نائین دروازه تاریخ و گردشگری کویر مرکزی ایران

به گزارش مجله هاستفا، شهر تاریخی نائین در فاصله 140 کیلومتری شرق اصفهان واقع شده و از غرب با شهرستان اصفهان، از شمال با شهرستان اردستان، از جنوب با شهرستان اردکان از توابع استان یزد و از شرق با شهرستان خور و بیابانک هم مرز است.

نائین دروازه تاریخ و گردشگری کویر مرکزی ایران

پیشینه تاریخی نائین

در خصوص وجه تسمی ه نائین نظرات و روایات متعددی در کتب مختلف بیان شده که از آن جمله در روایات آمده است که در عصر باستان، گروهی از مردمان فلات مرکزی ایران به این شهرستان مهاجرت نموده و آیین جدیدی (زرتشتی) داشته اند، لذا در کتب تاریخی به مردم نوآیین معروف شده و به تدریج نوآیین به نائین تبدیل شده است و یا در منابع دیگر ذکر شده که نائین در کنار دریاچه ای عظیم (باقی مانده از دوران بارندگی در بیش از15 هزارسال قبل) قرار داشته (که نشانه های آن را هنوز در کویر مرکزی ایران می توان یافت) و در ساحل آن نیزارهای متعددی وجود داشته، به همین دلیل این منطقه نِیْ خوانده شده و به تدریج این نام در زبان عامیانه به نائین تبدیل شده است، به گونه ای که امروزه در سی کیلومتری شمال این شهرستان نیز روستایی به نام نیستانک وجود دارد که احتمالا نام آن برگرفته شده از نیزارهای دریاچه باستانی کویر مرکزی ایران است. البته نباید فراموش کرد که ریشه بسیاری از این تعابیر برگرفته شده از تواریخ شفاهی است که سینه به سینه در میان مردمان انتقال یافته و مستندات چندانی مبتنی بر یقین علمی در خصوص آنها وجود ندارد.

آثار تاریخی نائین

شهرستان نائین براساس شواهد تاریخی یکی از کهن ترین مراکز تمدنی ایران زمین به شمار می رود به گونه ای که بر اساس شواهد و آثار تاریخی بر جای مانده در جای جای این شهرستان، نشانه های از دوران ماقبل تاریخ وجود دارد که از آن جمله می توان به کشف سنگ نگاره های پیش از تاریخ در 30 کیلومتری شمال این شهرستان اشاره نمود.

در جستجو برای یافتن تاریخی دقیق تر از پیشینه تاریخی نائین به محوطه باستانیقلعه دار باقی مانده از دوران هخامنشیان می رسیم که در 30 کیلومتری شهر نائین و در مجاورت جاده ورزنه و روستای قلعه دار واقع شده، این مجموعه در سال 1384 از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان مورد مطالعه و شناسایی نهاده شد.

همچنین از جمله قدیمی ترین آثار تاریخی به جای مانده در شهر نائین می توان به بنای باستانی نارین قلعه اشاره نمود که متعلق به دوران پارت ها بوده و به عنوان دژ یا کهندژ شهر در مرکز بافت تاریخی نائین همچنان خودنمایی می نماید.

در شهر تاریخی نائین جدای از آثار یاد شده، آثار متعددی از دوران ساسانی و سپس سده های اولیه اسلامی و دوران بعد همچون آل بویه، سلاجقه، دوران ایلخانی، صفوی، قاجار و حتی تا دوران معاصر در یکصد سال اخیر وجود دارد که نقش مهمی در رونق شکوفایی این شهر تاریخی به ویژه از منظر گردشگری ایفا می نماید.

شهرهای مختلف شهرستان نائین دارای بافت تاریخی منسجم ارزشمندی است که از آن جمله می توان به بافت تاریخی شهرهای نایین، محمدیه، بافران و انارک اشاره نمود، با توجه به قدمت بالای بافت های تاریخی این شهرها، هر کدام می تواند به بستر مناسبی برای شناخت حیات اجتماعی مردمان این مناطق بدل گردد. به ویژه شهر نائین که بافت تاریخی آن در حقیقت دارای عناصر ارزشمندی از دوران پیش از اسلام تا دوران معاصر است.

جلوگیری از 21 مورد ساخت و ساز غیرقانونی در بافت نائین در طول سال1399

آنالیز های کارشناسی حاکی است که در حال حاضر تعداد بناهای تاریخی شناسایی شده در شهرستان نائین در سه بخش باارزش، میان ارزش و کم ارزش به بیش از 1200 بنا می رسد، با کوشش های اجرا شده تا به امروز 83 اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بدیهی است وجود بافت تاریخی غنی با پیشینه تاریخی ارزشمند و همچنین وجود آثار تاریخی با ارزش، حفاظت و حراست ویژه ای را می طلبد تا از هرگونه اقدامی که اصالت و اهمیت آن را تحت تاثیر قرار دهد جلوگیری به عمل آید. بنابراین و طبق آئین نامه ها، ضوابط و قوانین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مواد قانونی مرتبط در قانون مجازات اسلامی، هرگونه ساخت و ساز در بافت ها و حرایم آثار تاریخی باید با مجوز و هماهنگی این وزارتخانه انجام گردد.

بر این اساس از ابتدای سال 99 در بازدیدهای اجرا شده از سوی کارشناسان این اداره و نیروهای یگان حفاظت از 21 مورد ساخت و سازهای غیرمجاز و ناهمگون در بافت تاریخی شهرستان نائین جلوگیری به عمل آمد. این اقدام ها شامل جلوگیری از ساخت و سازهای بدون پروانه ساخت، اجرای نمای بیرونی ناهمگون با بافت تاریخی، ارتفاع غیرمجاز ساختمان و تجاوز به حریم آثار تاریخی است، با این وصف با توجه به اهمیت موضوع از دو مورد ساخت و ساز غیرقانونی با هماهنگی نیروهای انتظامی جلوگیری به عمل آمده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: گردشبان
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 6967

به "نائین دروازه تاریخ و گردشگری کویر مرکزی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نائین دروازه تاریخ و گردشگری کویر مرکزی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید