مجلس دانش آموزی، یک نهاد تشریفاتی نیست ، نباید اهداف تعلیم و تربیت به کنکور وصل گردد

به گزارش مجله هاستفا، وزیر آموزش و پرورش بر تشریفاتی نبودن مجلس دانش آموزی تأکید کرد و اضافه کرد: اهداف تعلیم و تربیت نباید به کنکور وصل گردد. هدف کلی نظام تعلیم وتربیت؛ پرورش نسلی خوش فکر، خلاق، متفکّر و دارای قدرت حل مسأله است نه موفقیت در کنکور.

مجلس دانش آموزی، یک نهاد تشریفاتی نیست ، نباید اهداف تعلیم و تربیت به کنکور وصل گردد

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، صبح امروز محسن حاجی میرزایی در نشست صمیمی با اعضای هیأت رئیسه مجلس دانش آموزی که به صورت ویدئو کنفرانس و در بستر شبکه شاد، برگزار گردید، با تبریک ماه رمضان و با اشاره به مطالب ارائه شده از سوی اعضای مجلس دانش آموزی، اظهار کرد: سخنان خوب اعضای هیأت رئیسه مجلس دانش آموزی، نشان از بلوغ فکری جامعه دانش آموزی است و این موضوع باعث افتخار آموزش و پرورش است.

وی اضافه کرد: یکی از نهاد سازی های خوب در جامعه، شکل گیری مجلس دانش آموزی است از آن جا که دانش آموزان بخش وسیعی از جامعه را تشکیل می دهند، وجود این نهاد بسیار سنجیده می تواند زمینه رشد دانش آموزان را فراهم کند.

حاجی میرزایی بر اهمیت بازخورد برنامه های نظام تعلیم و تربیت در میان دانش آموزان و دریافت دیدگاه های آن ها تأکید و توضیح داد؛ مجلس دانش آموزی یک نهاد تشریفاتی نیست بلکه نهادی لازم است، بنابراین باید کوشش کنیم این مجلس تأثیر گذاری لازم را در تصمیمات، داشته باشد.

وی با اشاره به اهداف تربیتی مورد نظر سند تحول بنیادین، بیان نمود: هدف کلی نظام تعلیم وتربیت؛ پرورش نسلی خوش فکر، خلاق، مستقل، مطلع، توانمند، سنجیده، متفکّر و دارای قدرت حل مسأله است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به گزارش ارائه شده از فعالیت های مجلس دانش آموزی، اضافه کرد: خبر فعالیت کمیسیون های مجلس دانش آموزی در این شرایط کرونایی، خبر بسیار خوبی است که نشانه فعال بودن مجلس دانش آموزی است.

وی خطاب به اعضای مجلس دانش آموزی، اظهار کرد: وقتی ما در مقام حل یک مسئله هستیم و احتیاج به انعکاس نظرات خود در مورد آن مسئله را داریم؛ توقع می رود مجلس دانش آموزی جوانب آن مسئله را بسنجد و با افراد مختلف، تبادل نظر کند و در نهایت ایده سنجیده ای را به ما ارائه دهد.

عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: قطعاً تحول واقعی در مجلس دانش آموزی زمانی است که مواجهه اش با مسائل یک مواجهه واقعی باشد، بنابراین؛ مجلس دانش آموزی باید برای حل مسائل، توان صورت بندی مسئله را داشته باشد و به خوبی بتواند ابعاد مختلف مسئله را تشریح و به آموزش و پرورش یاری کند.

وی ادامه داد: شیوع بیماری کرونا، قواعد کاری ما را دچار مشکل کرد و راستا هایی را که برای دهه های مختلف تجربه نموده بودیم کنار زد و ما کوشش کردیم مأموریت های جدیدی انجام دهیم؛ هرچند ساختار تشکیلاتی گذشته، تحقق اهداف را میسر می کرد، اما با تغییرات ناشی از کرونا، ما باید پیوند شبکه گسترده نظام تعلیم و ترببت را برقرار می کردیم، بنابراین شبکه شاد را راه اندازی کردیم تا پیوند بین شبکه تعلیم و تربیت را برقرار کند.

حاجی میرزایی بر فراهم شدن زمینه پیوند نمایندگان مجلس دانش آموزی در شبکه شاد با هدف پالایش ایده ها و انتقال از صف به ستاد، تأکید و توضیح داد: در شرایط کنونی همیشه کوشش می کنیم تا هیچ دانش آموزی از آموزش ها محروم نگردد. ما با تجربه ای نو درگیر هستیم که تا به امروز سابقه نداشته است.

وی گفت: در شرایط کرونایی و آموزش های مجازی، برگزاری آزمون های پایانی باید به گونه ای باشد که آموخته های دانش آموزان را به خوبی بسنجد، بنابراین کوشش می کنیم بهترین و دقیق ترین روش ها را در این خصوص به کار بگیریم.

وزیر آموزش و پرورش بر پردازش ایده ها از سوی مجلس دانش آموزی، قبل از ارائه، تأکید و اظهار کرد: مجلس دانش آموزی نباید به انتظار بنشیند تا دوره اش پایان یابد تا یک خروجی ارائه دهد، بلکه هر نشستی می تواند برای آن ها یک خروجی خوب داشته باشد، بنابراین برای سنجش کارایی مجلس دانش آموزی، باید آنالیز کرد؛ ایده های دانش آموزان تا چه میزان بر تصمیمات آموزش و پرورش مؤثر بوده است.

وی در ادامه اضافه کرد: این که تعدادی از دانش آموزان، دسترسی به آموزش های مجازی ندارند، با مدیر مدرسه و معلم است، آن ها باید بسنجند چه تعداد از دانش آموزان به وسیله شبکه شاد، چه تعداد به وسیله تلویزیون و چه تعداد به وسیله بسته های آموزشی، درس های خود را دنبال می نمایند.

عضو کابینه تدبیر و امید، ارتباط معلمان با دانش آموزان را بسیار مهم و گفت: مدیر و معلمان همان وظایفی که در زمان باز بودن مدارس داشتند در شرایط کرونایی و آموزش های مجازی نیز دارند بنابراین مجلس دانش آموزی می تواند این مسئله را پیگیری و با مدرسه همکاری کند.

وی اهداف تعلیم و تربیت را مستقل از کنکور دانست و اظهار کرد: اهداف نظام تعلیم تربیت، پرورش افرادی؛ مستقل، توانمند و دفاع نماینده از ارزش ها و باورهاست، نه این که فردی را تربیت کند تا در کنکور پیروز گردد، بنابراین نباید اهداف تعلیم و تربیت به کنکور وصل گردد.

حاجی میرزایی، مهم ترین چرخشی که در سند تحول باید اتفاق بیفتد را؛ چرخش از آموزش محوری به مهارت محوری بر شمرد و بیان نمود: کوشش داریم فرهنگیان را در اولویت واکسیناسیون قرار دهیم، زیرا اگر بخواهیم دانش آموزان در سال تحصیلی آینده در مدارس حضور یابند، این موضوع مهم بوده و باید محقق گردد.

وی بازگشایی مدارس برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت را لازم دانست و اضافه کرد: مهم ترین عامل مصونیّت در برابر آسیب های اجتماعی، بعد از خانواده، نهاد تعلیم و تربیت است؛ زیرا افراد در دوره حساسی از زندگی خود در مدرسه حضور دارند بنابراین نظر به اهمیت موضوع پیشگیری از آسیب های اجتماعی، طرح غربالگری را در مدارس اجرایی کردیم.

وزیر آموزش و پرورش بر رسانه ای شدن بیشتر فعالیت های مجلس دانش آموزی تأکید و اظهار کرد: احتیاجمند خلاقیت مجلس دانش آموزی هستیم باید تدبیری گردد تا ایده های دانش آموزان، به صورت منسجم به دست ما برسد.

وی گفت: مجلس دانش آموزی باید بدون محدودیت به میادینی که در آن ها می تواند به تعلیم و تربیت یاری کند وارد گردد، اما نباید به میدانی وارد گردد که نتواند از آن خارج گردد.

این که در یک جامعه چگونه می توان اهداف را محقق کرد و دیدگاه ها را منتقل کرد مستلزم وقت گذاشتن و در میدان قرار دریافت، است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 7346

به "مجلس دانش آموزی، یک نهاد تشریفاتی نیست ، نباید اهداف تعلیم و تربیت به کنکور وصل گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس دانش آموزی، یک نهاد تشریفاتی نیست ، نباید اهداف تعلیم و تربیت به کنکور وصل گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید