نقش هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در سیاستهای آمریکا

به گزارش مجله هاستفا، پژوهشگاه فضای مجازی، نفش هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در سیاست آمریکا را بر مبنای آنالیز موسسه مطالعات استراتژیک و بین الملل (CSIS) منتشر کرد.

نقش هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در سیاستهای آمریکا

یکی از پژوهشگران فعال در پروژه فناوری های راهبردی مؤسسه مطالعات استراتژیک و بین الملل (CSIS) در یادداشتی در وبگاه رسمی این اندیشکده، به بررسی نقش در حال افزایش فناوری های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در سیاست ایالات متحده آمریکا پرداخته است.

روزگار پخش پوسترهای تبلیغاتی انتخاباتی گذشت

جف برکویتز، یکی از پژوهشگران فعال در پروژه فناوری های راهبردی مؤسسه مطالعات استراتژیک و بین الملل (CSIS) اخیراً در یادداشتی که در وبگاه رسمی این اندیشکده شاخص منتشر شده است، به بررسی نقش در حال افزایش فناوری های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در سیاست ایالات متحده آمریکا پرداخته است.

وی در این نوشتار با اشاره به تحولات ایجاد شده در سبک زندگی بشر که حاصل پیشرفت روز افزون فناوری های راهبردی چون هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است، نوشت: دیگر روزگار پخش پوسترهای تبلیغاتی سیاسی، برآوردهای غیردقیق از ترجیحات رأی دهندگان و توزیع گسترده جزوات مربوط به برنامه های کاندیداهای انتخاباتی و چهره های سیاسی گذشته است.

ظهور هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و کلان داده ها اساساً نحوه تعامل سیاستمداران آمریکایی و شهفرایندان رأی دهنده را تغییر داده و هنجارهایی سیاسی و اجتماعی به قدمت قرن ها را به چالش کشیده است. سیاستمداران، دولت ها و گروه های تأثیرگذار اجتماعی، با استفاده از افزایش چشمگیر کمیت و تنوع بالای داده های موجود از رأی دهندگان شناور در فضای مجازی، بیش از هر زمان دیگری، به ابزار متعدد برای برجسته سازی نامزدهایی معین و برنامه هایشان، دسترسی دارند.

بی شک می توان انتخابات سال 2008 ایالات متحده آمریکا را نقطه شروع نفوذ عمیق رسانه های نوظهور اجتماعی در مشخص سرنوشت رویدادهای انتخاباتی این کشور قلمداد کرد. برکویتز نیز با تصدیق این ادعا، می نویسد: انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 آمریکا، شاهد مثالی واضح و شفاف برای ظهور رسانه های اجتماعی به عنوان بستری متمرکز در راستای شکل گیری گفتگوهای سیاسی، مخالفت ها و تبلیغات استراتژیک احزاب بود. این نخستین بار بود که بیش از نیمی از جمعیت واجدین شرایط شرکت در انتخابات آمریکا، از اینترنت و رسانه های اجتماعی برای آگاهی از فرایند سیاسی و چرخه انتخابات استفاده کردند.

کمپین انتخاباتی باراک اوباما، نخستین تجربه استفاده آگاهانه و هوشمندانه از بررسی ابرداده ها و تبلیغات هدفمند سیاسی در شبکه های اجتماعی و ایمیل کاربران با استفاده از تحلیل اطلاعات شخصی آن ها بود. این پویش در نخستین آزمون خود بسیار کارآمد ظاهر شد و همین امر، سبب افزایش شدید استفاده از این روش در انتخابات ریاست جمهوری بعدی شد.

هوش مصنوعی فاکتوری مشخص شده در تبلیغات هدفمند سیاسی

دموکرات ها در سال 2012، تیمی متشکل از حدود 100 تحلیلگر داده ایجاد کردند که با موفقیت به ساخت یک الگوی پردازش بسیار گسترده برای مدل سازی، پیش بینی رویدادها و راهنمایی تصمیم گیری های استراتژیک، منجر شد. این رویکرد در فرایند فعالیت های سیاسی، با توجه به نتیجه بخش بودن در سال های 2008 و 2012، عملاً به یک رویه و استاندارد بدل شد. در این میان، بی شک هوش مصنوعی فاکتوری مشخص کننده در تجمیع نظرسنجی ها و مشخص راهبردهای تبلیغات سیاسی است.

شکی نیست که نقش هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در سیاست امروز از ارسال چند ایمیل و جمع آوری یاری اقتصادی برای کمپین کاندیداها، پیشرفت چشمگیری داشته است. امروزه، ابزار یاد شده برای طیف گسترده ای از فعالیت ها، چون تجزیه و تحلیل الگوهای راهنمایی تبلیغات مجازی هدفمند، برجسته سازی بعضی اخبار و رویدادها جهت بهره برداری سیاسی و شناسایی و مبارزه با انتشار اخبار جعلی، به کار گرفته می شوند.

با وجود همه مزایای ذکر شده برای فناوری های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، تردیدی وجود ندارد که یکه تازی این تکنولوژی های نوظهور، تهدیداتی نیز در پی دارد.

جف برکویتز در خصوص این مخاطرات، نوشت: مورد استفاده قرار دریافت هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، از سوی بازیگران مخربی که مشتاق تأثیرگذاری بر سیستم سیاسی آمریکا هستند، خطراتی جدی برای دموکراسی، محسوب می گردد. این فناوری ها می توانند برای اقدامات مخربی چون انتشار اخبار جعلی با استفاده از ربات ها، دستکاری ذهن رأی دهندگان به وسیله انتشار مطالب احساسی یا غلط و حتی راهنمایی ارتشی از ربات ها به شبکه های اجتماعی برای ایجاد موج های سیاسی، مورد استفاده قرار گیرند.

مجله آتلانتیک اخیراً طی تحلیلی در خصوص نقش فناوری در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، اعلام نمود که بر اساس تحقیقات اجرا شده، منشأ حدود 20 درصد از توییت های مرتبط با موضوع انتخابات 2016، که در طول مدت این رویداد سیاسی منتشر شده، ربات های فعال بر بستر این رسانه اجتماعی بوده اند.

کارشناسان بر این عقیده اند که هزینه کلان صرف شده برای گسترش تبلیغات مبتنی بر هوش مصنوعی از سوی کمپین نامزدها در انتخابات سال 2020 آمریکا، گواهی بر تجربه بازدهی بالای به کارگیری فناوری های یاد شده در فرایند انتخابات است.

200 میلیون دلار صرف تبلیغات مبتنی بر هوش مصنوعی در انتخابات 2020 آمریکا شد

از سوی دیگر، تغییر رویکرد سیاستمداران آمریکایی به استفاده تخصصی از کارزارهای انتخاباتی راهنمایی شده با استفاده از بررسی ابرداده ها به وسیله یادگیری ماشینی، همچنان در جریان است. از همین روی می توان نتیجه گرفت که مبارزات انتخاباتی باراک اوباما طی دوره های 2008 و 2012، نقطه شروع این فرایند بود و رویکرد نوظهور یاد شده در سال های 2016 و 2020، به اوج خود رسید.

واشنگتن پست، مدت کوتاهی پس از قطعی شدن شکست هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ایالات متحده آمریکا، فاش کرد که کمپین انتخاباتی این کاندید دموکرات، تقریباً به طور کامل توسط یک الگوریتم تحلیل ابرداده، موسوم به Ada مدیریت می شده است. به عبارت دیگر، نتایج به دست آمده توسط الگوریتم یاد شده، در همه تصمیمات اتخاذ شده از سوی دستیاران کلینتون، از جمله زمان و مکان برگزاری میتینگ ها، بهترین ساعات پخش تبلیغات تلویزیونی و … تأثیر مستقیم داشته است.

این مطالعه موردی، مبین یکی از ابعاد گسترده مخاطرات ناشی از وابستگی کامل تصمیمات انسانی به هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است. الگوریتم های مورد استفاده از سوی دموکرات ها در سال 2016، احتمال فرو ریختن دیوار آبی را با توجه به محاسبات آماری بسیار بعید ارزیابی می کرد و همین امر سبب شکست کلینتون در برابر دونالد ترامپ شد.

این اتفاق، به مرور دیدگاه های موجود در خصوص قابلیت فناوری های نوین را به کل تغییر داد و نمود این تغییر نگرش در انتخابات 2020 کاملاً مشهود است.

کمپین های بایدن و ترامپ در رقابت اخیر خود هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را از مدار تصمیم سازی خارج و بیشتر در فضای تبلیغات، مورد استفاده قرار دادند. 2 نامزد، طی مدت زمان مشخص شده برای تبلیغات انتخاباتی، در مجموع، 200 میلیون دلار صرف تبلیغات مبتنی بر هوش مصنوعی بر بستر فیسبوک کردند که این رقم در مقایسه با هزینه 643 هزار دلاری اوباما در سال 2008، نشان دهنده رشد چشمگیر اتکای دو حزب به این قبیل تکنولوژی ها است.

همزمان با دست وپا زدن نهادهای قانون گذار ایالات متحده آمریکا برای چارچوب مند ساختن فضای ابهام آلود فناوری، حریم شخصی و حفاظت از داده ها، خصوصاً در حوزه سیاست های انتخاباتی، آینده همچنان نامعین است.

پرسش های بنیادین بسیاری در خصوص اخلاق استفاده از این قبیل فناوری ها برای اهداف سیاسی و نحوه نظارت بر آن همچنان بی پاسخ مانده اند و وجود شکاف حزبی، انگیزه های سیاسی و اختلاف نظر عمومی سیاست مداران درباره اصول اخلاقی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی مانع همگام شدن مقررات با کاربرد این فناوری ها شده است.

به نظر می رسد که ما در حال حاضر فقط سطح بسیار پایینی از پتانسیل هوش مصنوعی را به کار گرفته ایم.

برکویتز در سرانجام مقاله خود نوشت: محققان دانشگاه های آکسفورد و ییل معتقدند که به احتمال 50 درصد، هوش مصنوعی تا 45 سال آینده، در همه انواع فعالیت ها، عملکرد بهتری نسبت به انسان پیدا کند. در این میان، ما باید به گفتگو و گفتگو در خصوص راهکارهای حفاظت از حریم خصوصی ادامه دهیم؛ از تدوین کدهای اخلاقی کارآمد برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استقبال کنیم؛ آگاهی از قوانین را در خصوص فناوری های یاد شده توسعه دهیم و به عنوان مصرف کنندگان اطلاعات به دست آمده، مسئولیت مدنی خود را در قبال بازنشر و همرسانی داده ها بپذیریم.،مهر

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 بهمن 1399 بروزرسانی: 24 بهمن 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 6400

به "نقش هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در سیاستهای آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در سیاستهای آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید