نام گذاری کوچه های شهر مشهد به نام مفاخر دانشگاه فردوسی

به گزارش مجله هاستفا، با پیگیری مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد و موافقت و همراهی شورای پنجم شهر مشهد، 20 کوچه از شهر مشهد به نام مفاخر دانشگاه فردوسی مشهد نام گذاری شد.

نام گذاری کوچه های شهر مشهد به نام مفاخر دانشگاه فردوسی

سلمان ساکت، رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، اعلام کرد: با همکاری شورای اسلامی شهر مشهد، بیست کوچه از شهر مشهد به نام مفاخر، استادان برجسته و اعضای هیأت علمی تاثیرگذار دانشگاه فردوسی مشهد نامبردار شد.

وی با تقدیر از رویکرد جدید شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد در هویت بخشی به شهر گفت: این طرح مدت ها پیش در کمیته نامگذاری شورای شهر مشهد مطرح شد و بعد از ارائه در صحن علنی شورا مجوز لازم را برای اقدام دریافت کرد.

ساکت، با اشاره به اینکه مباحث مرتبط با هویت، همچون هویت ملی و بحران هویت از مهم ترین مسائلی است که امروزه در کانون توجه صاحب نظران قرار گرفته است، گفت: تغییر و تحولات شتابان جهانی، به مسأله هویت اهیمتی دوچندان بخشید.

وی با انتقاد از اثربخشی اندک سیاست گذاری های فرهنگی در دهه های اخیر، اظهار کرد: نتیجه سیاست گذاری های نادرست، پرورش نسل هایی بوده است که نه تنها میزان آشنایی آنان با تاریخ و فرهنگ ایران بسیار کم است، بلکه اغلب ایشان اسطوره های علمی و مفاخر ادبی و فرهنگی شهر خود را نمی شناسند.

ساکت به دانشگاه به عنوان قلب تپنده علمی و فرهنگی جامعه اشاره نمود و ادامه داد: از آن جایی که دانشگاه در بسیاری از عرصه ها پیشگام و پیشتاز است، می تواند با نقش آفرینی در فعالیت های این چنینی، همچون نام گذاری خیابان های شهر، نقشی پررنگ در هویت بخشی توأمان و متوازن ایرانی-اسلامی ایفا نماید.

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی یکی از راهکارهای مهم در این راستا را نامگذاری خیابان ها و کوچه ها به نام مفاخر و بزرگان شهر دانست و اظهار کرد: تکرار اسامی مفاخر در میان شهروندان می تواند در هویت بخشی به نسل جوان شهر مؤثر واقع گردد.

ساکت درخصوص معیارهای گزینش نام برای کوچه ها مطرح نمود: در خصوص بسیاری از مفاخر و استادان، کوچه محل سکونتشان به نام خودشان نامگذاری شد و در خصوص استادان شاخص دیگر، کوچه های خیابان باهنر که نزدیک ترین خیابان به دانشگاه فردوسی مشهد است و از دیرباز به کوی دانشگاه شهرت داشته، به نام آنان نامبردار شد.

وی اضافه نمود: کوچه های خیابان باهنر به نام استادان دکتر سامی راد، دکتر اسماعیل بیگی، دکتر فیاض، دکتر سعادت، دکتر رامیار، دکتر رجایی بخارایی، دکتر حدیدی، استاد مدیرشانه چی، دکتر حائری، پروفسور فاطمی و دکتر شهابی و کوچه محل سکونت استادان دکتر عدالتی شعرباف، دکتر علوی مقدم، دکتر آزاد، دکتر سرافراز یزدی، دکتر درویش، دکتر ارقامی و دکتر شکورزاده به نام ایشان نامگذاری شد.

ساکت در سرانجام به نامگذاری خیابان منزل استاد قهرمان به نام ایشان و همچنین نامگذاری ایستگاه پارک ملت به نام ایستگاه دانشگاه فردوسی مشهد اشاره نمود و گفت: این دو مورد از دیگر پیشنهادهای مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه در راستای بزرگداشت مفاخر و پیشکسوتان دانشگاه و همچنین هویت بخشی به شهروندان بوده که پیش از این در شورای شهر مشهد مصوب شده است، ولی متاسفانه مصوبه تغییر نام ایستگاه پارک ملت به ایستگاه دانشگاه فردوسی هنوز عملی نشده است که امیدواریم هرچه زودتر به مرحله اجرا درآید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 62

به "نام گذاری کوچه های شهر مشهد به نام مفاخر دانشگاه فردوسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نام گذاری کوچه های شهر مشهد به نام مفاخر دانشگاه فردوسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید