آمریکا از ما خواست تا رابطه با ایران را قطع کنیم

به گزارش مجله هاستفا، به گزارش خبرنگاران، اوو مورالس رئیس جمهور سابق بولیوی در گفتگویی با اینترسپت، جزئیات شکل گیری کودتا از جمله حمله گروه های وابسته نامزدهای معارض به مراکز رأی گیری و همچنین تهدیدات جانی مطرح شده علیه خودش را توضیح داد.

آمریکا از ما خواست تا رابطه با ایران را قطع کنیم

به گفته مورالس اتفاقات بولیوی به این علت بود که آمریکا نمی خواست شاهد آن باشد که یک رئیس جمهور بومی، بولیوی را به کشوری مستقل و پیشرفته تبدل کند.

در ادامه مورالس وقوع کودتای اخیر در کشورش را در نتیجه تبانی آمریکا و مخالفین با دروغ و فریب عنوان کرد و سازمان دولت های آمریکا را ابزاری برای سلطه آمریکا و کودتا توصیف کرد.

رئیس جمهور سابق بولیوی همچنین به نقش سفارت آمریکا در کودتای بولیوی اشاره کرد و در پاسخ به سوالی درباره اخراج سفیر آمریکا، گفت: چون داشت توطئه می کرد، داشت برای کودتا برنامه ریزی می کرد. نمی دانم در این 13 سالی که رئیس جمهور بودم چه تعداد کودتا را شکست دادیم، اما این بار ما شکست خوردیم.

مورالس همچنین به مداخله آمریکا در امور سیاسی بولیوی اشاره کرد و گفت که آمریکا خواستار قطع ارتباط ما با ایران بود. در این ارتباط مورالس گفت: ما دنبال روابط دیپلماتیک با احترام متقابل با همه بودیم. زمانی که سفیر وقت آمریکا برای اولین بار به دیدن من آمد، به من گفت می توانید با هر کشوری رابطه داشته باشید به جز کوبا، ونزوئلا و ایران، اما ما به آن ها پاسخ نه دادیم و تاکید کردیم که خودمان مستقل هستیم.

مورالس همچنین عملکرد همه روسای جمهور آمریکا را یکسان عنوان کرد و گفت: من به سخنرانی ها مختلف رؤسای جمهور آمریکا گوش داده ام. همه از صلح حرف می زنند، اما هیچ یک از عدالت اجتماعی و حاکمیت و استقلال صحبت نمی کند. تا جایی که می دانم، دموکراسی آمریکا مردم را فریب می دهد تا رأی دهند، اما در عمل نه مردم و نه دولت حکومت نمی کنند، بلکه این شرکت های بزرگ چندملیتی هستند که حکومت می کنند، چه دولت دموکرات باشد، چه جمهوری خواه.

اوو مورالس تا همین چند ماه پیش، رئیس جمهور منتخب بولیوی بود که در آخرین انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز به کسب اکثریت آرا شد، اما با توجه به سیاست های ضدآمریکایی دولت او، مخالفانش با حمایت آمریکا پیروز به انجام کودتا و اجبار او به کناره گیری از قدرت شدند. مورالس نیز پس از اعلام کناره گیری از مقام ریاست جمهوری از بولیوی خارج و به مکزیک پناهنده شد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 2153

به "آمریکا از ما خواست تا رابطه با ایران را قطع کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا از ما خواست تا رابطه با ایران را قطع کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید