6 نکته کلیدی که قبل از خرید لنز دوربین عکاسی باید بدانید

به گزارش مجله هاستفا، عکاسان حرفه ای طبیعتا از دوربین DSLR یا دوربین بدون آینه استفاده می کنند و در هر دو حالت چاره جز خرید لنز ندارند. معمولا همراه با خود دوربین، یک لنز معمولی هم ارائه می شود که بیشتر برای کاربردهای معمولی مناسب است. بنابراین اگر بخواهید در حوزه های مختلف عکاسی کنید یا اینکه عکس های خلاقانه تری بگیرید، باید روی لنزهای باکیفیت سرمایه گذاری کنید.

6 نکته کلیدی که قبل از خرید لنز دوربین عکاسی باید بدانید

باید خاطرنشان کنیم حتی اگر دوربین DSLR یا بدون آینه شما چندان هم حرفه ای نیست، ارتقای لنز می تواند کیفیت عکس های ثبت شده را به طور قابل توجهی بهبود ببخشد. اما اگر در این زمینه تجربه ای ندارید و به علت پرتعداد بودن گزینه ها سردرگم شده اید، در این مطلب به 6 نکته ساده و کلیدی می پردازیم که هنگام خرید لنز باید به آن ها توجه کنید.

لنز زوم یا پرایم؟

عکاسان تازه کاری که در پی خرید لنز دوربین هستند، معمولا باید از خود بپرسند که لنز زوم برای آن ها بهتر است یا لنز پرایم. طبیعتا انواع دیگری از لنز مانند لنزهای واید دارای فاصله کانونی متغیر هم وجود دارند که عمدتا این نوع لنزها چندان از طریق عکاس های تازه کار مورد استفاده قرار نمی گیرند. یک لنز پرایم از فاصله کانونی ثابتی بهره می برد ولی لنز زوم می تواند فاصله های کانونی متفاوتی را در اختیار عکاس قرار دهد. لنز زوم به عکاس اجازه می دهد که در جای خود ثابت قرار بگیرد و در عوض فاصله کانونی را کم و زیاد کند ولی از سوی دیگر در صورت استفاده از لنز پرایم، خود عکاس برای ثبت عکس های بهتر باید مرتبا جابجا شود.

با توجه به اینکه لنزهای پرایم معمولا فاصله کانونی بزرگ تری دارند، می توانند سرعت بیشتری برای ثبت عکس ارائه دهند. بنابراین این نوع لنزها برای عکاسی در محیط های کم نور گزینه بهتری محسوب می شوند. در ضمنً باید به عمق میدان کم و حالت بوکه بهتر در عکس های ثبت شده با لنز پرایم هم اشاره کنیم. به طور کلی می توان گفت که لنزهای پرایم می توانند عکس های باکیفیت تری نسبت به لنزهای زوم ثبت کنند که البته این یک قاعده کلی است و برای تمام لنزها صدق نمی کند.

لنزهای زوم دارای عناصر بیشتری هستند که قابلیت تغییر فاصله کانونی را امکان پذیر کنند و در نتیجه به علت همین موضوع، در برخی فواصل کانونی شفافیت کمتری ارائه می دهند.

فاصله کانونی

بعد از اینکه نوع لنز را برای خرید انتخاب کردید، حالا نوبت آن است که به فاصله کانونی آن توجه نشان بدهید. اگر یک لنز پرایم همه فن حریف برای مسافرت، عکس پرتره و عکاسی از سوژه های ثابت می خواهید، پس بهتر است یک لنز 50 میلی متری را خریداری کنید که این نوع لنزها به شدت هم پرطرفدار هستند. اگرچه امکان خرید لنز 50 میلی متری گران قیمت هم وجود دارد، ولی می توانید نمونه خوش قیمت آن را هم خریداری کنید که برای بسیاری از کاربران، کیفیت خوبی ارائه می کند.

در بین لنزهای زوم، لنزهای سوپرزوم دارای فاصله کانونی مثلا 18-200 میلی متر و 24-120 میلی متر طرفداران زیادی دارند که می توانند به عنوان لنز واید و لنز زوم مورد استفاده قرار بگیرند. این نوع لنزها دست عکاس را برای عکاسی در شرایط مختلف باز می گذارند و بنابراین طرفداران زیادی دارند.

از سوی دیگر باید به عکاس های ورزشی و عکس های حیات وحش اشاره کنیم که لنزهای دارای فاصله کانونی بالاتر از 200 میلی متر را خریداری می کنند. لنزهای واید مثلا 10-20 و 14-24 میلی متری هم عمدتا برای عکاسی از منظره یا عکاسی معماری استفاده می شوند.

دیافراگم

شاید دیافراگم لنز ارائه شده با دوربین برای عکاسان تازه کار اهمیت زیادی نداشته باشد، اما با پیشرفت در زمینه عکاسی، چاره ای جز توجه به این مشخصه ندارید. به همین علت برای خرید لنز احتمالا بعد از فاصله کانونی، به اولین چیزی که باید توجه کنید همین عدد دیافراگم لنز موردنظر است. به طور کلی هرچقدر دیافراگم لنز بزرگ تر باشد، قیمت آن هم افزایش پیدا می کند زیرا این موضوع ارتباط مستقیمی با عملکرد لنز دارد.

بهتر است لنز موردنظر شما از دیافراگم F/4 یا بزرگ تر بهره ببرد. لنزی که از این مشخصات بهره می برد، در محیط های کم نور می تواند عکس های بهتری ثبت کند و پس زمینه مات مجذوب کنندهی در اختیار شما قرار دهد. دوربین های زوم معمولا از نظر دیافراگم حرف کمتری برای گفتن دارند اما در این میان برخی از لنزهای زوم طبیعتا گران قیمت، حتی دیافراگم F/2.8 را ارائه می دهند. این نوع لنزهای زوم در کنار قیمت بالا، بسیار هم سنگین هستند.

در ضمنً اگر می خواهید لنز زوم برای دوربین خود خریداری کنید، باید به ثابت یا متغیر بودن دیافراگم هم توجه کنید. در صورت بهره گیری یک لنز مثلا 200-500 میلی متری از دیافراگم ثابت F/5.6، این دیافراگم در فاصله های کانونی متفاوت می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. اما از سوی دیگر اگر دیافراگم یک لنز 150-600 میلی متری F/5-6.3 باشد، این یعنی با توجه به فاصله کانونی استفاده شده، نمی توانید از یک فاصله کانونی ثابت بهره ببرید.

در این مورد هم باید بگوییم که لنزهای زوم دارای دیافراگم ثابت بسیار گران قیمت هستند و به همین علت بسیاری از عکاسان به سمت استفاده از لنزهای دارای دیافراگم متغیر می روند.

سازگاری لنز با دوربین

از بین انواع دوربین های حرفه ای می توانیم به مدل های کراپ سنسور، فول فریم، میکرو چهار سوم و دوربین های بدون آینه اشاره کنیم. به همین علت باید یک لنز سازگار با دوربین خود را پیدا کنید تا بتوانید بهترین استفاده را از آن ببرید. همانطور که احتمالا می دانید، لنزهای تولید شده برای مثلا کانن، با لنزهای مناسب دوربین های سونی فرق دارند که البته برای این موضوع، رابط هایی به فروش می رسد. ولی در کل بهتر است همان ابتدا یک لنز مناسب را خریداری کنید تا نیازی به استفاده از رابط هم نداشته باشید.

در این میان باید خاطرنشان کنیم لنزی که مثلا برای دوربین دارای سنسور کراپ تولید شده، چندان مناسب دوربین دارای سنسور فول فریم نیست. طبیعتا لنز ساخته شده برای دوربین فول فریم را هم بهتر است با دوربین دارای سنسور کراپ استفاده نکنید. البته اگر هم این کار را انجام دهید، با عکس های بی کیفیت و خیلی بدی روبرو نمی شوید، اما در کل بهتر است از این تفاوت ها خبردار باشید تا بتوانید از لنزها و دوربین های موردنظر به بهترین شکل بهره ببرید.

لرزشگیر

برای ثبت عکس های شفاف از سوژه های متحرک، باید سرعت شاتر را بالا ببرید. اما طبیعتا در برخی شرایط انجام چنین کاری امکان پذیر نیست. اما اگر لنز دوربین دارای لرزشگیر مناسبی باشد، حتی با سرعت شاتر پایین تر هم می توانید نور بیشتری راهی سنسور دوربین کنید و در نتیجه عکس های بهتری ثبت کنید.

شرکت های سازنده برای لرزشگیر لنز از اصطلاحات متفاوتی استفاده می کنند اما در نهایت کارکرد تمام آن ها یکسان است. البته اگر از دوربین بدون آینه استفاده می کنید، احتمالا دوربین شما دارای لرزشگیر سنسور است که می تواند جای خالی لرزشگیر لنز را به خوبی پر کند.

لوازم جانبی لنز دوربین

زمانی که می خواهید لنز دوربین خریداری کنید، باید بودجه ای برای لوازم جانبی آن مانند رابط، فیلتر، هود و دیگر موارد این چنینی هم اختصاص دهید. برای انتخاب فیلتر طبیعتا باید به مقدار لنز موردنظر توجه کنید. همچنین اگر لنز خریداری شده وزن بالا و مقدار بزرگری دارد، باید ببینید آیا سه پایه دوربین توان تحمل این وزن اضافه شده را دارد یا نه.

سخن پایانی

همانطور که می بینید، خرید یک لنز نو کار چندان سختی نیست و اصلی ترین چالش برای بسیاری از عکاسان، قیمت بالای لنز دوربین به خصوص با توجه به کاهش قدرت خرید در ایران است. اما در نهایت باید تاکید کنیم خرید لنز مناسب، می توان عمر دوباره ای به دوربین شما ببخشد. یک لنز به زبان ساده، چشم دوربین محسوب می شود و با خرید لنز مناسب دوربین، می توانید عکس های بسیار مجذوب کننده تری در موقعیت های مختلف ثبت کنید.

منبع: MakeUseOf

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 خرداد 1402 بروزرسانی: 5 خرداد 1402 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 12233

به "6 نکته کلیدی که قبل از خرید لنز دوربین عکاسی باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 نکته کلیدی که قبل از خرید لنز دوربین عکاسی باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید