1.6 میلیارد دلار قاچاق در محصولات آرایشی-بهداشتی، نحوه اصالت سنجی این فرآورده ها

به گزارش مجله هاستفا، مدیرکل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از کشف دو میلیارد تومان قاچاق در حوزه فرآورده های آرایشی و بهداشتی طی شش ماه ابتدایی سال جاری اطلاع داد و گفت: متخلفین در حوزه فرآورده های آرایشی-بهداشتی به دستگاه قضایی معرفی می شوند.

1.6 میلیارد دلار قاچاق در محصولات آرایشی-بهداشتی، نحوه اصالت سنجی این فرآورده ها

دکتر عبدالعظیم بهفر در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به نحوه نظارت بر بازراهای غیر رسمی و قاچاق فرآورده های آرایشی-بهداشتی، گفت: در حوزه نظارت بر فرآورده های آرایشی و بهداشتی در سطح عرضه، یک تفاوت نظر و دیدگاه وجود دارد؛ به طوری که ارگان های مختلف نظارت بر این حوزه ها را وظیفه خود می دانند و این موضوع مقداری اشکال ایجاد می نماید.

کشف 2 میلیارد تومان فرآورده آرایشی بهداشتی قاچاق طی شش ماه ابتدایی 98

وی اضافه نمود: بر همین اساس در این زمینه کارگروه های مشترکی را با سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف نماینده تشکیل دادیم تا هر ارگانی در قسمت هایی کار نظارت بر سطح عرضه را انجام دهد. معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی یکسری از بازرسی ها را به صورت مستقل در سطح عرضه فرآورده های آرایشی-بهداشتی انجام می دهند. گاهی هم بازرسی ها به صورت مشترک و به وسیله کارگروه انجام می شود. با این اقدامات در شش ماهه ابتدایی سال 1398 نزدیک به 52 هزار و 441 فقره بازرسی در سطح عرضه فرآورده های آریشی و بهداشتی انجام داده ایم که از این تعداد 1917 بازرسی منجر به کشف شده است که تقریبا بیش از دو میلیارد تومان رقم قاچاق بازرسی هایی بوده که طی این مدت انجام داده ایم.

لزوم نظارت واحد بر فرآورده های آرایشی-بهداشتی

بهفر ادامه داد: در حوزه نظارت باید توجه کرد که تا جای ممکن سیستم نظارتی یک حوزه در کشور باید یک ارگان معین باشد. اگر ارگان های متعددی مسئول این کار باشند، در نتیجه آیین نامه ها و بخشنامه های مختلف عملا فضا را برای قاچاق و تقلب مهیا می نماید، اما اگر نهاد ناظر یک جای معین باشد، این اجازه را به نهاد نظارتی می دهد تا بتواند برنامه هایش را به درستی اجرا کند. بنابراین از نظر کارشناسی حتما باید یک جا مسئول نظارت باشد، حال مهم نیست که کجا باشد، اما یک جا باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در سطح عرضه فرآورده های آرایشی-بهداشتی ارگان های مختلف مدعی نظارت هستند، اظهار کرد: برای سازمان غذا و دارو، سلامت مردم حائز اهمیت است و به همین دلیل این کارگروه مشترک را در عرصه نظارت بر فرآودره های آرایشی و بهداشتی تشکیل دادیم. قاعدتا وقتی یک سیستم نظارتی وجود داشته باشد، این سیستم به تنهایی باید جوابگو هم باشد و سیستم های نظارتی بالادستی می توانند از این سیستم سوال نمایند.

معرفی متقلبین فرآورده های آرایشی بهداشتی به دستگاه قضا

بهفر با بیان اینکه متخلفین در حوزه فرآورده های آرایشی-بهداشتی به دستگاه قضایی معرفی می شوند، گفت: بخشی از برخوردهای ما در سیستم های قضایی انجام می شود. از طرفی سیستم و قوانین رگولاتوری در حوزه فراوری فرآورده های آرایشی و بهداشتی باید به گونه ای باشد که در حوزه صدور مجوزها و پروانه ها سخت گیرانه نبوده، اما در عین حال نظارت ها و کنترل ها سخت گیرانه باشد. این سیستم را در کشورهای دیگر انجام داده اند؛ به طوری که شرکت ها موظفند تخلفات و مسائل شان را خودشان اظهار نمایند. البته دولت هم می تواند در هر کجا اعم از فراوری یا واردات کنترل های لازم را انجام دهد. همین موضع باعث می شود که سطح کنترل ها بالاتر رود. البته این اتفاق زمانی رخ می دهد که یک ارگان به عنوان تصمیم گیر عمل کند. در غیر این صورت مسائل بدتر می شود.

نه به ممنوعیت واردات فرآورده های آرایشی و بهداشتی

وی درباره نحوه کاهش تقلب در فراوری فرآورده های آرایشی و بهداشتی، گفت: در این زمینه بحث محدودیت واردات می تواند موثر باشد، البته نه ممنوعیت؛ چراکه وقتی برندی در داخل بازار جا افتاده، اگر ممنوعیت کامل برای آن فرآورده ایجاد شود، دیگرانی می توانند از این ممنوعیت سوءاستفاده نموده و مشابه آن برند را فراوری نمایند. این موضوع می تواند در افزایش تقلب و قاچاق در داخل کشور موثر باشد. بنابراین برای کنترل واردات باید سیاست محدودیت واردات را دنبال کنیم، نه ممنوعیت. نکته دوم تسهیل سیستم های رگولاتوری برای ارائه پروانه است. وقتی یک فرآورده فراوری می شود یعنی توانمندی آن وجود دارد، اما این توانمندی باید به درستی ساماندهی شود که با صدور پروانه ها بازمی شود. در این زمینه با انجمن های فراورینماینده تعاملی داشتیم و بعضی از امور غیرحاکمیتی را برون سپاری می کنیم که با این اقدام می توانیم نظارت های انجمن ها را افزایش داده و در ارائه پروانه ها تسریع و تسهیل انجام دهیم.

بهفر درباره سهم تقلب و قاچاق در محصولات آرایشی و بهداشتی، گفت: طبق آخرین آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، 1.6 میلیارد دلار قاچاق و تقلب در بازار فرآورده های آرایشی- بهداشتی وجود داشته است.

مدیرکل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به برچسب گذاری فرآورده های آرایشی و بهداشتی برای اصالت سنجی آن ها، گفت: در حال حاضر کلیه فرآورده های آرایشی و بهداشتی وارداتی دارای برچسب کنترل اصالت هستند. مردم توجه نمایند که صرف داشتن برچسب اصالت بر روی محصول، کفایت نمی نماید و حتما باید استعلام انجام شود؛ به طوری که کد درج شده بر روی محصول را به شماره ای که روی آن ذکر شده اس ام اس نمایند و کنترل ها را انجام دهند. زیرا گاهی ممکن است در شماره های برچسب تقلب شده و فیک باشند. بنابراین حتما استعلام را انجام دهند و معینات کالایی که ارائه می شود با معینات درج شده روی کالا تطبیق دهند تا یکسان باشد.

بهفر ادامه داد: به فرآورده های آرایشی و بهداشتی فراوری داخلی هم اعلام کردیم که به زودی برچسب گذاری ها را انجام دهند. مردم هم اگر با کالاهای تقلبی روبرو شدند، می توانند به معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی مراجعه نمایند. این اختیار به دانشگاه ها داده شده که مستقلا در این حوزه عمل نموده و در صورت مشاهده تخلف حتی متخلف را به سیستم قضایی معرفی نمایند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 1847

به "1.6 میلیارد دلار قاچاق در محصولات آرایشی-بهداشتی، نحوه اصالت سنجی این فرآورده ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "1.6 میلیارد دلار قاچاق در محصولات آرایشی-بهداشتی، نحوه اصالت سنجی این فرآورده ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید