لبنان، تغییر برنامه سفر ماکرون به بیروت، تشکیل دولت همچنان در بن بست

به گزارش مجله هاستفا، منابع لبنانی از عدم وجود چشم اندازی برای تشکیل سریع دولت در این کشور در سایه ادامه اصرار سعد حریری به مواضع یک جانبه خود در این زمینه خبر دادند.

لبنان، تغییر برنامه سفر ماکرون به بیروت، تشکیل دولت همچنان در بن بست

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه الجمهوریه، منابع لبنانی گزارش دادند که برنامه سفر امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه به لبنان که قرار بود 22 دسامبر جاری انجام گردد بسیار محدود شده و ممکن است او سفر خود را تنها به ملاقات با نیروهای فرانسوی که در چارچوب نیروهای یونیفل (نیروهای موسوم به حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان) فعال هستند، اختصاص دهد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

به گفته منابع مذکور، پاریس منتظر است مقامات لبنانی بتوانند به تفاهمی درباره تشکیل سریع دولت برسند تا در زمان ورود ماکرون به بیروت پفراینده تشکیل کابینه لبنان بسته شده باشد؛ در غیر این صورت لبنانی ها باید منتظر اظهارات تندتری از جانب رئیس جمهور فرانسه باشند.

از سوی دیگر منابع مطلع از فرایند تشکیل دولت در لبنان گزارش دادند که میشل عون رئیس جمهوری لبنان و سعد حریری نخست وزیر مکلف این کشور هیچ یک قصد عقب نشینی از مواضع خود در پفراینده تشکیل دولت را ندارند.

این منابع که در جریان رایزنی ها میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف هستند اعلام کردند که هیچ یک از دو طرف تصمیم به عقب نشینی از مواضع یا کاهش سقف مطالبات خود و یا تن دادن به خواسته های طرف مقابل در پفراینده تشکیل دولت را ندارند.

سعد حریری پس از دوماه رایزنی بی نتیجه با میشل عون در نهایت آدینه گذشته لیستی متشکل از 18 گزینه پیشنهادی برای تصدی پست های وزارتی به رئیس جمهور ارائه داد، درحالی که می دانست این ساختار و گزینه ها مورد تأیید میشل عون واقع نخواهد شد تا به این ترتیب بتواند مسئولیت عدم تشکیل دولت را متوجه تیم رئیس جمهور کند.

به عقیده تحلیلگران مسائل لبنان، سعد حریری از ابتدا مانند دوره گذشته به دنبال تشکیل کابینه ای مطابق خواست محور آمریکایی فرانسوی سعودی یعنی بدون حضور حزب الله بود و بحث دولت تکنوکرات بدون حضور احزاب سیاسی نیز به همین دلیل مطرح شد، این بار نیز حریری میخواهد به هر روشی که شده ساختار مورد نظر خود را به دولت جدید لبنان تحمیل کند و به همین دلیل به نظر نمی رسد پفراینده تشکیل دولت در این کشور تا مدت ها به نتیجه برسد.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 6279

به "لبنان، تغییر برنامه سفر ماکرون به بیروت، تشکیل دولت همچنان در بن بست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبنان، تغییر برنامه سفر ماکرون به بیروت، تشکیل دولت همچنان در بن بست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید