قنبری: بازار برعکسِ اظهارنظر رئیس جمهور و وزیر عمل می کند ، مقایسه اقتصاد ایران با آلمان منطقی نیست

به گزارش مجله هاستفا، استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: آمارسازی رئیس جمهور اعتماد عمومی را از بین می برد، بنحوی که از رئیس جمهور تا وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی هرکدام سخنی درباب اقتصاد می گوید بازار ها به شدت برعکس عمل می کند.

قنبری: بازار برعکسِ اظهارنظر رئیس جمهور و وزیر عمل می کند ، مقایسه اقتصاد ایران با آلمان منطقی نیست

با ما همراه باشید و درباره jamalseyyedi بیشتر بدانید.

گروه اقتصادی خبرنگاران، آقای روحانی در تازه ترین آماری که از شرایط اقتصادی ایران و دنیا در شرایط کرونایی گفت اقتصاد ایران را با اقتصاد آلمان مورد مقایسه قرار داد. رئیس جمهور به این موضوع اشاره کرد که وضع اقتصادی آلمان نشان می دهد اقتصاد این کشور منفی 5.2 درصد کوچک تر شده است. کشوری که پیشرفته است و تحریم نیست در چنین شرایطی به سر می برد، اما اقتصاد ما شرایط بهتری از رقم نرخ منفی آلمان داشته است، لذا تا پایان سال رشد اقتصادی مثبت خواهد شد. آقای روحانی درطی ماه های گذشته تا کنون اصولا آمار هایی اعلام کرده که فاصله معناداری با واقعیت های اقتصادی جامعه دارد. از سوی دیگر معین نیست چرا آقای روحانی شاخص های رشد اقتصادی کشور هایی را با ما مثال می زند که اقتصاد آن ها به مراتب متفاوت از شرایط اقتصادی ایران است. علی قنبری؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در این مصاحبه برای ما روشن کرده که آیا می توان اقتصاد تحریمی ایران را با اقتصاد آلمان مقایسه کرد و آیا امیدی به رشد مثبت اقتصادی تا پایان سال می توان داشت؟

چقدر به آمار های رشد اقتصادی که آقای روحانی در ماه های اخیر بدان رو آورده می توان اعتماد کرد مثل همین مقایسه رشد منفی اقتصاد آلمان و ایران؟

آقای روحانی در هفت سال گذشته هیچ گلی به سر اقتصاد، تولید، معیشت، اشتغال و در نتیجه رفاه اجتماعی و اقتصادی مردم نزد. اینک که به پایان خط رسیده و موج های خطرناکی از اقتصاد درهم و برهم گرداگرد اقتصاد و زندگی مردم را گرفته تلاش می کند تا در پایان دولت خود بنحوی با آمار سازی های بی اساس از عملکرد دولت خود دفاع کند. به همین خاطر آقای روحانی به هر ریسمانی چنگ می زند تا آمار سازی کند یا آمار ها را که آنگونه می خواهد و می پسندد به جامعه ارائه دهد. در حالی که این آمار ها به هیچ وجه به واقعیت های اقتصادی جامعه نزدیک نیست و اصلا شباهتی با آنچه در اقتصاد لمس می کنیم ندارد.

بیشتر بخوانید:

چرا مقایسه رئیس جمهور از رشد اقتصادی ایران با سایر کشور ها غلط است؟

روحانی به ترامپ گرا داد! / به مستاجران گرفتار هم آدرس کاخ سفید را بدهیم؟

اقتصاد آلمان با اقتصاد ایران قابل مقایسه است؟

از شنیدن سخنان آقای روحانی درخصوص رشد منفی آلمان نسبت به رشد اقتصادی ایران بسیار متعجب شدم، چرا که اصلا نباید اقتصاد آلمان با اقتصاد ایران مقایسه شود. آقای رئیس جمهور با اقتصادی که با رشد منفی 8 درصدی برای مردم درست کرده چگونه به عملکرد دولت خود می بالد؟ آن هم از اینکه رشد اقتصادی ما کمتر از آلمان منفی بوده است! در صورتی که شرایط اقتصاد تحریمی بین المللی و خود تحریمی داخلی بسیار متفاوت با اقتصاد آلمان است. آقای روحانی در آماردهی های خود به این موارد دقت نمی کند که ایران دارای بالاترین نرخ تورم در دنیاست، جمعیت بیکار ما بخصوص جوانان بیکار و فارغ التحصیل روز به روز در حال افزایش است. از نظر شکاف درآمدی ایران به شدت با سایر جوامع متفاوت است و توزیع درآمد به شکل ناعادلانه ای در آن رقم خورده است. از نظر تولید شرایط بسیار بدی داریم و از نظر رشد نقدینگی که بحران زا شده است هم در شرایط بدی هستیم که دولت هیچ فکری برای کنترل و استفاده درست از آن نکرده است. شرایط ایران در تجارت دنیای بسیار بد است. از نظر داخلی بازار ها در تلاطم تورم افزایشی به سر می برند که هر روز با افزایش قیمت خودرو، مسکن، طلا وسکه و حتی مواد غذایی مصرفی روزانه مردم که برخی از آن ها تولید داخلی است روبرو هستیم. اگر اقتصاد ایران را از این دریچه و زاویه ها مورد بررسی قرار دهیم و اقتصاد آلمان را هم با این شاخص ها بسنجیم قطعا آقای روحانی هیچ گاه چنین آماری را به عنوان دستاورد دولت خود بیان نمی کرد، چرا که صرف نگاه کردن به یک شاخص و ندیدن بقیه شاخص ها نمی توان شرایط دقیقی از اقتصاد خود یا اقتصاد سایر کشور ها به مردم ارائه داد.

ارائه آمار های غیر واقعی چه تاثیری در از دست رفتن اعتماد مردم نسبت به دولت می گذارد؟

به هر حال به اعتقاد بنده و بسیاری از کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار انتظار می رود آقای روحانی بیش از اینکه به فکر آمار دهی های تصنعی باشد واقعیت های جامعه را ببیند و مشاوران آقای روحانی واقعیت ها را به رئیس جمهور گزارش دهند، تا همه اقتصاد در بند یک مورد نباشد و همه اقتصاد به یک موضوع پیش پا افتاده تعمیم داده نشود. متاسفانه تداوم این رفتار ها از سوی آقای روحانی باعث شده تا مردم اعتماد خود را به مسوولین کشور از دست بدهند، بنحوی که از آقای رئیس جمهور تا وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی هرکدام سخنی درباب اقتصاد می گوید بازار ها به شدت برعکس آن جبهه می گیرد و عمل می کند، این موضوع ناشی از بی اعتمادی شدیدی است که بین مردم و دولت ایجاد شده است، بی اعتمادی شاخص خوبی برای سنجش سلامت یک جامعه نیست لذا انتظار می رود مسوولین رویه خود را با مردم تغییر دهند و با صداقت واقعیت ها را با مردم در میان بگذارند.

آلمان یکی از بزرگترین اقتصاد های دنیا و چهارمین اقتصاد برتر اروپاست، آقای روحانی چطور اقتصاد آلمان را با اقتصاد تحریمی و کوچک شده ایران مقایسه کردند آیا دلیلی برای این مقایسه می توان ذکر کرد؟

آقای روحانی از زمان شیوع کرونا سعی می کند بین اقتصاد های بزرگ دنیا و اقتصاد ما یک رابطه آماری پیدا کند تا عملکرد دولت خود را بهتر از سایر دولت ها و کشور های صنعتی نشان دهد. البته از این جهت درست گفتند چرا که کرونا اقتصاد بزرگ آلمان را نسبت به اقتصاد ضعیف ما کوچک کرده و به رشد اقتصادی آلمان که بالا بوده ضربه وارد کرده، اما با اقتصاد ما که نه تنها رو به رشد نبود، بلکه منفی بود کار چندانی نداشته است. در واقع مقایسه اقتصاد ایران و آلمان منطقی نیست. نه تنها آلمان، بلکه بسیاری از کشور های صنعتی و توسعه یافته از کرونا به شدت متاثر شدند و ضربه دیدند. طبیعی است وقتی اقتصاد و تولید به دلیل محدودیت های اجتماعی با محدودیت رو به رو می شود در کاهش نرخ اقتصادی کشور ها به شدت موثر است، اما ما، چون تولید و اقتصادی نداشتیم چیزی برای از دست دادن یا پایین آمدن نداشتیم که از پایین نیامدن و کاهش نیافتن آن به خود ببالیم؛ بنابراین آقای روحانی نمی تواند بر این موضوع تاکید کند که رشد منفی اقتصادی ما کمتر بوده، چون ما در بسیاری از زمینه ها اصلا شرایط مناسبی نداشتیم اقتصاد ما کمتر ضربه خورده است. از سوی دیگر اصلا اقتصاد آلمان با اقتصاد ایران قابل مقایسه نیست. وقتی دو اقتصاد با هم مقایسه می شوند که درهمه شاخص های اقتصادی اعم از رفاه اجتماعی، بیمه تامین اجتماعی، درآمد سرانه، ثبات اقتصادی، ارزش پول ملی، سرمایه گذاری، طول عمر مردم جامعه، شرایط علمی و... با هم قابل اندازه گیری باشند بنابراین به جای اندازه گیری چنین شاخص هایی و اینکه بگوییم شرایط ما بهتر است، آمارسازی دردی از ما دوا نمی کند و بهتر است واقعیت های اقتصادی و اجتماعی دیده شود.

آقای رئیس جمهور به این موضوع هم اشاره کردند که تا پایان سال رشد اقتصادی بدون نفت مثبت می شود، آیا با شرایط بی ثباتی که دراقتصاد می بینیم می توانیم به مثبت شدن رشد اقتصادی امیدوار باشیم؟

بعید می دانم شرایط اقتصادی با نداشتن هیچ برنامه ای به رشد منتهی شود. متاسفانه شرایط کشور بسیار بدتر از توصیف های آقای روحانی است. تحریم ها و کرونا بر مسائل خود تحریمی داخلی افزوده است بنحوی که چشم انداز خوبی در آینده اقتصاد کشور قابل پیش بینی نیست. از این رو نمی توان به این موضوع امیدوار بود که شاخص های اقتصادی رو به رشد باشد و تا آخر سال اتفاق خاصی که به رشد اقتصادی منتهی شود رخ بدهد. به نظر می رسد اگر آقای روحانی تا پایان دولت سعی کند شرایط کشور را با ثبات نگاه دارد کار بزرگی انجام داده است تا بیش از این بازار ها با فرایند افزایشی رو به رو نباشند و مردم بتوانند در برابر گرانی ها طاقت بیاورند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 آبان 1399 بروزرسانی: 20 آبان 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 5327

به "قنبری: بازار برعکسِ اظهارنظر رئیس جمهور و وزیر عمل می کند ، مقایسه اقتصاد ایران با آلمان منطقی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قنبری: بازار برعکسِ اظهارنظر رئیس جمهور و وزیر عمل می کند ، مقایسه اقتصاد ایران با آلمان منطقی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید