کیفیت هوای تهران در فروردین ماه چند روز مطلوب بود؟

به گزارش مجله هاستفا، اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می دهد که کیفیت هوا در فروردین ماه طی 27 روز در شرایط مطلوب و طی چهار روز در شرایط آلوده بود.

کیفیت هوای تهران در فروردین ماه چند روز مطلوب بود؟

به گزارش خبرنگاران، کیفیت هوای تهران طی فروردین ماه سال جاری دو روز در شرایط پاک، 25 روز در شرایط قابل قبول و چهار روز به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت.

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران پیش از این اعلام نموده بود که علت اصلی افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق در تهران طی روزهای ابتدایی فروردین ماه ورود گرد و خاک به شهر بوده است. به همین علت شاخص آلاینده ذرات معلق کوچک تر از 10 میکرون نیز - که بیشتر منشاء طبیعی دارد - در روزهای ابتدایی فروردین نسبت به دیگر روزها افزایش یافته بود.

از سویی دیگر بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در سال 1399 سبب آلوده شدن هوای پایتخت طی 87 روز از سال شد.

آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می دهد که طی فروردین سال جاری تعداد روزهای پاک نسبت به سال های قبل کاهش یافت چراکه طی اولین ماه از بهار سال گذشته تهرانی ها 14 روز هوای پاک داشتند. کیفیت هوا در این بازه زمانی طی 17 روز نیز در شرایط قابل قبول قرار داشت.

از سویی دیگر طی فروردین ماه سال 1398 کیفیت هوا در پایتخت طی 21 روز در شرایط پاک قرار داشت که به نوعی رکورد محسوب شد. کیفیت هوا در این بازه زمانی 10 روز نیز در شرایط قابل قبول گزارش شد.

طی فروردین ماه سال 1397 نیز همانند سال جاری کیفیت هوا در بعضی از روزها آلوده بود و در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت. تهرانی ها در فروردین ماه این سال 25 روز هوای مطلوب تنفس کردند که از این بین سهم هوای پاک سه روز و سهم هوای قابل قبول 22 روز بود. لازم به ذکر است که کیفیت هوا طی این بازه زمانی شش روز به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در شرایط ناسالم برای حساس ها بود.

کیفیت هوای تهران در اولین ماه از بهار سال 1396، 9 روز در شرایط پاک، 18 روز در شرایط قابل قبول و چهار روز به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت همچنین کیفیت هوا طی این بازه زمانی در سال 1395 نیز 10 روز در شرایط پاک و 21 روز در شرایط قابل قبول گزارش شد.

بر اساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران، سهم منابع متحرک مانند تاکسی ها، خودروهای شخصی، اتوبوس ها و... در فراوری ذرات معلق 60 درصد است که در این بین خودروهای دیزلی پررنگ ترین نقش را دارند. ذرات معلق یکی از خطرناکترین آلاینده های موجود در هوا هستند و می توانند بیماری های قلبی و ریوی را تشدید نمایند و در مواجهه طولانی مدت سبب حملات قلبی و آسم شوند.

در تهران سالانه بیش از 10 هزار تن ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون فراوری می گردد. مطالعات سال 2018 بانک جهانی نیز نشان می دهد که آلودگی هوا سالانه 2.6 میلیارد دلار به تهران خسارت وارد می نماید. این رقم برای کل کشور 7 میلیارد دلار گزارش شده است.

بر اساس مقاله ای که دانشگاه شریف در ارتباط با ذرات معلق منتشر نموده است تماس با این ذرات به ویژه ذرات معلق با ابعاد کمتر از 2.5 میکرون می تواند سبب آسیب رسیدن به دستگاه قلبی -عروقی بدن، حملات قلبی و سکته گردد. این آثار همچنین باعث افزایش مراجعات به مرکز درمانی و افزایش تعداد بستری و در بعضی موارد مرگ زودرس می گردد. از سویی تماس با ذرات معلق بر دستگاه تنفسی نیز اثرگذار است و باعث تشدید حملات آسم می گردد.

در این مقاله اشاره شده است که ذرات معلق علاوه بر آثار سوء بر سلامت انسان، آثار زیست محیطی نیز به دنبال دارند. این ذرات می توانند سبب کاهش شدید دید در مناطقی از جمله پارک های طبیعی و مناطق بیابانی شوند. ذرات معلق همچنین می توانند همراه باد تا فواصل طولانی حمل شوند و بر آب و خاک رسوب نمایند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 7416

به "کیفیت هوای تهران در فروردین ماه چند روز مطلوب بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیفیت هوای تهران در فروردین ماه چند روز مطلوب بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید