کرونا، معتادان متجاهر را به پاتوق های پاکسازی شده کشاند، خطر معتادان آزاد شده برای شهروندان بیشتر از قرنطینه آنها است

به گزارش مجله هاستفا، با شیوع ویروس کرونا در پایتخت، مراکز ماده 16 که محل نگهداری معتادان متجاهر بوده تعطیل و مددجویان آن آزاد شدند که این موضوع سبب شده تا خطر فعال شدن پاتوق هایی که تا پیش از این با اقدامات نیروی انتظامی و شهرداری تهران پاکسازی شده بود فعال شده و بیش از پیش شهروندان تهرانی را تهدید کند.

کرونا، معتادان متجاهر را به پاتوق های پاکسازی شده کشاند، خطر معتادان آزاد شده برای شهروندان بیشتر از قرنطینه آنها است

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران پس از اعلام رسمی شیوع کرونا در پایتخت اقدامات پیشگیرانه از جمله دورکاری در دستور کار ادارات و سازمان های مختلف نهاده شد تا علاوه بر کاهش تجمعات انسانی مردم را به در خانه ماندن تشویق کند.

در این میان بعضی از سازمان ها همچون سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران نه تنها فعالیت هایش تعطیل نشد بلکه به دلیل اتخاذ بعضی از تصمیمات همچون تعطیلی مراکز ماده 16 و 15 با موجی از مددجو روبرو شد.

تا پیش از گسترش کرونا و در فصل سرما این سازمان تنها با افراد آسیب پذیری در سطح شهر روبرو بود که سرپناهی برای گذران شب های سرد زمستان نداشتند اما به نظر در این روزها شرایط کمی متفاوت و خطرناک شده است.

سید مالک حسینی سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی در روزهای خاتمهی سال 98 از افزایش پذیرش گرمخانه ها به دلیل تعطیلی مراکز ماده 16 اطلاع داد و بیان کرد که این موضوع باعث شده تا میزان حضور افراد در این مراکز از میزان پیک سرمای زمستان هم بالاتر برود.

انتشار این خبر چندان تغییری در روال تعامل نهادها و سازمان های مسئول با سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی به عنوان یکی از زیرمجموعه های شهرداری تهران ایجاد نکرد تا این که روز گذشته سید مالک حسینی در نشست خبری ستاد مقابله با کرونای شهرداری تهران در پاسخ به سؤالی در مورد چرایی تجمع معتادان در بعضی از مناطق شهر تهران اظهار کرد: از روزی که بحث کرونا مطرح شد و به فاصله 4 روز پس از اعلام رسمی شیوع آن، کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر بنا به توصیه وزارت بهداشت پذیرش در مناطق مراکز ماده 16 را متوقف کرد و بنابر اطلاعات به دست آمده افرادی هم که در این مراکز حضور داشتند دوره های ترخیصشان کوتاه تر شد.

وی توضیح داد: در نتیجه این اقدام ورودی مراکز ماده 16 به حداقل ممکن رسیده و خروجی آنها با سرعت بالایی رخ داد. بنا بر اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران بیش از 11 هزار نفر در که غالب آنها در شهر تهران هستند در مراکز ماده 16 نگهداری می شوند و بنابر طرح جدیدی مقرر شده بود تا 5 هزار نفر دیگر در این فرآیند به مراکز ماده 16 ارجاع داده شوند که با آغاز کرونا این طرح در آستانه نوروز متوقف شد و بخش عمده ای از معتادان متجاهر که مصرف نمایندگان حرفه ای مواد مخدر هستند و داوطلبانه اقدام به ترک نمی نمایند به محیط های شهری راه پیدا کردند.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران اضافه نمود: معتادان ماده 16 افرادی هستند که بر اساس قانون رفتارشان مجرمانه محسوب شده و از ترس شناسایی و یا حضور در فضاهای بسته تمایلی به حضور در مراکز گرمخانه ای ندارند.

حسینی در ادامه به شرایط مراکز ماده 15 که معتادان خودمعرف به آنها مراجعه نموده و زیر نظر بهزیستی هستند اشاره نمود و گفت: با خبر شیوع ویروس کرونا این مراکز نیز پذیرش های جدید را متوقف نموده و مددجویانی را نیز که جزو اقشار آسیب پذیر جامعه هستند را به شکل قابل ملاحظه ای تعدیل نموده است.

وی در ادامه به بخش دیگری از مراجعان به مراکز گرمخانه ای پرداخت و بیان کرد: از 80 هزار زندانی که موقتاً به دلیل شیوع ویروس کرونا آزاد شده اند که غیرتهرانی و یا تهرانی هستند و بعضاً از سوی خانواده هایشان طرد شده اند نیز به عنوان افراد بی سرپناهی محسوب می شوند که بخشی از اینها هم که ممکن است اعتیاد نداشته باشند در مراکز گرمخانه ای پذیرش می شوند.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی توضیح داد: ما معتادان ماده 16 را که بی خطر هستند را نیز در مراکز گرمخانه ای پذیرش می کنیم ولی نگرانی ما از این بابت است که بعضی از این افراد معتادان متجاهر هستند و در شرایط فعلی آزاد شدند در پاتوق هایی حضور دارند که چندان در منظر عمومی نبوده و در حاشیه های شهر واقع شده است.

حسینی اذعان کرد: در شرایط فعلی همه دستگاه های ذیربط شهرداری تهران را تنها گذاشته و نه تنها پشتیبانی لجستیکی و اقتصادی را انجام نمی دهند بلکه افراد پرخطر ماده 16 را به حوزه وظایف ما وارد کردند که نیروهای ما نه امکان و نه اجازه مداخله و درگیری با آنها را دارند.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی و بار دیگر تأکید کرد: ما تحت هیچ شرایطی گرمخانه ها را تعطیل نخواهیم کرد زیرا مراجعان به این مراکز افراد آسیب پذیری هستند که بی پناه ترین افراد شهر محسوب می شوند و در صورت عدم ارائه خدمات دچار مشکل خواهند شد. از سوی دیگر این افراد به دلیل فقر و امکان تهیه وسایل بهداشتی و رعایت اصول بهداشتی را ندارند و ممکن است بی توجهی به آنها خطر گسترش شیوع ویروس کرونا را برای شهر ایجاد کند.

وی با بیان این که ما ظرفیت جدید را برای پذیرش افراد بی سرپناه در مراکز بهاران فراهم نموده و به دنبال تجهیز مراکز جدیدتر هم هستیم، گفت: ما تنها افرادی را در این مراکز پذیرش می کنیم که داوطلب حضور در گرمخانه ها باشند و خطری برای دیگران نداشته باشند اما مسأله اصلی در حال حاضر خرده فروش های مواد مخدری هستند که هم اکنون در پاتوق هایی که به سختی توسط نیروی انتظامی پاکسازی شده بود آغاز به فعالیت نموده و این مراکز را تبدیل به پاتوق های حرفه ای نموده اند که از این میان می توان به شوش، دره فرحزاد و محله هرندی اشاره نمود.

حسینی توضیح داد: شهرداری تهران بدون دریافت یک ریال یاری از دولت و نهادهای دیگر علیرغم هزینه هایی که برای کرونا صرف می نماید و خارج از پیش بینی های بودجه ایش بوده در حال کوشش و تجهیز مراکز جدید گرمخانه ای است.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران ضمن درخواست از سازمان های مسئول نسبت به انجام اقدام مقتضی در بحث معتادان متجاهر بیان کرد: بی توجهی به این موضوع می تواند آسیب های اجتماعی را به دنبال داشته باشد که هزینه کار را برای ما بالا برده زحماتی که در این راه کشیده شده را از بین ببرد.

وی در خاتمه گفت: در حال حاضر به جای این که ما صورت مسأله را پاک کنیم باید در درجه اول مراکز گرمخانه خود را ایمن نموده و نسبت به این موضوع توجه داشته باشیم که خطر که از حضور این معتادان متجاهر در شهر برای مردم ایجاد می گردد کمتر از خطر قرنطینه این افراد و احتمال ابتلای آنها به کرونا نیست.

انتهای پیغام/ 4105

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 24 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 3320

به "کرونا، معتادان متجاهر را به پاتوق های پاکسازی شده کشاند، خطر معتادان آزاد شده برای شهروندان بیشتر از قرنطینه آنها است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا، معتادان متجاهر را به پاتوق های پاکسازی شده کشاند، خطر معتادان آزاد شده برای شهروندان بیشتر از قرنطینه آنها است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید