راه اندازی مرکز تخصصی جلبک در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد

به گزارش مجله هاستفا، به گزارش خبرنگاران به نقل از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر بهاره نوروزی عضو هیات علمی دانشکده علوم و فناوری های همگرای واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در این خصوص، گفت: امروزه با شناسایی اهمیت جلبک ها در زندگی روزانه بشر، توسعه کیفی و ورود به بازار عرضه و تقاضای آن، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. جلبک ها، در حقیقت گروه وسیع و متنوعی از موجودات زنده عموماً فتوسنتز کننده را تشکیل می دهند که از نظر شکل، فیزیولوژی و زیستگاه طبیعی تفاوت های چشمگیری با یکدیگر دارند.

راه اندازی مرکز تخصصی جلبک در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد

وی با بیان اینکه از ریزجلبک ها می توان برای فراوری گسترده ای از متابولیت ها مانند پروتئین، چربی، کربوهیدرات، کارتنوئیدها و یا ویتامین ها برای سلامت، تغذیه و مواد اضافه کردنی، مواد آرایشی و برای فراوری انرژی استفاده کرد، اضافه کرد: از این نوع از جلبک ها به منظور افزایش ارزش غذایی مواد غذایی و خوراک دام با توجه به ترکیب شیمیایی آن ها، می توان استفاده کرد. بعلاوه آن ها نقش بسیار مهمی در پرورش آبزیان دارند و می توان آن ها را در لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده کرد.

به گفته نوروزی، از انواع پلی ساکاریدهای استخراجی از ماکرو جلبک ها یا جلبک های دریایی که به سه گروه جلبک های قهوه ای، قرمز و سبز طبقه بندی می شوند، می توان در ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و دارویی استفاده کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با توجه به پیگیری ها و حمایت معاونت فناوری و نوآوری واحد علوم و تحقیقات و همکاری دانشکده علوم و فناوری های همگرای این واحد، مقرر شده تا مرکز تخصصی جلبک در واحد علوم و تحقیقات راه اندازی گردد و به بهره برداری برسد.

وی اضافه کرد: این در حالیست که مرکز تخصصی جلبک واحد علوم و تحقیقات با در اختیار داشتن مجموعه کشت میکروبی سیانوباکتری ها با بیش از 200 سویه باکتری بومی جمع آوری شده از نقاط مختلف ایران (آب های شور، شیرین، خاک های زراعی و شالیزار) و ثبت جهانی آن با کد هرباریومی Alborz در سایت NYBG Steere herbarium، از سال 2018 تا کنون خالص سازی و شناسایی مولکولی شده است.

نوروزی با بیان اینکه سویه ها با نام های اختصاصی در بانک ژن ثبت شده و دارای کد دسترسی هستند، توضیح داد: واحد علوم و تحقیقات با وجود توانمندی های علمی و پژوهشی و وجود آزمایشگاه های تخصصی، هم اکنون در زمینه های مختلف فراوری، تاکسونامی، بهره برداری (فراوری بیودیزل، مواد دارویی و آرایشی، مواد غذایی و غیره) و مطالعات مالی و تجاری سازی در حال فعالیت است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 خرداد 1402 بروزرسانی: 28 خرداد 1402 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 12341

به "راه اندازی مرکز تخصصی جلبک در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی مرکز تخصصی جلبک در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید