از لباس نو فضانوردان ناسا با همکاری پرادا رونمایی شد

به گزارش مجله هاستفا، دیجیاتو: مد احتمالاً آخرین مسئله ای باشد که هنگام طراحی لباس فضانوردانی که قرار است روی ماه قدم بگذارند، مدنظر قرار داده می گردد. اما شرکت های اکسیوم اسپیس و برند فشن ایتالیایی پرادا در همکاری عجیبی لباس فضانوردان پروژه آرتمیس ناسا را طراحی نموده اند.

از لباس نو فضانوردان ناسا با همکاری پرادا رونمایی شد

ناسا از سال 1982 که لباس های فعلی EVA ساخته شد، هیچ لباس فضایی جدیدی معرفی ننموده و از سال 1972 که برنامه آپولو به خاتمه رسید، هیچ لباس خاصی برای ماه نداشته است. برای پرکردن این شکاف، ناسا سال 2022 مبلغ 228 میلیون دلار به اکسیوم اسپیس داد تا نمونه بهبودیافته لباس آپولو را بسازد. اکسیوم اسپیس نیز برای این پروژه با برند مد ایتالیایی پرادا همکاری نموده است. لباسی که قرار است این شرکت بسازد Axiom Extravehicular Mobility Unit نام دارد و هفته گذشته در کنگره بین المللی فضانوردی در میلان در معرض دید عموم نهاده شد.

ازآن جایی که این پروژه بیشتر شبیه پروژه مهندسی است، در نگاه اول شاید عجیب باشد که شرکتی برای طراحی لباس فضانوردانی که قرار است روی ماه فرود بیایند، سراغ برند مد و فشن برود، اما قانونی در مهندسی وجود دارد که می گوید فرم از عملکرد پیروی می نماید؛ برای مثال کنکورد یکی از زیباترین هواپیما هایی است که تابه حال ساخته شده، اما هیچ کس هنگام ساخت به زیبایی آن توجه نمی کرد. همین امر درمورد پل های ساخت آیزامبارد کینگدام برونل در دوران ویکتوریا نیز صدق می نماید.

این اولین بار نیست که طراحان لباس های فضانوردی سراغ همکاری با برند های مد و فشن می روند. برای نمونه، لباس هایی که فضانوردان اسپیس ایکس دراگون به تن می نمایند، با همکاری یکی از طراحان لباس هالیوود به نام خوزه فرناندزم طراحی شده است.

منبع: انتخاب
انتشار: 1 آبان 1403 بروزرسانی: 1 آبان 1403 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 13205

به "از لباس نو فضانوردان ناسا با همکاری پرادا رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از لباس نو فضانوردان ناسا با همکاری پرادا رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید