2 طرز تهیه نبات فوری تخته ای و با نخ در 7 مرحله ساده

به گزارش مجله هاستفا، چطور نبات فوری درست کنیم؟ نبات جزو متداول ترین شیرین کننده ها است که به طور گسترده ای برای شیرین کردن چای، قهوه، انواع غذا و حتی در استفاده می گردد. نبات ها در شهرهای مختلف به شیوه مشابهی تهیه می شوند ولی این نبات را می توانید در خانه با کمترین هزینه درست کنید. برای طعم دادن و تزیین نبات فوری به روش بازاری می توانید از مواد مختلفی بهره ببرید. در این مقاله از در 2 مدل طرز تهیه نبات فوری و نکات خوشمزه شدن نبات فوری را به شما آموزش خواهیم داد.

2 طرز تهیه نبات فوری تخته ای و با نخ در 7 مرحله ساده

مواد لازم برای تهیه نبات فوری تخته ای

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
شکر3 لیوان فرانسوی دسته دار
آب یا شیر1 لیوان فرانسوی دسته دار
عرق هل یا گلاب1 قاشق چای خوری
زعفران (دم نموده غلیظ)1 قاشق غذاخوری (اختیاری)
سفیده تخم مرغ1 عدد
کره یا روغن مایعبه مقدار لازم
خلال پسته و خلال بادامبه مقدار دلخواه
برگ گل محمدی خشکبه مقدار دلخواه

مدت زمان آماده سازی مواد: 30 دقیقه

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت نبات فوری: 30 دقیقه

مراحل طرز تهیه نبات فوری خانگی تخته ای

نبات فوری ساده یا زعفرانی را می توانید به صورت خانگی و با هزینه کم و در زمان محدودی درست کنید. طرز تهیه نبات فوری مرحله به مرحله را به ترتیب زیر دنبال کنید.

مرحله اول: مواد و وسایل نبات را آماده کنید

ابتدا کمی زعفران را با شکر دانه درشت بسایید و در یک لیوان بریزید. روی زعفران یک تکه یخ بیندازید و کمی که یخ ذوب شد، مقداری آب جوش اضافه کنید. صبر کنید تا یخ کاملا ذوب گردد و عطر و طعم زعفران خارج گردد. اجازه دهید زعفران دم بکشد. در این فاصله، کف یک سینی فر را با کمی کره یا روغن چرب کنید و کنار بگذارید.

زعفران، کره حیوانی یا گیاهی و روغن مایع را به روش های خرید یا اینترنتی از فروشگاه های می توانید تهیه کنید.

مرحله دوم: شکر و شیر را بجوشانید

در یک قابلمه مناسب، آب یا شیر را بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ گردد. سپس شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا دانه های شکر کاملا حل شوند و شیر یا آب بجوشد.

در صورت تمایل می توانید شکر و شیر را به روش های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های تهیه کنید.

مرحله سوم: سفیده تخم مرغ را اضافه کنید

معمولا شکر دارای میزانی از ناخالصی است. برای گرفتن این ناخالصی ها، یک سفیده تخم مرغ را به دقت از زرده جدا نموده و در یک کاسه بریزید و با چنگال بزنید تا از لختگی خارج گردد.

وقتی ترکیب شیر و شکر جوشید، سفیده تخم مرغ را در قابلمه بریزید و اجازه دهید سفیده تخم مرغ ببندد. ناخالصی ها به سفیده تخم مرغ می چسبند و رنگ سفیده تیره می گردد. سپس با قاشق یا کف گیر، سفیده ها را از روی سطح شیر جمع کنید و دور بریزید.

برای خرید تخم مرغ می توانید از فروشگاه های به روش های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم: زعفران و هل را اضافه کنید

در این مرحله، 2 قاشق غذاخوری (یا به مقدار دلخواه) از ترکیب زعفران دم نموده و عرق هل را در مایه نبات بریزید. مواد را هم بزنید و اجازه دهید هل و زعفران دم نموده، در مایه نبات پخش شوند.

در این مدت، مدام مایه نبات را هم بزنید تا کاملا غلیظ گردد ولی روان هم باشد تا بتوان در خاتمه کار به نبات، فرم داد. وقتی مایه نبات به قوام کافی رسید، شعله را خاموش کنید.

برای خرید انواع عرقیات گیاهی از جمله گلاب و عرق هل می توانید از فروشگاه های به روش های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله پنجم: نبات فوری را فرم دهید

قبل از اینکه مایه نبات فوری، سرد گردد، آن را در سینی فر که از قبل چرب نموده و کنار گذاشته اید، بریزید. هر چه ضخامت مایه نبات فوری، کمتر باشد، زودتر خشک می گردد. سینی را در جایی که کاملا سطح زیر آن صاف باشد، بگذارید.

مرحله ششم: روی نبات فوری تخته ای را تزیین کنید

وقتی مایه نبات را در سینی ریختید، زمانی که هنوز داغ است، روی سطح مایه نبات مقداری خلال بادام، خلال پسته و برگ گل محمدی خشک شده بریزید. سینی را در دمای محیط بگذارید تا نبات کمی سفت گردد و خودش را بگیرد. بعد از 10 دقیقه با یک چاقوی تیز، روی مایه نبات، برش های مربعی یا لوزی یا مثلثی بزنید. 5 دقیقه دیگر هم صبر کنید.

خلال پسته و خلال بادام را به روش های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه های می توانید تهیه کنید.

مرحله آخر: نبات فوری را سرو کنید

بعد از اینکه نبا ت ها خودشان را گرفتند، آنها را از سینی به آرامی خارج کنید و در ظرف سرو بگذارید. نبات فوری به جای قند یا شکر می توانید در کنار چای سرو کنید. برای نگهداری از نبات فوری، نبات ها را در ظرف در بسته بگذارید و در یخچال قرار دهید.

ضمناً شما می توانید انواع را به روش های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه های تهیه کنید.

طرز تهیه نبات فوری با نخ

برای درست کردن نبات فوری نخی، کف یک ظرف مستطیلی یا مربعی را کمی روغن با کره بمالید. می توانید از فویل آلومینیومی هم برای کف ظرف بهره ببرید.

به مقدار طول یا عرض ظرف را با یک نخ مقدار بگیرید و 3 تا 4 سانتی متر بیشتر از طول یا عرض، با قیچی، نخ ها را قیچی کنید. نخ ها را به فاصله 2 تا 3 سانتی متر از هم، با چسب نواری، به دیواره ظرف بچسبانید. وقتی مایه نبات فوری آماده شد، آن را در ظرف یا قالب بریزید.

نخ ها باید پنهان شوند و روی آنها با مایه نبات پوشانده گردد. حدود 15 دقیقه بعد که مایه نبات کمی سفت شد، با چاقو، به صورت مستطیلی و بین فاصله نخ ها را برش بزنید. سپس ظرف را در دمای آشپزخانه، به مدت 1 تا 2 روز قرار دهید تا نبات کاملا خودش را بگیرد. برای جدا کردن نبات ها از ظرف، ظرف را برگردانید. نبات ها را در ظرف دربسته و در یخچال برای مدت طولانی می توانید نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید:

نکات مهم در طرز تهیه نبات فوری

  • می توانید به جای هل و زعفران، از پودر یا عصاره وانیل هم برای عطر دادن به نبات فوری بهره ببرید. وانیل را به روش حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های می توانید بخرید.
  • به جای استفاده از عصاره هل، می توانید 2 تا 3 عدد هل را با چاقو سوراخ کنید و در مایه نبات (که در حال جوشیدن است) بیندازید. قبل از اینکه مایه نبات را در ظرف بریزید، هل ها را خارج کنید.
  • نبات فوری، برخلاف نبات معمولی، حدود 30 دقیقه بعد از ریختن در ظرف، خودش را می گیرد و آماده مصرف است. اما اگر بخواهید سفت تر گردد، می توانید برای مدت بیشتری آن را در دمای محیط یا در یخچال نگهداری کنید.
  • برای طرز تهیه نبات فوری می توانید از طعم ها یا چاشنی های مختلف بهره ببرید. نبات ها را می توانید در طعم دارچینی، گردویی، کنجدی و … تهیه کنید. کافی است در مایه نبات این مواد را بریزید.
  • برای طرز تهیه نبات فوری قلبی، از قالب های سیلیکونی به شکل قلب برای ریختن مایه نبات در آن بهره ببرید. می توانید از قالب ها با فرم های مختلف بهره ببرید تا طرح نبات ها، به شکل دلخواه تان گردد. بعد از اینکه نبات ها خودشان را گرفتند، آنها را از قالب بیرون بیاورید.

فوت و فن های خوشمزه شدن نبات فوری

چه کار کنیم رنگ نبات روشن گردد؟

  • برای طرز تهیه نبات سفید فوری، از شیر به جای آب بهره ببرید. بعلاوه زعفران دم نموده را حذف کنید تا رنگ نبات، روشن و سفید گردد.
  • استفاده از سفیده تخم مرغ برای گرفتن ناخالصی های نبات، باعث روشن و شفاف شدن رنگ نبات می گردد.

برترین ظرف برای تهیه نبات فوری چست؟

برای ریختن نبات در ظرف، ظرفی را انتخاب کنید که پلاستیکی نباشد. ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف در برابر دمای بالای مایه نبات، ذوب می شوند یا واکنش شیمیایی نشان می دهند و برای سلامتی مضر هستند.

محصولات مرتبط

مغز سه تخمه نمکی 30 گرم مزمز

16,100 تومان 17,000 تومان 5% تخفیف

بادام هندی بزرگ 65 گرم مزمز

69,900 تومان 78,000 تومان 10% تخفیف

پودر فلفل سیاه 150 گرمی فامیلا

107,900 تومان 117,900 تومان 8% تخفیف

نمک تصفیه شده خوراکی یددار 1000سلفونی گرم تابان

15,100 تومان 17,500 تومان 14% تخفیف

زعفران نیم گرمی نوین زعفران

104,900 تومان 132,000 تومان 21% تخفیف

روغن سرخ کردنی بدون پالم 1350 گرمی غنچه

90,900 تومان 91,900 تومان 1% تخفیف

قند 400 گرمی صمیم

30,900 تومان 34,539 تومان 11% تخفیف

شکر 1 کیلویی ورامین

45,900 تومان 49,500 تومان 7% تخفیف

شیر نایلون کم چرب غنی شده با ویتامین 900 گرمی سوتچیلر

16,100 تومان 18,000 تومان 11% تخفیف

کره حیوانی اسپرید نیمه چرب 100 گرم تاپ

28,900 تومان 32,800 تومان 12% تخفیف

تخم مرغ 30 عددی شیرینگ پک سیمرغ

108,000 تومان

تخم مرغ 9 عددی زرده طلایی

41,220 تومان

عرق نعناع ناب یک لیتری ربیع

70,900 تومان 75,500 تومان 6% تخفیف

گلاب 750 گرمی مادلین

89,900 تومان 95,000 تومان 5% تخفیف

منبع: افق کوروش
انتشار: 27 تیر 1403 بروزرسانی: 27 تیر 1403 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 13145

به "2 طرز تهیه نبات فوری تخته ای و با نخ در 7 مرحله ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرز تهیه نبات فوری تخته ای و با نخ در 7 مرحله ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید