محوطه تاریخی ریوی منبعی مهم برای جریان شناسی فرهنگی در شمال شرق کشور

به گزارش مجله هاستفا، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به کاوش های تپه تاریخی ریوی که به صورت مشترک با هیئت باستان شناسی آلمانی انجام می شود، ابراز امیدواری کرد: با مطالعات مشترکی که گروه های داخلی و خارجی در حال انجام آن هستند و نتایج گاه نگاری هایی که حاصل خواهد شد، این محوطه تاریخی به عنوان منبعی مهم برای پاسخ دهی به بسیاری از خلأهای احتمالی جریان فرهنگی در شمال شرق کشور شناخته می شود.

محوطه تاریخی ریوی منبعی مهم برای جریان شناسی فرهنگی در شمال شرق کشور

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی، بهروز عمرانی روز پنج شنبه 18 مهرماه جاری در جریان بازدید از محوطه تاریخی ریوی و آغاز فصل جدید کاوش های این محوطه، اظهار کرد:ریوی به سبب اینکه می تواند زوایا و نقطه های تاریک از روند و جریان فرهنگی شمال شرق کشور را روشن کند برای جامعه باستان شناسان حائز اهمیت است.

عمرانی با اشاره به مشارکت هیئت باستان شناسی آلمانی در این پروژه، شرح داد: در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور بیش از 30 تفاهم نامه داخلی و چندین تفاهم نامه خارجی داریم که یکی از آن ها، همکاری با موسسه باستان شناسی آلمان است.

او بیان کرد: بهره مندی از توان علمی و ظرفیت مجموعه های برون مرزی، به جهت دسترسی آنان به منابع اولیه و مطالعات بیرونی، برخورداری از فناوری و امکانات خوب، به ما کمک می کند تا در پاسخ به سؤالات طرح شده در خصوص موضوع، قدم های درست تری برداریم.

او با اشاره به اینکه حضور آلمانی ها در ریوی با بهره مندی از ظرفیت های پژوهشگاه بوده و مقدمه ای برای شرایط سازی برای حمایت های بیشتر است، گفت: در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور، در حال پیگیری پروژه ای هستیم که بخشی از آن به شمال شرق کشور برمی گردد و در آن حتماً از این ظرفیت ها بیشتر استفاده خواهیم کرد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور، مساعدت مسئولان استانی برای تحقق اهداف پیش بینی شده برای سایت ریوی را ضروری دانست و ابراز امیدواری کرد: ایجاد پایگاه داده این سایت، با همکاری ادارات استانی و به ویژه مراکز آموزشی که پیوستگی جریان علمی در آن ها جدی تر است، بتوانیم در آینده از این منابع برای پاسخ دهی به بسکمک از مسائل و نقاط تاریک جریان فرهنگی شمال شرق کشور کمک بگیریم.

عمرانی با بیان اینکه پژوهشگاه میراث فرهنگی، نهادی مطالعاتی ذیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که به بهره مندی از قابلیت ادارات کل استان ها توجه دارد، اظهار کرد: تلاش خواهیم کرد تا دریچه بازدید از سایت هایی همچون ریوی را برای مردم و عموم فراهم کنیم و به تبع آن شاهد رونق بیش ازپیش گردشگری باشیم.

محوطه تاریخی ریوی در یک کیلومتری غرب روستای نجف از توابع شهرستان مانه و سملقان واقع شده است. بر اساس پژوهش های باستان شناسی، مهم ترین دوران استقراری این محوطه مربوط به دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی بوده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 28 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 651

به "محوطه تاریخی ریوی منبعی مهم برای جریان شناسی فرهنگی در شمال شرق کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محوطه تاریخی ریوی منبعی مهم برای جریان شناسی فرهنگی در شمال شرق کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید