کاپیتول تونس؛ بزرگترین معبد رومی

به گزارش مجله هاستفا، تمدن رومی گذشته، آثار فرهنگی و تاریخی چشمگیری را در تونس بر جای گذاشت، به طوری که استان تونس، از جمله استان های رومی به تعداد می رود، به طوری که هنوز نشانه های رومی در آثار باستانی متعدد در منطقه ها مختلف این کشور مشاهده می گردد، درست مانند موقعیت باستانی اوذنه واقع در منطقه سبیطله در استان القصرین در مرکز غربی تونس.

کاپیتول تونس؛ بزرگترین معبد رومی

اوذنه در بردارنده بسیاری از آثار روم باستان و روم شرقی است که بیشتر آنها با نظارت کانون ملی میراث بازسازی شده است. این کانون تنها در شهر سبیطله واقع در استان قصرین، 12 موقعیت باستانی را زیر نظر خود دارد. تاریخ حفریات و ترمیم این موقعیت باستانی به مابین سال های 1906 و 1921 باز می گردد.

شهر تاریخی اوذنه از شروع دهه 90 و در جریان حفاری ها و اکتشاف هایی که در تونس صورت گرفت کشف شد، زیرا این شهر، یک شهر رومی است که در عمق زمین قرار داشت.

معبد کاپیتول در شهر اوذنه، مهمترین آثار به جامانده از روم باستان به تعداد می رود و علت ثبت نام این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو است تا این مکان به هدف برجسته گردشگری فرهنگی تبدیل گردد.

در ماه آوریل گذشته، سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد یونسکو با درج رسمی موقعیت سبیطله واقع در استان قصرین در فهرست مقدماتی میراث جهانی موافقت کرد.

معبد کاپیتول، قدیمی ترین معبد رومی در تونس و نسخه مشابه معابد متعدد دیگری به تعداد می رود که در شهرهای روم باستان وجود داشت، ضمن اینکه یکی از مراکز معروف عبادت در روم باستان به تعداد می رفت و هنوز به اسم یکی از آثار باستانی شهر سبیطله پابرجاست.

کاپیتول از نظر مهندسی معماری دینی رومی، یک اثر نادر به تعداد می رفت و از سه معبد تشکیل شده بود که هر کدام از آنها به یک الهه اختصاص داشت. این معابد به نام های معبد ژوپیتر، معبد ژینون و معبد مینارفا در داخل عرصه عمومی بنا شده بودند که آستانه آن با هلالی شکل های اهدا شده به امپراتور آنتونیوس در سال 139 میلادی توجهات را به خود جلب می کرد.

کاپیتول از سه معبد تشکیل شده است که به سه گانه کاپیتولی اختصاص داشت: الهه رومی، الهه آسمان و الهه رعد و برق یعنی ژوپیتر. در وسط خواهرش و همسرش ژینون و الهه عقل و حکمت و مالک همه مهارت ها و هنرها و حرفه های دستی یعنی مینارفا قرار گرفته است. کاپیتول به اسم مرکز عبادت در این شهر عبارت است از یک ساختمان متجانس و بکر که نشان دهنده سبک معماری متداول در دوره رومی است.

این معابد سه گانه روی یک بلندگاهی ساخته شدند که با یک رواق از یکدیگر جدا شده اند و هر رواق بر چهار ستون بنا شده است که روی هر کدام از ستون ها، یک سرستون قیصری قرار گرفته است. ضمن اینکه می توان به وسیله پله های دو معبد جانبی، به کاپیتول وارد شد. البته خود معبد میانی، از راه پله برخوردار نیست. این معبد از ویژگی ای برخوردار است که در آثار باستانی مشابه دیگر وجود ندارد و آن، برخورداری از سه طبقه زیرین است که امروز شکل مهندسی و معماری آن همچنان حفظ شده است.

نما مقابل معبد، از 6 ستون تشکیل شده است که ارتفاع آن با پایه و تاج، به حدود 16 متر می رسد و با سبک کورنتی ساخته شده است و برای رسیدن به بالای آن، باید یک راه پله 41 پله ای که به دو بخش پلکان و سطح صاف تقسیم شده است، پیموده گردد.

مهر نوشت، در دوره روم شرقی، اتاق هایی به کناره های شرقی و غربی این معابد افزوده شده است که هدف اصلی از این کار، حمایت از معبد و به ویژه دیوارهای آن در برابر فروپاشی است و این احتمال هم می رود که در آن موقع، از معبد کاپیتول به اسم یک قلعه استفاده شده باشد و همین امر باعث شده است که بعضی مورخان آن را قلعه کاپیتول بنامند.

منبع: گردشبان
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 7992

به "کاپیتول تونس؛ بزرگترین معبد رومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاپیتول تونس؛ بزرگترین معبد رومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید