آزمایش واکسن های فراوری کوبا بر روی خردسالان

به گزارش مجله هاستفا، اولین مرحله آزمایش انسانی واکسن کوبایی ضد کووید 19، بر روی بچه ها و نوجوانان شروع شد که داوطلبان طی یک طرح واکسیناسیون ناهمگن، دو دوز سوبرانا 02 به علاوه یک دوز واکسن سوبرانا پلاس دریافت خواهند کرد.

آزمایش واکسن های فراوری کوبا بر روی خردسالان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، با تصویب این طرح در مرکز دولتی کنترل دارو ها و تجهیزات پزشکی کوبا (Cecmed) مطالعات بالینی مراحل اول و دوم برای سنین بین سه تا 18 سال در دستور کار نهاده شد و برای اجرای طرح، 350 خردسال به دو گروه 12 تا 18 سال و بچه ها سه تا 11 ساله تقسیم شدند.

این مرحله از کارآزمایی ها با هدف ارزیابی ایمنی، واکنش زایی و ایمنی زایی واکسن های منتخب فراوری موسسه فینلای کوبا، با فواصل 28 روزه مانند بزرگان، به اجرا درمی آید.

براساس اعلام مرکز کنترل دارویی، به دنبال افزایش قابل توجهی از موارد مثبت کرونا در میان خردسالان و براساس نتایج ایمنی زایی این واکسن ها، مطالعات کارآزمایی بر روی خردسالان به تصویب رسید.

اولگا لیدیا خاکوبو مدیرعامل این مرکز گفت: فرایند ارزیابی واکسن بر روی بچه ها با هدف اطمینان بخشی از بازگشت آن ها به شرایط عادی در کوتاه مدت و حضور در مدارس، بازی و انجام فعالیت های روزمره مورد توجه نهاده شده است.

اززمان شروع همه گیری در این جزیره آمریکای لاتین، درمجموع 20 هزار و 849 کودک به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

به همین دلیل طبق تاکید مرکز کنترل دارویی کوبا، واکسیناسیون نقش اساسی در این زمینه ایفا می نماید و می تواند تاثیر مثبتی در مهار شیوع بیماری همه گیر داشته باشد.

دکتر میبی د لاکاریداد رودریگز مدیر تحقیقات کلینیکی موسسه فینلای و مسئول مرکز مطالعات بالینی، نیز به نوبه خود توضیح داد: بچه ها مشمول طرح، به صورت داوطلبانه و با اعلام رضایت برای حضور در کارآزمایی ها حاضر خواهند شد.

برای بچه ها زیر 11 سال، رضایت والدین یا سرپرستان قانونی لازم است و همچنین رضایت والدین برای سنین 12 تا 18 سال نیز موردنیاز است.

مسئول مرکز مطالعات بالینی اضافه نمود: پس از هر تزریق، بچه ها به مدت یک ساعت در مراکز واکسیناسیون تحت مراقبت قرار خواهند گرفت. سپس آن ها باید هر 24، 48 و 72 ساعت مجددا به کلینیک مراجعه خواهند کرد تا متخصصان آنالیز نمایند که آیا موارد واکسینه شده دچار عوارض جانبی مرتبط شده اند یا خیر.

طی روز های بعدی، هر داوطلب برای معاینه پزشکی مراجعه خواهد نمود و حدود 4 ماه تحت مطالعه و درمان قرار می گیرد و با دریافت سومین دوز، به طور کلی 28 روز را تحت آنالیز و مراقبت می گذراند.

کوبا پیشتر، خاتمه مرحله سوم و نهایی آزمایش های کاندیدای واکسن کوبایی سوبرانا 02 (Soberana 02) علیه کووید-19 را بر روی بزرگسالان هاوانا و چند کشور دیگر مانند ایران، خاطرنشان کرد تا نخستین کشور آمریکای لاتین باشد که به واکسن فراوری داخل دست یافته است.

کوبا در حال حاضر با ثبت روزانه حدود یکهزار مورد ابتلا به کووید-19، کوچکترین کشور دنیا با 11 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت خواهد بود، که به واکسن فراوری داخل دست می یابد. بر اساس تارنمای آماری وِردومیترز تا کنون بیش از 157 هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند و میزان مرگ و میر نیز حدود هزار نفر گزارش شده است.

کوبا به عنوان یکی از کشور های آسیب دیده از کرونا در منطقه آمریکای لاتین تا به امروز از هیچ یک از واکسن های مورد استفاده در سایر کشور ها ازجمله واکسن های آسترازنکا، فایزر، اسپوتنیک وی یا سینوواک وارداتی نداشته و به دنبال بهره برداری از واکسن های فراوریی کشور خود برآمده است.

نماشو: شبکه تبلیغاتی نماشو | آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، ثبت آگهی رایگان، آگهی رایگان اینترنتی، رپورتاژ رایگان

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 7901

به "آزمایش واکسن های فراوری کوبا بر روی خردسالان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمایش واکسن های فراوری کوبا بر روی خردسالان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید