نمایش پیکرک های 10 هزار ساله گنج دره هرسین در موزه ملی ایران

به گزارش مجله هاستفا، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی موزه ملی ایران، حسین عزیزی، مسئول بخش پیش از تاریخ موزه ملی ایران، با اعلام این خبر اظهارکرد: این مجموعه پیکره های کهن که نزدیک به 10هزار سال قدمت دارد در کاوش های باستان شناسی تپه باستانی گنج دره در نزدیکی شهر هرسین در استان کرمانشاه کشف شده اند.

نمایش پیکرک های 10 هزار ساله گنج دره هرسین در موزه ملی ایران

وی ادامه داد: تپه گنج دره یکی از روستاهای اولیه ایران است که بین سال های 1344 تا 1353خورشیدی توسط باستان شناس کانادایی فیلیپ اسمیت کاوش شد. اسمیت در کاوش خود آثار چندین دوره سکونتی روستانشینان اولیه را کشف کرد که در اوایل به صورت فصلی مورد سکونت بوده است و سپس با ساخت خانه هایی با دیوار گلی در تمام طول سال مورد سکونت بوده است. روستانشینان اولیه گنج دره برای نخستین بار پیروز به اهلی کردن بز شدند و در کنار دام داری به کشاورزی نیز می پرداختند.

عزیزی اضافه کرد: در این دوره که نوسنگی گفته می شود ساخت پیکرک های کوچک گلی حیوانات و انسان برای نخستین بار در ایران رواج یافت. برخی از پژوهشگران ساخت چنین آثاری را نمادین و آیینی می دانند.

سرپرست بخش پیش از تارخ موزه ملی تشریح کرد: پیکرک های گلی انسان تقریباً همگی زن و بدون سر ساخته شده اند. در دوران های گذشته زن سمبل باروری، زایش و تداوم نسل بشر بوده است و در آن دوران به دلیل مرگ ومیر بالای نوزادان و عمر نسبتا کوتاه انسان، زایش و تداوم نسل موضوعی بسیار مهم در بین جوامع انسانی بوده است، به همین دلیل غالب پیکرک های انسانی به صورت زن، الهه باروری با اغراق در اندام های باروری ساخته می شده اند، علاوه بر این تقریباً تمامی پیکرک های حیوانی ساخته شده در تپه گنج دره و دیگر محوطه های نوسنگی منطقه نشان دهنده حیوانات اهلی مثل بز، سگ، خوک و غیره است.

عزیزی گفت: شاید ساخت پیکرک های انسانی و حیوانی را بتوان اولین بارقه های زندگی آیینی انسان در حدود 10هزار سال پیش دانست.

براساس اعلام روابط عمومی موزه ملی ایران، علاقه مندان می توانند تا 27خرداد امسال در بازدید از نمایشگاه آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران از این پیکرک های گلی کهن و ده ها اثر باستانی دیگر بازدید کنند.

این نمایشگاه در گالری موزه دوران اسلامی برقرار بوده و همه روزه از ساعت 9 تا 19 به صورت رایگان پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 800

به "نمایش پیکرک های 10 هزار ساله گنج دره هرسین در موزه ملی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش پیکرک های 10 هزار ساله گنج دره هرسین در موزه ملی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید