میوه و سبزی را هوشمند بسته بندی کن

به گزارش مجله هاستفا، چند بار پیش آمده سراغ کیسه نان یا دیگر مواد غذایی در یخچال بروید و ببینید کپک زده است؟! اصولا انتظار نداریم در یخچال چیزی کپک بزند یا فاسد گردد، اما به هر حال باکتری ها و کپک ها کار خود را خوب بلدند! یک راه چاره خوب برای پیروزی بر موجودات میکروسکوپی فاسدکننده مواد غذایی، استفاده از بسته بندی های هوشمند مواد غذایی است.

میوه و سبزی را هوشمند بسته بندی کن

در این صورت با احتمال خیلی کمتری ممکن است با صحنه های منزجرنماینده مواد غذایی فاسدشده روبه رو شوید.

به این ترتیب اسراف مواد غذایی کمتر می گردد و در هزینه ها هم صرفه جویی می کنید. شرکت خلاق و نوآور نانو فیدار نیکان پارس، فراورینماینده بسته بندی هوشمند برپایه فناوری نانو در ایران است و با استفاده از این کیسه ها می توانید میوه، سبزی ها، نان و خشکبار را تا مدت طولانی تری نگهداری کنید.

آغاز فعالیت های شرکت نانو فیدار نیکان پارس در سال 1391 با خاتمه نامه مدیرعامل این شرکت، باموضوع افزایش مدت زمان نگهداری کیوی در بسته بندی های نانو جرقه زده شد.

مهندس آزاده مرزبان، روش جدید و موثر خود را توانست در قالب اختراع ثبت کند. سپس باهمکاری شرکت نانو فیدار نیکان پارس وارد مراحل تجاری سازی و استراتژی های بازاریابی این شکل از بسته بندی شد. اما آنها برای ورود به بازار به محصولی احتیاج داشتند که همه انواع مواد غذایی و در گام اول میوه و سبزی ها را بتواند پوشش دهد.

ازاین رو، فناوری و فرآیند محصول اولیه را توسعه و ارتقا دادند و به بسته بندی رسیدند که برای نگهداری همه میوه ها و سبزی ها موثر است، با نمونه خارجی رقابت می نماید و دربعضی فاکتورها رکوردهای بهتری حتی نسبت به رقبای خارجی ثبت نموده است.

آنها درگام دوم محصولی برای نگهداری موثر نان و خشکبار نیز به بازار معرفی نموده اند و به گفته حمیدرضا بیات، رئیس هیأت مدیره این شرکت، در گام های بعدی سراغ فراوری محصولات بسته بندی شده برای لبنیات، گوشت و نوشیدنی ها خواهند رفت.

حمیدرضا بیات در مورد فرایند فعالیت های این شرکت می گوید: ما ابتدا عوامل فساد را در مواد غذایی مختلف شناسایی نموده و سپس مطابق با آن عوامل و با استفاده از ترکیبات نانویی و پلیمری، فرآیند و مکانیسمی را برای کنترل فساد طراحی می کنیم. درواقع بعد از به وجودآوردن ترکیب موردنظرمان از مواد نانویی، آن را به حالت های مختلف پلاستیک تبدیل می کنیم. برای مثال معروف ترین عامل فساد در میوه ها و سبزی ها گاز اتیلن است و سیب و کیوی بالاترین میزان تصاعد این گاز را دارند. رتبه های بعدی فساد نیز به ترتیب کپک، آلودگی های میکروبی، افت رطوبت و افت وزن میوه ها و سبزی ها و خواص تغذیه ای آنها هستند.

بیات در ادامه می گوید: بسته بندی های ما در معتبرترین شرکت های کنترل کیفی فعال در زمینه میوه و سبزی ها آزمایش شده و نتایج نشان می دهد، افت وزن مواد غذایی در بسته بندی ما در مقایسه با بسته بندی معمولی، تقریبا صفر بوده است. به علاوه بسته بندی نانو پک پارس، ارزش غذایی را حفظ، کپک و آلودگی های میکروبی را کنترل و گاز اتیلن متصاعد شده از میوه را جذب می نماید. رئیس هیأت مدیر این مجموعه تأکید می نماید: نتایج محصولات ما مطابق با استانداردهای بسته بندی فعال در سازمان غذا و داروی ایالات متحده و اروپاست.

پشتیبانی از صادرنمایندگان محصولات کشاورزی

حتما فیلم های صف طولانی کامیون های حامل محصولات کشاورزی را پشت مرزهای بسته دیگر کشورها دیده اید. در چنین شرایطی بار میوه و سبزی این کامیون ها فاسد شده و صادرنمایندگان ناچار می شوند بارشان را معدوم نمایند.

شرکت نانو فیدار نیکان پارس برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی و ضررهای اقتصادی ناشی از آن، خدمات پس از فروش رایگانی را برای فعالان صادرات محصولات کشاورزی درنظر گرفته است. آنها به کشاورزان یاد می دهند محصولاتشان را با چه میزان قندی برداشت و در چه دمایی و با چه سطحی از اتیلن نگهداری نمایند. همین طور به صادرنمایندگان آموزش می دهند چطور میوه ها را در کیسه های هوشمند قرار دهند و هوای کیسه را خالی نمایند.

بیات دراین باره به جام جم می گوید: صادرنماینده های عظیم می توانند درخواست محصول سفارشی خود را با ابعاد، ضخامت و طرح چاپ خودشان از نانو فیدار نیکان پارس داشته باشند و استراتژی های بازاریابی خود را تغییر دهند. برای مثال اگر تا امروز به صورت فله با واردنماینده کشور خارجی همکاری می کردند، می توانند در بسته بندی شکیل محصولشان را مستقیم در قفسه های فروشگاه های خارجی قرار دهند و سود خیلی خوبی ببرند. یا اگر محصولات را هوایی و با هزینه های بالا جابه جا می نمایند، می توانند با بسته بندی در کانتینرهای یخچال دار به صورت زمینی این کار را امتحان نمایند و بی شک نتیجه بهتری خواهند گرفت.

به حجم آب موجود در ضایعات کشاورزی توجه کنید

از حمیدرضا بیات درباره اهمیت کاهش دورریز موادغذایی و ضایعات بخش کشاورزی پرسیدم. وی در پاسخ به آمار جالب و تامل برانگیزی اشاره نمود و گفت: با آغاز فصل گرما، همه صحبت از کمبود منابع آبی و صرفه جویی در مصرف آب می نمایند، اما به منشا این مشکل نمی پردازند.به گفته مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب، سهم آب مصرفی بخش خانگی و صنعت هفت میلیارد مترمکعب است، درحالی که به نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، 9.3 میلیارد مترمکعب آب صرف محصولات کشاورزی ازبین رفته و ضایعات این بخش می گردد.

رئیس هیأت مدیره این شرکت، درادامه اضافه می نماید: درسال های اخیر با مشکل فروش نفت و درآمدهای نفتی روبرو بوده ایم، درحالی که درآمد حاصل از صادرات محصولات کشاورزی در بسیاری از کشورها، از درآمد نفتی ما بالاتر است. برای مثال طبق اعلام موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، ایران با داشتن یک درصد جمعیت کل جهان، 2 تا 7.2درصد از حجم کل ضایعات کشاورزی و مواد غذایی جهان را به خود اختصاص می دهد. به بیان دیگر از 3.1 میلیارد تن مواد غذایی که سالانه در جهان هدر می رود، 35میلیون تن آن سهم کشور ما و به ارزش 15میلیارد دلار برآورد می گردد. جالب است بدانید این رقم برابر با نیمی از درآمد نفتی ایران در سال 1395 است. همین طور ازنظر محیط زیستی نیز پس از کشورهای چین و آمریکا، غول های فراورینماینده گازهای گلخانه ای، ضایعات مواد غذایی رتبه سوم فراوری گازهای گلخانه ای را دارد. از سوی دیگر تجزیه پلاستیک در طبیعت صدها سال زمان احتیاج دارد، در حالیکه ما ادعا می کنیم محصولاتمان زیست تخریب پذیر هستند.

بسته بندی هوشمند را چطور تهیه کنم؟

کیسه های هوشمند نانو پک پارس در ابعاد کیسه های فریزی دربسته های 20عددی به همراه یک کیسه هدیه دربازار موجود است و تا 10بار می توان آنها را شست و دوباره استفاده کرد.

شما می توانید این کیسه های هوشمند را علاوه بر خرید اینترنتی، از تمام فروشگاه های استان قم و نمایندگی های این شرکت در استان های گلستان، خراسان رضوی، یزد و به زودی در نمایندگی تهران تهیه کنید.

برای استفاده از این کیسه های پلاستیکی، تفاوت های کوچکی با کیسه های معمولی وجود دارد. برای مثال میوه های مختلف جدا از هم و در کیسه های مجزا باید قرار بگیرند و قبل از بستن درِ کیسه، باید هوای داخل آن به طور کامل خالی گردد.

بنا بر ادعای فراورینمایندگان این بسته بندی ها، مدت زمان نگهداری میوه ها و سبزی ها در این کیسه ها تا سه برابر افزایش می یابد و برای نان و خشکبار نیز طول مدت نگهداری، دو تا سه برابر بیشتر می گردد.

ریحانه رادی - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 7048

به "میوه و سبزی را هوشمند بسته بندی کن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میوه و سبزی را هوشمند بسته بندی کن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید