فیلم مستند کلاه کرکی در گرمه تهیه می گردد

به گزارش مجله هاستفا، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گرمه از تهیه فیلم مستند کلاه کرکی، صنایع دستی ثبت ملی شده اطلاع داد.

فیلم مستند کلاه کرکی در گرمه تهیه می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی، رضاعلی غلامی روز شنبه 10 خردادماه 99 از بازدید فتح الله امیری و نیما عسکری مستندسازان کشور از کارگاه فراوری کلاه کرکی در گرمه اطلاع داد و گفت: پژوهش و تحقیق در حوزه صنایع دستی و وجود منابعی که مستند و قابل رجوع باشند از الزامات حفظ صنایع دستی و هنرهای سنتی است.

او اضافه کرد: به همین منظور از کارگاه فراوری کلاه کرکی فضل الله مرتضی زاده، بازدید و با هدف فراوری فیلم مستند، برنامه ریزی هایی انجام شد.

بافت این نوع کلاه از کرک است که به علت داشتن حفاظ روی گوش در اصطلاح محلی به کلاه گوشی نیز شهرت دارد.

ماده اولیه آن به صورت فام و خودرنگ و با ریسیدن نخ به دست می آید و بافت آن بدون دخالت ماشین یا ابزار خاصی و تنها با پنج عدد میل چوبی انجام می گردد. مزیت این کلاه، غیرقابل نفوذ بودن نسبت به نم، رطوبت و سرماست که سبب شده اکنون نیز کارایی داشته باشد.

این هنر که بیشتر در بین فعالان صنایع دستی شهرستان های گرمه و جاجرم رواج دارد به شماره 108 در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: میراث آریا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 4153

به "فیلم مستند کلاه کرکی در گرمه تهیه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم مستند کلاه کرکی در گرمه تهیه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید