30 مورد از رایج ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ

به گزارش مجله هاستفا، دیجیتال مارکتینگ با عناوین بازاریابی آنلاین یا بازاریابی اینترنتی نیز شناخته می گردد. بازاریابی دیجیتال بستری برای رونق بخشیدن به خرید و فروش اینترنتی محصولات یا خدمات شرکت هاست. ابزار این کار نیز پلتفرم های دیجیتال هستند؛ پلتفرم هایی مانند وب سایت ها، اپلیکیشن های موبایلی یا کامپیوتری، شبکه های اجتماعی و سایر رسانه های دیجیتال مشابه. با توجه به این توضیحات به راحتی می توان نتیجه گرفت بازاریابی دیجیتال، امروزه اهمیت فوق العاده ای برای تمام کسب و کارها دارد. ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ هم مستلزم آشنایی با پایه های اصلی آن، یعنی اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ است؛ از این رو در این مطلب تعدادی از رایج ترین آن ها را تشریح خواهیم کرد.

30 مورد از رایج ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ

پرکاربردترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ

1. SEO یا Search Engine Optimization

سئو به معنای بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو است. با استفاده از روش هایی خاص می توان رتبه بندی وب سایت در موتورهای جستجو را بهبود بخشید. در این صورت وب سایت یا محصولات شما در جستجوهای کاربران در صفحه اول نتایج نمایش داده شده و در نتیجه تعداد بازدیدنمایندگان افزایش می یابد.

2. Hit

بازدید یا هیت، تعداد افرادی است که از وب سایت یا صفحات شما در شبکه های اجتماعی بازدید می نمایند. به مجموع زمان بازدیدهای انجام شده نیز هیت گفته می گردد.

3. Content Marketing

محتوا، اطلاعاتی در قالب نوشته، عکس، ویدئو و … است که اگر با هدف افزایش مطلعی، جلب مشتری، جلب اعتماد مشتری، فروش محصولات یا خدمات و … فراوری گردد، بازاریابی محتوا نامیده می گردد. هر کسب و کاری نسبت به محصولات و خدماتی که ارائه می دهد، می تواند محتوای مناسب را فراوری نموده و با به اشتراک گذاشتن آن در وب سایت، شبکه های اجتماعی و … افراد را از محصولات و خدماتش مطلع کند، آن ها جذب نموده و در نهایت موجب افزایش فروش محصول گردد.

خزنده وب

4. Web Crawler

خزنده یا عنکبوت وب، نوعی ربات است که در وب سایت ها خزیده و اطلاعاتی را جمع آوری می نماید. این اطلاعات بیشتر به منظور ارزیابی سئو و رتبه بندی و … وب سایت برای موتورهای جستجو گردآوری می شوند. اطلاعاتی مانند آنالیز بک لینک ها، کیفیت سئو و. .. وب سایت در حیطه وظایف خزنده هاست.

5. Backlink

بک لینک یکی دیگر از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ است. اگر وب سایتی از وب سایت دیگر لینک دریافت کند یا لینکی به آن وب سایت بدهد، بک لینک اتفاق می افتد. اگر با وب سایت معتبری لینک رد و بدل گردد، خزنده ها از آن استقبال نموده و رتبه وب سایت شما را در موتورهای جستجو بهبود می دهند. اما اگر با وب سایتی نامعتبر تبادل کنید، وب سایت شما نیز نامعتبر جلوه داده می گردد.

6. (Key Performance Indicator (KPI

شاخص عملکرد کلیدی، معیاری است برای ارزیابی میزان موفقیت آمیز بودن فعالیت ها. در واقع بازاریاب ها از این معیارهای قابل اندازه گیری استفاده می نمایند تا میزان نزدیک یا دور شدن خود به هدف را بسنجند. برای این کار باید دوره های زمانی مشخصی در نظر گرفته شده و میزان تغییرات نسبت به دوره قبل ارزیابی گردد.

7. Conversion Rate

Conversion به معنای همگرایی یا تبدیل است. تبدیل زمانی اتفاق می افتد که تعدادی از افرادی که محتوای شما را دیده اند، هدف مورد نظرتان مانند کلیک، عضویت در خبرنامه، دانلود، خرید و … را انجام دهند. اما تمام افراد تن به هدف شما نمی دهند. نسبت افرادی که هدف مد نظر را انجام داده اند به کل آن هایی که محتوای شما را دیده اند، نرخ تبدیل می گویند.

8. (Conversion Rate Optimization (CRO

بهینه سازی نرخ تبدیل، شاخه ای از دیجیتال مارکتینگ است که روی بهبود نرخ تبدیل تمرکز می نماید. این کار با تحلیل رفتار کاربران و بازدیدنمایندگان انجام می گردد. تحلیل رفتار کاربران و بازدیدنمایندگان نیز به یاری بازاریابی عصبی، روانشناسی، انواع روش های طراحی، تست اِی /بی و … امکان پذیر است. به یاری این روش ها می توان نرخ تبدیل را طبق علایق و رفتار کاربر بهینه کرد.

تست A/B

9. A/B Testing

تست اِی/ بی تکنیکی بسیار کارآمد در بازاریابی است که با استفاده از آن می توان 2 تغییر در یک نمونه ثابت را با یکدیگر مقایسه کرد. به طور مثال دو صفحه با محتوای یکسان را به طور متفاوت طراحی کنیم، سپس میزان موفقیت این دو صفحه را مقایسه نموده و دریابیم کدام نوع طراحی، تأثیر بیشتری در جذب افراد دارد. گفتنی است این تغییرات باید فقط در یک المان انجام گردد؛ مثلاً تغییر دکمه دعوت به اقدام، تغییر در تیتر محتوا و … .

10. Call to Action

دعوت به اقدام، دعوت بازدیدنماینده یا مشتری به اقدام است. دعوت به اقدام همان دکمه لینک داری است که از بازدیدنماینده درخواست می نماید روی آن کلیک کند تا مثلاً در وب سایت عضو گردد یا خریدی انجام دهد یا او را به صفحه ای دیگر ببرد و … . دعوت به اقدام می تواند به اشکال گوناگون مانند لینک متنی، تصویری، دکمه و … طراحی گردد.

11. Lead

لید یا سرنخ یکی از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ است که اشاره به فردی خاص دارد. مثلاً فرد یا افرادی که از یک یا چند مرحله از قیف فروش عبور نموده و به گونه ای به محصول یا خدمات، علاقه نشان داده است، لید یا سرنخ شماست. به عبارتی کسی که در خبرنامه وب سایت عضو می گردد یا در وب سایت ثبت نام می نماید یا به وسیله شبکه های اجتماعی با کسب و کار شما ارتباط برقرار می نماید، سرنخی است که ممکن است در آینده تبدیل به مشتری بالقوه یا خریدار گردد.

12. Funnel

این کلمه به معنای قیف بوده و در دیجیتال مارکتینگ به اصطلاح قیف فروش یا قیف بازاریابی شناخته می گردد. قیف فروش، قیفی فرضی حاوی چندین دعوت به اقدام است که افراد را به مشتریان بالقوه یا خریداران محصولات یا خدمات شما تبدیل می نماید.

قیف بازاریابی مفهومی کلی تر بوده و کاربر را در طی مراحل مختلف به سمت هدف مورد نظر راهنمایی می نماید. روانشناسی فروش، کاربرد بسیاری در موفقیت در عبور از مراحل قیف فروش یا قیف بازاریابی دارد.

13. Keyword

کلمه کلیدی یا کلیدواژه محور اصلی محتواست. در واقع محتوای شما حول همان کلمه کلیدی تعریف و فراوری می گردد. از این کلمه برای بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو استفاده می نمایند. در واقع اگر با استفاده از سئو، کلمه کلیدی محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید، زمانی که کاربر آن کلمه یا عبارت را جستجو کند، محتوای شما برای او در اولین نتایج به نمایش درخواهد آمد.

سئوی کلاه سیاه/سفید

14. Black/White Hat SEO

سئوی کلاه سیاه، اصطلاحی است که در استفاده از روش های غیراخلاقی در سئو و افزایش رتبه وب سایت به کار برده می گردد. روش هایی مانند لینک های ساختگی، متن های پنهان، سئوی منفی و … مثال هایی از سئوی کلاه سیاه هستند. اما سئوی کلاه سفید برعکس است. در سئوی کلاه سفید از روش های قانونی و کاملاً اخلاقی برای بهبود رتبه وب سایت استفاده می گردد.

15. Alexa Rank

شاخص الکسا معیاری از رتبه بندی وب سایت ها در سراسر دنیا و همچنین در داخل هر کشور است. هر چه رتبه وب سایت در این شاخص کمتر باشد، یعنی ترافیک وب سایت و میزان بازدید از آن بیشتر است. به علاوه، رتبه بهتر در الکسا نشان دهنده رتبه بالای وب سایت در گوگل نیز هست.

16. Traffic

ترافیک همان تعداد بازدیدهایی است که از وب سایت یا اپلیکیشن شما می گردد. ترافیک می تواند به دو نوع ترافیک ارگانیک و یا ترافیک پولی وجود داشته باشد.

17. Paid Traffic

ترافیک پولی میزان بازدیدهایی است که به وسیله صرف هزینه به سمت وب سایت یا اپلیکیشن شما روانه می شوند. اغلب مردم تبلیغات کلیکی را با ترافیک پولی اشتباه می گیرند؛ در صورتی که این چنین نبوده و هر گونه ترافیکی که با پرداخت پول جذب گردد، در دسته ترافیک پولی جای می گیرد.

18. Organic Traffic

یکی دیگر از رایج ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ ترافیک ارگانیک، رایگان یا طبیعی است. ترافیک ارگانیک تعداد بازدیدهایی است که کاملاً رایگان و بدون پرداخت هزینه یا هر گونه تبلیغی وارد وب سایت یا اپلیکیشن می گردد. ترافیک ارگانیک بهترین نوع ترافیک و معیاری عالی برای اندازه گیری میزان موفقیت تکنیک های سئو هست.

پرداخت به ازای کلیک

19. (Paid Per Click (PPC

تبلیغات کلیکی یا پرداخت به ازای هر کلیک، نوعی تبلیغات آنلاین است که در آن تبلیغ نماینده به ازای هر کلیکی که روی تبلیغ انجام می گردد، پولی دریافت می نماید. این مفهوم نیز ممکن است با ایمپرشن اشتباه گرفته گردد، اما باید گفت پی پی سی، دقیقاً میزان کلیکی که روی تبلیغ انجام می گردد را در نظر می گیرد.

20. Impression

ایمپرشن تعداد دفعاتی است که بازدیدنماینده یک نوع تبلیغ را می بیند. توجه کنید که ممکن است بازدیدنماینده اصلا روی تبلیغ کلیک ننموده و چیزی هم نخرد. مثلاً اگر 20 نفر تبلیغ شما را دیده باشند، ایمپرشن 20 است. اما اگر فقط 3 نفر روی تبلیغ کلیک نمایند پی پی سی برابر با 3 است.

21. Bounce Rate

این فاکتور، میزان بازدیدنمایندگانی از سایت را نشان می دهد که وارد وب سایت می شوند، اما بدون هیچ تعاملی با محتوا یا وب سایت شما، آن را ترک می نمایند. این موضوع نشان دهنده رابط کاربری بد و عدم جذابیت وب سایت یا محتواست. وب سایت ها کوشش می نمایند کمترین میزان نرخ پرش را داشته باشند.

22. (User Interface (UI

رابط کاربری نشان دهنده فضایی است که برای کاربر طراحی و تدارک داده می گردد. این فضا باید برای همه افراد ساده، قابل فهم و جذاب باشد تا تجربه کاربری خوبی برای شان ایجاد گردد. در صورتی که کاربر وارد وب سایت یا صفحات شما در شبکه های اجتماعی گردد و چیزی از آن متوجه نگردد یا صفحه جذابیتی برای او نداشته باشد، بلافاصله آن را ترک می نماید.

23. (User Experience (UX

تجربه کاربری، احساسی است که در کاربران نسبت به شما ایجاد می گردد. تجربه کاربری گستره وسیعی از بازاریابی را در بر می گیرد. از آنجایی که تمام کوشش بازاریابی، جلب مشتری، حفظ آن و فروش محصولات و خدمات است، تجربه کاربری نیز اهمیت ویژه ای پیدا می نماید. از لحظه ای که افراد با کسب و کار، محصولات و خدمات شما آشنا می شوند، به وب سایت یا صفحات شما در شبکه های اجتماعی سر می زنند، خرید می نمایند و حتی خدمات پس از خرید نیز در گستره وسیع تجربه کاربری قرار گرفته است. اگر در تمام این مراحل حس خوب یا تجربه کاربری مثبتی در او ایجاد کنید، همان شخص به بهترین تبلیغ نماینده شما تبدیل خواهد شد.

B2B - business to business

24. (Business to Business (B2B

تجارت بی توبی نوعی تجارت است که در آن طرفین تجارت، شرکت ها، سازمان ها یا اشخاص حقوقی هستند. در واقع در این نوع تجارت، تعاملات بین دو انسان نبوده و کسب و کارها، محصولات و خدمات خود را به یکدیگر می فروشند. به طور مثال فروش محصولات کارخانه فراورینماینده به عمده فروشی ها یا عمده فروشی ها به خرده فروشی، نوعی تجارت بی توبی است. به عنوان مثالی در دیجیتال مارکتینگ می توان به تعاملات بین تبلیغ دهنده و ناشر اشاره نمود.

25. (Business to Consumer (B2C

تجارت بی توسی یکی دیگر از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ بوده و نوعی تجارتی مستقیم است. در واقع در این نوع تجارت، تعامل بین کسب و کار و مردم مستقیم صورت می گیرد. به طور مثال اگر مشتریان شما محصولات و خدمات تان را به طور مستقیم از وب سایت یا صفحات اختصاصی شما در شبکه های مجازی دریافت نمایند، تجارتی بی توسی انجام شده است.

26. Native Advertising

تبلیغات همسان نوعی از تبلیغات آنلاین است که در آن تبلیغ با محتوای مدنظر یکدست بوده و مزاحمتی برای کاربر ایجاد نمی نماید. این نوع تبلیغ با محتوای میزبان خود مرتبط است و کاربر هیچگونه احساس تضادی نمی نماید. به عنوان مثال دعوت کاربران به مشاهده صفحه ای از محصولاتی مانند کیف، کفش یا لباس در دل محتوای آموزشی مرتبط با کیف و کفش می تواند نوعی تبلیغ همسان باشد. همچنین تبلیغات گوگل نیز نوعی تبلیغ همسان است.

27. Google AdWords یا AdWords

تبلیغات گوگل یکی از برنامه های تحت مالکیت گوگل است که با استفاده از آن، افراد می توانند تبلیغ خود را در موتور جستجوی گوگل به تبلیغ بگذارند. تمام لینک هایی که در صفحه اول گوگل با برچسب Ad مشاهده می کنید، تبلیغات به وسیله گوگل هستند. به این نوع تبلیغ نیز می توان تبلیغ همسان گفت، چراکه محتوا و ظاهر تبلیغات دقیقاً مشابه و مرتبط با سایر نتایج ارگانیک است.

نیچ مارکتینگ

28. Niche Marketing

نیچ مارکتینگ یا بازاریابی جاویژه، نوعی از بازاریابی است که به بخشی خاص از بازار توجه می نماید و به صورت اختصاصی فقط برای آن قسمت محصول یا خدماتش را بازاریابی می نماید. نکته مهم در اینجا، فراوری محصول یا خدماتی خاص است که فقط احتیاج بازار مد نظر را برطرف کند. مثلاً آموزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی فقط برای بازاریابان شبکه اجتماعی اینستاگرام، نوعی بازاریابی نیچ است.

29. Affiliate Marketing

همکاری در فروش زمانی اتفاق می افتد که افراد یا شرکت هایی در فروش محصولات یا خدمات شرکتی دیگر همکاری نمایند. در ازای این همکاری نیز نسبت به میزان فروشی که داشته اند، بخشی از پول فروش را دریافت می نمایند. دریافت پول به ازای تعداد لید یا سرنخ حاصل از تبلیغ هم می تواند نوعی همکاری در فروش باشد.

30. Viral Marketing

بازاریابی ویروسی یعنی استفاده از استراتژی هایی که کاربران را مجبور به پخش ویروس مانند پیام بازاریابی کند. در واقع اگر محتوایی که به منظور تبلیغ یا بازاریابی فراوری می گردد، به اندازه ای جذاب یا مفید باشد که کاربران آن را با سایرین به اشتراک بگذارند، بازاریابی ویروسی اتفاق می افتد.

حرف آخر

در این مطلب تعدادی از پرکاربردترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ یا بازایابی اینترنتی را معرفی کردیم؛ اما دنیای دیجیتال بسیار گسترده تر بوده و روز به روز در حال پیشرفت است. در نتیجه اصطلاحات آن نیز بسیار بیشتر از این تعداد است. با این حال این اصطلاحات، بعضی از اصطلاحات پایه ای هستند که برای شما گردآوری کردیم.

آیا با اصطلاحاتی که مطالعه کردید، آشنایی داشتید؟ اصطلاحات دیگری برای اضافه کردن به لیست بالا در نظر دارید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذراید.

انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 17 فروردین 1403 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 5069

به "30 مورد از رایج ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 مورد از رایج ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید