پا در کفش بزرگان!

به گزارش مجله هاستفا، کیا اسپورتیج از آن دسته خودروهایی است که سه عنصر جوان پسند، مالی و اسپرت بودن را یکجا در یک قالب خودرویی دارد و همین موضوع باعث شده طی این سال ها هواداران دوآتشه ای برای خودش دست وپا کند.

پا در کفش بزرگان!

اولین نسل این خودروی تقریباً شاسی بلند، در سال 1993 پا به عرصه ظهور گذاشت که بر مبنای پلتفرم مزدا Bongo ساخته و پرداخته شده بود که تا سال 2005، سه بار مورد عمل فیس لیفت (تغییر چهره) نهاده شد. البته این نسل از اسپورتیج در ایران وجود ندارد، اما هنوز در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درحال تردد هستند.

نسل اول کیا اسپورتیج

از نظر ظاهر و استایلی چیزی شبیه سوباروهای دو دیفرانسیال آن موقع بود و تنها با دو رنگ بودن قسمت پایین و بالای بدنه، حرف هایی برای گفتن داشت و خودنمایی می کرد.

این خودرو در دو مدل سه درب کابریولت و پنج درب ارائه می شد که همگی به موتور 2000 سی سی 128 اسب بخار مجهز بودند و نمونه دیزل آن هم 82 اسب قدرت داشت. چهره و بدنه ای پُف نموده با جلوپنجره و چراغ هایی که شباهت به پراید داشتند، جزو مشخصات ظاهری کیا اسپورتیج نسل اول بودند.

دومین نسل اسپورتیج در سال 2005 به بازار عرضه شد که طراحی آن بیشتر برگرفته از زبان طراحی شاسی بلندهای فورد در آن موقع بود. مردم کشورمان با ورود این نسل از اسپورتیج با این خودرو آشنا شدند که هم زمان با خواهرزادهٔ دیگرش، یعنی هیوندای توسان، وارد بازار شد. تفاوت بین این دو خودرو به نحوی بود که هرکدام هواداران مختص خود را داشت و می توانست ذائقهٔ هر دو گروه را تحریک کند.

نسل دوم کیا اسپورتیج

نسل دوم کیا اسپورتیج

قبلی 1 از 2 بعدی

به شخصه از استیل و فرم اسپورتیج بیشتر از توسان لذت می بردم، ولی با فرم گلگیرهای باد نموده ای که شبیه وصله وپینه روی بدنه به حجم کلی اضافه شده بودند، کنار نمی آمدم.

این خودرو با موتورهای 2000 سیزسی چهارسیلندر و 2700 سیزسی شش سیلندر به قدرت 173 اسب ارائه میزشد که نمونهٔ دوم با موتور بزرگتر وارد ایران شد. این خودرو دوبار تحت فیس لیفت در ناحیهٔ چراغ های جلو نهاده شد که باعث زیباتر شدن آن شد.

نسل سوم کیا اسپورتیج به طور کلی ریدیزاین شد و با ورود پیتر شرایر به عنوان سر طراح شرکت کیا موتورز، تغییرات انقلابی در آن به وجود آمد که باعث شکل گیری هویت تازه کیا با الگو از چهرهٔ گربه سانان در چراغ ها و گریل جلوی آن شد، به نحوی که از آن تاریخ به بعد، شما از فاصلهٔ دور خودروهای کیا را می توانید شناسایی کنید. این خودرو برای اولین بار در سال 2010 به بازار معرفی گردید و با دریافت 5 ستاره ایمنی، به جای 2 ستاره نسل قبلی، در کل جهان مورد استقبال بی سابقه ای نهاده شد.

نسل سوم کیا اسپورتیج از نمای روبه رو

به طور کلی، پروفایل کناری در ناحیهٔ درب ها ارتفاع بیشتری گرفت و Green House منطقه شیشه های دورتادور آن کوتاه تر از نسل قبلی شد. پنجره های کوچک پشت درب عقب نیز حذف شد و با افزایش سطح ستون C و ادغام آن با ستون D خواسته و ناخواسته بیننده را به یاد فرم فولکس واگن گلف می انداخت؛ البته خودروی گلفی که از تمام ابعاد رشد نموده و هیکلی تر شده است.

در عناصر زیبایی این مدل می توان به گریل (جلو پنجره) و چراغ هایی که به طرفین کشیده می شدند اشاره نمود که الگویی برای ساخت مدل های اُپتیما، سراتو و ریو نیز شد. وجود یک فرورفتگی ملایم بر روی درب های جانبی، از این تاریخ جزو امضای کمپانی کیا شد، که تا سالیان سال به عنوان یک عنصر ثابت در محصولات این شرکت دیده می شد.

نسل سوم کیا اسپورتیج از نمای عقب

در نمای عقب نیز چراغ ها در دو طرف به خوبی جانمایی شده بود و ترکیب آن با شیشه عقب کم ارتفاع، بیننده را به یاد سری X6 ب ام و می انداخت. البته چراغ های واقع در سپر خودرو، نقش کاربردی بیشتری را نسبت به چراغ های بالایی داشتند.

نسل چهارم کیا اسپورتیج در سال 2015 به جهان معرفی گردید که به نوعی فیس لیفت ماژور از نسل قبلی بود. به عبارتی دیگر، در این خودرو کلیهٔ تناسبات در خودرو حفظ شده بود، اما در جلو و عقب آن مورد بازنگری طراحی نهاده شده شده بود، به نحوی که شما رگه های استایل مدل استینگر را می توانستید در آن ببینید. جلوی خودرو بیشتر اقتباسی از خودروی پورشه ماکان بود و چراغ های برجستهٔ آن، جانمایی بالاتری نسبت به مدل پیشین داشت.

نسل چهارم کیا اسپورتیج از نمای روبه رو

در نمای عقب نیز با توجه به ترند روز بازار، چراغ ها در ناحیهٔ وسط به هم متصل شدند و بیشتر به طرفین کشیده شدند و جای پلاک عقب هم از روی سپر به زیر درب عقب منتقل شده است.

نسل چهارم کیا اسپورتیج از نمای عقب

از این مدل خودرو هم تعدادی وارد ایران شد که البته تعداد آن با دو نسل قبلی قابل مقایسه نیست. فرو رفتگی روی درب های جانبی حذف و فرم کلی کمی اسپرت تر و بانمک تر از نسل قبلی شد و یادآور کیا پیکانتو بود.

نقد و آنالیز طراحی کیا اسپورتیج 2022

اما آخرین نسل از خودروی کیا اسپورتیج در سال 2021 به جهانیان معرفی گردید و قرار است در سال 2022 به بازار عرضه گردد. این خودروی ریدیزاین شده، به طور کلی الگوهای طراحی چهار نسل قبلی را دگرگون نموده است. به نحوی که بیش از هر چیز، جلوپنجرهٔ بزرگ با ورودی های لانه زنبوری در آن خودنمایی می نماید. به راحتی می توان این گونه اعلام کرد که این بخش بیش از 90 درصد نمای جلو را به خود اختصاص داده است. ترکیب شلوغی از انواع ورودی های هوا، به علاوه چراغ های دیلایت بومرنگی شکل در دو طرف آن که با مجموعه ای از چراغ های ترکیبی در دو طرف بیرونی منتهی می گردد، صورت زیر میکروسکوپ رفتهٔ حشرات را به یاد آدم می آورد.

کیا اسپورتیج 2022 از نمای روبه رو

با این حال، اگر بیشتر به جزئیات این عناصر نگاه کنیم، می بینیم که علاوه بر شلوغی که در حجم کلی خودرو مشاهده می گردد، تمام عناصر با ظرافت و حجم پردازی ماهرانه ای در جای خود نهاده شده اند و شما از تماشا این ریزه کاری ها لذت می برید.

یک کمربند کرومی در خط Belt Line (خط مابین پنل درب و شیشه های جانبی) دو رنگ تیره گرین هاوس و بدنه را از هم جدا می نماید که در ناحیهٔ ستون C، به یکباره بالا رفته و با ترکیب با بریدگی واقع در بالای شیشه عقب، زیبایی خاصی را به وجود آورده است. برای اینکه خودرو کشیده تر به نظر بیاید، قسمت زیرین درب های جانبی به یک تریم مشکی رنگ مجهز شده که فرم پویا و Motion Line را دارد و درب ها تا روی رکاب های جانبی امتداد پیدا نموده اند.

جلوپنجره کیا اسپورتیج 2022

منحنی صندوق کیا اسپورتیج 2022

چراغ و منحنی سقف در عقب اسپورتیج 2022

قبلی 1 از 4 بعدی

البته از دید شخصی این فرم ها در خودروهای کشیده تر سدان بیشتر خودنمایی می نماید و جا افتاده تر است، اما این رابطهٔ مستقیم با سلیقهٔ خریدار دارد که از این خودرو خوشش بیاید یا اینکه آن را کاریکاتوری از خودروهای بزرگتر بداند.

در نمای عقب، چراغ ها همچنان پیوسته هستند، اما حجم پردازی آن بیشتر تابع فرم کلی پویای خودرو بوده، و سعی شده که قطعات تریم و تزئیناتی به رنگ مشکی براق، در جای جای بدنه خودنمایی کند که جلوه ای امروزی تر را نشان دهد که به نوعی امروزه، جزو ترند و گرایش های استایلی در خودروها است.

کیا اسپورتیج 2022 از نمای عقب

اما فرم فرورفتهٔ درب عقب آن، که لوگوی تازه کیا روی آن جا خوش نموده، بیشتر از هرچیزی خودنمایی می نماید. از دید من، نمای عقب این خودرو بهتر و زیباتر از نمای جلوی آن است. بعلاوه ستون های C وقتی به عقب می رسند، بیشتر در ناحیهٔ مرکز جمع شده اند که فرمی اسپورت تر دارند و باعث برجسته تر شدن گلگیرهای عقب شده اند و جذابیت این کراس اوور دوست داشتنی را دو برابر نموده است.

کیا اسپورتیج 2022

کیا اسپورتیج 2022

قبلی 1 از 2 بعدی

تازهاً گونهٔ کشیده تر آن نیز عرضه شده که در بازارهای خاصی ارائه می گردد و می توان اعلام کرد که در این گونهٔ کشیده، اسپورتیج سعی داشته که پا در کفش بزرگانی مانند تویوتا RAV4 کند و فضای بیشتری را برای مشتریان سن بالاتر ارائه کند.

آگهی های خرید و فروش کیا اسپورتیج

در انتها، امیدواریم با آزادسازی واردات خودرو، شاهد ورود این مدل خوش نام و پرطرفدار در کشورمان باشیم. نظر شما درباره کیا اسپورتیج و طراحی آن چیست؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را به وسیله بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 10490

به "پا در کفش بزرگان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پا در کفش بزرگان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید