نتایج همه پرسی ایتالیا، ضربه ای دیگر به اتحادیه اروپا؟

به گزارش مجله هاستفا، هنوز مدت زمان زیادی از انتخاب دونالد ترامپ، چهره ای که به عنوان یک پوپولیست شناخته می گردد به ریاست جمهوری آمریکا نگذشته، اما کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری خطر ناشی از رویکردها و جنبش های مشابه را احساس می نمایند.

نتایج همه پرسی ایتالیا، ضربه ای دیگر به اتحادیه اروپا؟

در سفر با تور هلند از کشور گلهای لاله دیدن کنید و آسیاب های بادی آمستردام هلند را نظاره گر باشید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، پس از اعلام نتایج همه پرسی برگزار شده در ایتالیا، متئو رنتزی، نخست وزیر این کشور که در به تصویب رساندن اصلاحات مدنظر خود در قانون اساسی ناکام مانده بود، اعلام استعفا کرد؛ امری که بیش از همه، یک پیروزی برای نیروهای پوپولیست ایتالیا به شمار می رود. این امر همچنین خطر بروز بحران مالی در سومین اقتصاد بزرگ ایتالیا را مطرح ساخته است.

البته آنگونه که واشنگتن پست اشاره می نماید، هنوز اینکه پوپولیست ها بتوانند بر عرصه سیاست ایتالیا مسلط شوند، امری قطعی نیست؛ زیرا حزب متبوع رنتزی، یعنی حزب دموکراتیک که از احزاب چپ میانه به شمار می رود، همچنان کنترل مجلس را در اختیار دارد و تا سال آینده نیز در این کشور انتخابات سراسری برگزار نخواهد شد. اما اکنون همه چیز به ترکیب دولت جدید و همچنین این موضوع برمی گردد که احزاب ضد مهاجرت و مخالف اتحادیه اروپا تا چه بتوانند پیروز عمل نمایند.

شب گذشته و پس از شمارش 90 درصد از آرا، معین شد که 60 درصد رأی دهندگان، اصلاحات مورد نظر رنتزی را رد نموده اند. البته از یک منظر دقیق تر، می توان گفت که آرای روز گذشته، صرفاً به معنای حفظ وضع موجود است، نه ایجاد تغییری مهم؛ زیرا قانون اساسی اکنون دست نخورده باقی می ماند.

با این وجود، همه پرسی برای تغییر ساختار سیاسی و کاستن از نقش سنا، از مدت ها پیش به رأی اعتمادی برای رنتزی تغییر شکل یافته بود؛ مردی که خود را به عنوان یک مبارز تنها در مقابل مخالفان اتحادیه اروپا ترسیم می کرد. رنتزی که در فوریه 2014 روی کار آمده بود، همیشه کوشش داشت تا بر بیکاری غلبه نموده و شرایط اقتصاد کشورش را بهبود ببخشد.

مهمترین تشکل مخالف رنتزی، جنبش پنج ستاره بود که کمپینی گسترده را علیه نخست وزیر به راه انداخته و در این راه، حتی بعضی از اعضای حزب حاکم را نیز به سوی خود جلب کرد. بعضی از سیاستمداران نیز اساساً این موضوع را که در شرایط کنونی و با توجه به مشکلاتی همچون موج مهاجرت ها، اصلاحات قانون اساسی به طور کلی معنایی داشته باشد، مطرح می کردند. بعضی نیز انتقاد می کردند که این اصلاحات، سبب می گردد نظارت و کنترل بر کار نخست وزیر از بین برود.

ایتالیا که طی 70 سال گذشته 63 دولت را تجربه نموده، با بی ثباتی سیاسی بیگانه نیست. آنچه پس از این اتفاق می افتد، تا حدی بستگی به سرجیو ماتارلا، رئیس جمهور این کشور دارد که باید فرد جدیدی را برای تشکیل دولت معرفی کند و همچنین اینکه آیا انتخابات زودهنگام برگزار گردد یا خیر. برگزاری انتخابات زودهنگام، یکی از درخواست های اصلی جنبش پنج ستاره است که اکنون دومین حزب سیاسی مهم در ایتالیا به شمار می رود.

اما افزون بر جنبه های سیاسی، احتمال بروز پیامدهای مالی نیز وجود دارد؛ زیرا بانک های ایتالیایی در معرض امواج ناشی از شرایط ابهام آمیز کنونی قرار گرفته اند. بلافاصله پس از اعلام استعفای رنتزی، ارزش یورو در برابر دلار یک درصد کاهش یافت. با این حال، کارشناسان هنوز درباره تأثیرات مالی این موضوع محتاطانه اظهار نظر می نمایند.

اکنون و پس از استعفای رنتزی، احتمالاً احزاب سیاسی اصلی ایتالیا کوشش خواهند کرد قوانین انتخاباتی را به گونه ای تغییر دهند که تشکیل دولت بدون ایجاد یک ائتلاف گسترده سخت گردد و به این ترتیب، جلوی روی کار آمدن هر جنبش معارض علیه ساختار را بگیرند.

مخالفان رنتزی، کوشش داشته اند تا بر موج بدبینی ها نسبت به توانایی نخبگان سیاسی موجود برای برطرف و رجوع اثرات منفی جهانی شدن و همچنین بحران مالی یک دهه اخیر، سوار شوند. به همین دلیل، جنبش پنج ستاره که به عنوان یک نیروی ضد اتحدیه اروپا شناخته شده و حمایت عناصری از هر دو طیف چپ و راست را با خود دارد، پیروزی دونالد ترامپ در آمریکا را امری مثبت برای خود در نظر گرفته است.

جنبش پنج ستاره اعلام می نماید که خواستار ایجاد تغییری اساسی و بنیادین است. این جنبش خواستار کاهش مالیات ها و همچنین تضمین دستمزدها برای شهروندان شده است. این جنبش همچنین خواستار لغو محدودیت های هزینه ای وضع شده از سوی اتحادیه اروپا است. یکی دیگر از درخواست های مهم این جنبش، برگزاری یک همه پرسی - مشابه برگزیت - برای خروج ایتالیا از اتحادیه اروپا است.

با این وجود، بر اساس نتایج تحقیقاتی که اوایل امسال میلادی توسط موسسه پیو انجام گرفت، هرچند دو سوم مردم ایتالیا از نوع عملکرد اتحادیه اروپا در مسائل مالی ناراضی هستند، اما بیشتر آن ها هنوز دید مثبتی به این اتحادیه دارند. البته بر اثر تحولات اتفاق افتاده در دیگر کشورهای اروپایی، نسبت افرادی که از اتحادیه اروپا رضایت دارند در ایتالیا کاهش یافته است.

منبع:تابناک

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

منبع: تسنیم
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 2208

به "نتایج همه پرسی ایتالیا، ضربه ای دیگر به اتحادیه اروپا؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج همه پرسی ایتالیا، ضربه ای دیگر به اتحادیه اروپا؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید