مردم آمریکا، سپر انسانی یا سلاح برنده کارزار انتخاباتی؟!

به گزارش مجله هاستفا، در پی بروز خشونت های اخیر در آمریکا کنترل بخش هایی از شهر سیاتل از دست پلیس خارج شده است و ترامپ از چنین وضعیتی به شدت خشمگین است.

مردم آمریکا، سپر انسانی یا سلاح برنده کارزار انتخاباتی؟!

مهسا مژدهی: در سیاتل چه خبر است؟ ترامپ از مقامات این شهر در ایالت واشنگتن خواسته تاشهر را پس بگیرند او از اینکه تعدادی از معترضان به تبعیض در منطقه ای در شمال غرب آمریکا، اداره بخش هایی از شهر را به دست گرفته اند عصبانی است. ماجرا از این قرار است که در پی قتل جورج فلوید به دست یک نیروی پلیس، اعتراضات در سیاتل وجهه جدی تری نسبت به دیگر مناطق گرفت. رسانه های دست راستی در آمریکا می گویند در این شهر به پلیس با بمب های دست ساز حمله شده است و در پی این خشونت ها، شهردار از پلیس خواسته از برخی از مناطق سیاتل فاصله بگیرند.

این اقدام معترضانخود مختاری در سیاتل نام گرفته است. اما در امریکا جدال بر سر اینکه این افراد چه کسانی هستند ادامه دارد. ترامپ آنها را تروریست، زشت و عناصر نامطلوب می داند و دموکرات ها رویکرد نرم تری از خود نشان داده اند. رسانه های جمهوری خواه با ترامپ بر سر اینکه چه کسانی در خیابان های شهر حضور دارند، متفق القولند. به نظر آنها گروه آنتیفا در خیابان های سیاتل در حال جولان دادن هستند و این موضوع خطری برای امنیت ملی در آمریکاست. در داخل شهر و رسانه های میانه رو اما روایت متفاوت است و حرفی از اینکه دست آنتیفا در کار باشد نیست. این گروه قدیمی که خود را در جدال با فاشیسم می داند، تبدیل به کیسه بکس ترامپ شده تا معترضان را در هر نقطه ای از آمریکا به آنها وصل کند.

در خبرنگاران با علی بیگدلی کارشناس آمریکای شمالی در خصوص اتفاقات سیاتل به مصاحبه نشسته ایم:

اتفاقی که در سیاتل در حال روی دادن است، اتفاق عجیبی به نظر می رسد.چرا در این شهر ناگهان گروهی از معترضان تصمیم می گیرند تا پلیس را از مناطق شان بیرون کنند و این اتفاق با موافقت و همکاری شهردار رو به رو می شود؟

جنبشی که در آمریکا راه افتاده، محصول یک در هم تنیدگی و تلاطم طبقاتی و از هم گسیختگی است که قتل جورج فلوید، بهانه است. از اواخر قرن بیستم این کشور با چنین معضلاتی دست و پنجه نرم می کرد و تنها راهش این است که نظام سرمایه داری باید یک تغییر رویکردی داشته باشد. این موضوع تنها در آمریکا هم نیست و در فرانسه و انگلیس هم چنین اتفاقاتی می افتد. بحران هایی حالا در ایالات متحده در طی سال ها ایجاد شده که رهایی از آن ها سخت است. آمریکا دیگر مانند دهه های قبل یک نظام قدرتمند و بی رقیب نیست و مشکلاتی دارد. این مردمی که الان در سیاتل و دیگر شهرها به عنوان معترض رفتارهای نسبتا عجیبی دارند، از شرایطی که وجود دارد که ریشه اش تبعیض و فاصله طبقاتی است خسته شده اند.

رفتار ترامپ به عنوان نمونه ای از جامعه سرمایه داری آمریکاست که نو محافظه کار و گرایشاتی به شدت مذهبی دارند. این گروه ها صاحبان اصلی ثروتند. حالا ترامپ که کننده این گروه هاست، با وجود گذشت دو هفته از بروز بحران در آمریکا هنوز حتی یک جمله دلگرم کننده نگفته است و به نارضایتی ها اهمیتی هم نمی دهد. این تفکر در بطن آمریکا وجود دارد و قدرتمندان این کشور از همین الگو پیروی می کنند. این گروه هایی که حالا معترضند هم از چنین شرایطی ناراضی اند.

نارضایتی از اقلیتی سفیدپوست است که کار را به اینجا کشانده است. اما به نظر نمی رسد حتی با چنین اعتراضاتی تغییر عمده ای در طبقات بالا شکل بگیرد. نمونه چنین اعتراضاتی هم در سال 1968 داشته ایم که در آخر به الحاق بندی به قانون اساسی انجامید که سیاه پوستان را برابر با سفید پوستان دانست. اما اجرایی نمی شود و تبعیض همچنان به شدت در ایالات متحده وجود دارد.

اتفاقات سیاتل می تواند شروعی برای اتفاقات دیگری از این دست باشد؟ برخی گروه های آمریکایی می گویند، این شرایط می تواند به دیگر مناطق آمریکا هم برسد و نگرانی هایی از این بابت دارند.

آمریکا،انگلیس و فرانسه تقاص رفتارهای خشنی را می دهند که سالیان سال با بومیان و کشورهای مستعمره داشته اند.نسل جدید افکارش با نسل قدیمی خود متفاوت است و حالا آمده و از این فرصتی که مرگ جورج فلوید به وجود اورده، استفاده می کند. اما جامعه غربی سفید پوست و ثروتمندان و طبقه حاکم، عقب نشینی نخواهد کرد. برای همین نمی توانیم بگوییم اتفاقات سیاتل می تواند همه گیر تر شود. برای ترامپ کشته شدن یک سیاه پوست اهمیتی ندارد اما حفظ قدرت و شرایط موجود که به سود ثروتمندان است، برایش مهم است. پس حاضر به دادن امتیازی به معترضان نیست و برای همین است که مدام بدون اینکه حرفی برای دلجویی بزند، معترضان را تروریست و شورشی و عضوی از آنتیفا می نامد.

برابری در قانون اساسی آمریکا مطرح نیست و بر این اساس جمهوری خواهان به هیچ وجه خود را پاسدار این ارزش نمی دانند.

گفته می شود که اعلام خودمختاری در سیاتل می تواند روحیه استقلال طلبانه را در آمریکا بیشتر کند، شما این موضوع را چطور می بینید؟

بیشتر کسانی که در سیاتل خودمختاری اعلام کرده اند، جوان هستند و حقوق برابر می خواهند و از موضوعات طبقاتی هم خسته اند. اما از همان روز اول تشکیل آمریکا، دو جناح قدرتمند در این کشور وجود داشته که یکی فدرالیست ها بوده اند و دیگری آنتی فدرالیست ها. یکی می خواست دولت مرکزی قدرت کامل را در دست داشته باشد و دیگری به دنبال این بود که هر ایالت قدرت کامل را داشته و مانند کشوری جداگانه اداره شود. برای همین چنین گرایش هایی در آمریکا عجیب نیست و همیشه وجود داشته است.

صحبت از آنتیفا بسیار بالا گرفته و جمهوری خواهان تلاش می کنند تا این گروه را مقصر اتفاقات در سیاتل جلوه دهند. این گروه چنین قدرتی دارد ؟

آنتیفا جنبشی قدیمی است و ریشه در مبارزه با فاشیسم و نابرابری دارد که دنبال برابری و حقوق اجتماعی یکسان برای همه گروه های جامعه است. اما این شرایط چه آنتیفا باعث آن باشد چه گروه دیگری حتی اگر یک سال هم ادامه پیدا کند، به نتیجه نمی رسد. چون کم کم می بینیم خود گروه های سفیدپوست و طبقه بالای جامعه هم به روی این حرکت ها می ایستند چون دغدغه برابری را ندارند. با این حال تا وقتی که آمریکا به رفتارش ادامه دهد و نابرابری و فقر و ... به شکلی که امروز هست، در آن وجود داشته باشد، این کشور با بحران های جسته و گریخته رو به رو خواهد بود.

شهردار شهر سیاتل با کسانی که اعلام استقلال کرده اند از روی ملاطفت رفتار می کند و این رفتار او از سوی برخی همراهی با شورشی ها تفسیر شده است. چطور این اتفاق می افتد که در راس دولت، رئیس جمهور آمریکا مدام هشدار می دهد که این شهر باید به شرایط عادی برشود و در عین حال شهردار، رئیس جمهور را نادیده گرفته و کار خودش را می کند ؟

شهردار سیاتل به دموکرات ها نزدیک است و رفتاری که دارد در ادامه رویکرد بقیه دموکرات ها به این موضوع است. او هم فکر می کند که باید با ایستادن مقابل ترامپ در شرایط کنونی می توانند در انتخابات او را شکست دهند و این رودر رویی هم با همین برنامه جلو می رود. اما اگر در بطنش برویم، همین دموکرات ها هم کار چندانی نکردند. نانسی پلوسی چند دقیقه ای زانو زد و بایدن در مراسم جورج فلوید اینترنتی پیام فرستاد. اما در اصل آنها در خصوص پیگیری سیاست هایی که به سود سفیدپوستان و ثروتمندان است، تفاوت چشم گیری با جمهوری خواهان ندارند.

شهردار سیاتل با استقلال طلبان مقابله چندانی نمی کند چون ترامپ را درمقابل این شرایط می بیند و به دنبال این است که سیاستهای کاخ سفید را مورد انتقاد قرار دهد. حمایت او از افرادی که در سیاتل دست به چنین اقداماتی زده اند، در واقع حمایت از معترضان به ترامپ علیه اوست.

23/ 312 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 22 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4271

به "مردم آمریکا، سپر انسانی یا سلاح برنده کارزار انتخاباتی؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم آمریکا، سپر انسانی یا سلاح برنده کارزار انتخاباتی؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید