومبرگ روز دوشنبه در گزارشی خاطرنشان کرد که صنعت نیمه رسانا ها در تایوان تنها به اندازه ای به منابع آب دسترسی دارد که تا ماه مه (اردیبهشت) بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. این زمان دقیقا زمانی است که انتظار می رود بارش های موسمی به خشک سالی کم نظیری که در 56 سال گذشته در این کشور بی سابقه بوده است، سرانجام دهد.

کمپانی TSMC استفاده خود از آب را کاهش داده و مخازن خود را با مخازن کوچکتر جایگزین نموده تا با محدودیت های جدید سازگارتر باشند، اما اگر در فصل بهار و تابستان بارش ها در تایوان به اندازه کافی نباشد، ممکن است مسائل این کمپانی و حتی این کشور همچنان ادامه پیدا کند.

ساخت مداری به اندازه 30 سانتی متر به حدود 2200 گالن (8300 لیتر) آب احتیاج دارد. میزان بارش ها در شهر سینچو که محل استقرار TSMC است، در سال 2020 تقریبا نصف سال پیش از آن بود. این کشور با ذخیره 701 میلیون تن آب، تنها تا ماه مه می تواند احتیاج خود را تأمین کند و مصرف آب سالانه آن معادل 16 تا 17 میلیارد تن است.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 فروردین 1400 بروزرسانی: 23 فروردین 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 7043

به "اپل و TSMC برای آیفون 16 چیپست 2 نانومتری فراوری می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپل و TSMC برای آیفون 16 چیپست 2 نانومتری فراوری می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید