فیلم سازان اقتباس را یک کار دم دستی می دانند

به گزارش مجله هاستفا، محمدرضا مرادی کارگردان فیلم های کوتاه دوآل پا و رنگارنگ درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ؛ مطرح نمود: هردو فیلم کوتاه که درغرفه سینما کتاب نمایشگاه کتاب 1402 اکران شدند. از داستان های هزارو یک شب اقتباس شده اند. دوآل پا از داستانی به نامپیرمرد عجیب درسفرنامه سندباد مجموعه هزارویک شب اقتباس شده است. داستان اینگونه روایت می شود که در یکی از این سفرها سندباد از دریا برمی شود، کشتی شان خراب می شود و او به ساحل آمده و با پیرمردی عجیب آشنا می شود.

فیلم سازان اقتباس را یک کار دم دستی می دانند

وی درباره عنوان فیلمش شرح داد: درفرهنگ عامه ما موجودات افسانه ای به نام آل و مدزما وجود دارند که دَوال پا یا دوآل پا که تلفظ متفاوتی دارد در قسمت های مرکزی و غربی کشور به این نام خوانده می گردد. دوال تلفظی است که در شاهنامه نیز آمده است.

مردانی با اشاره به اینکه فیلم دوم برداشت شخصی خودش است مطرح کرد: فیلم رنگارنگ از داستان علاءالدین و غول چراغ جادو اقتباس شده است. در این داستان علاءالدین می تواند سه آرزو کند. از این داستان مدل های متفاوتی ساخته شده و یک داستان کلیشه ای است. اکثرا غول چراغ جادو را به صورت یک موجود آبی رنگ در فیلم ها نشان می دهند. من سعی کردم به این قصه که بارها تکرارشده است متفاوت نگاه کنم و قصه خیلی شخصی باشد.

وی درباره قصه فیلمش گفت: قصه رنگارنگ با اینکه اقتباس ازداستان است اما کاملا شخصی است. همین طور که درتیتراژ اول فیلم می بینید من فیلم را به پدرم آقا سعید تقدیم نموده ام. حس می کنم پسرها در ارتباط با پدرشان مشکل دارند. این مشکل هم ریشه ای است، یا حداقل برای من این گونه بوده است. دوست داشتم در این فیلم به چیزی که در رابطه با پدرم در ذهنم بود یک اندازه نزدیک شوم.

محمدرضا مردانی دررابطه با اقبال کمتر فیلم سازان نسبت به اقتباس از روی داستان شرح داد: وقتی جایزه فیلم نامه اقتباسی از جایزه فیلم نامه اورجینال کمتراست، فیلم ساز حس می نماید اگر سراغ اقتباس برود درحال انجام یک کار دم دستی است. ما درادبیات مان انبوهی از قصه های مجذوب کننده و عجیب و غریب داریم که می توان در سینما از آن ها استفاده کنیم.

وی درباره روش اقتباس از داستان مطرح کرد: اقتباس فقط نعل به نعل نیست بلکه فیلم ساز می تواند داستان را برای خود کند و تعریف نوی از آن ارائه دهد. خود من هم همین کار را کردم. سندباد ما نو است. حتی غول چراغ جادوی ما هم نو است. ویژگی های شخصیت ها و داستان را می توان تغییرداد و کاری نو انجام داد. ما هزاربارعلاءالدین را دیده ایم این قصه کلیشه ای را بارها ساخته اند اما این خوانش نو ماست و مدل تعریف و برداشتمان از قصه است که کار نویی ارائه می دهد. نگاه ما به این قصه هاست که اهمیت دارد. واقعیت این است که ما کم می خوانیم و قصه ها را دوست نداریم.

مردانی با اشاره به اینکه هرفیلم سازی در سبک کاری خود یک سری ویژگی دارد که او را مولف می نماید گفت: مثلا خود من ویژگی تمام کارهایم فانتزی است و نخواسته ام سبک دیگری کار کنم. به مرور این سبک کاری در فیلم سازی کارگردان تعیین می گردد با این تعریف حتی اگر اقتباس کند بازهم مولف محسوب می گردد.

وی درباره فیلم سازی در انجمن سینمای جوانان ایران گفت: من از بچه های انجمن هستم و از سال 1384 با انجمن فیلم می سازم یعنی همه فیلم هایم را درانجمن ساخته ام. فیلم سازی در انجمن از وقتی که شورای پیچینگ در انجمن شکل گرفته است فیلم سازی درآن خیلی بهتر شده است. مسأله خیلی ریشه ای ترازاین حرف هاست واقعا هزینه های تهیه فیلم سرسام آورشده است و حمایت ها یک رقم خیلی محدود است. انجمن در بخش حرفه ای 150 میلیون تومان حمایت فراوری دارد که امروز این رقم برای فیلمسازی با توجه به هزینه تجهیزات،ایاب و ذهاب، اسکان و خوردو خوراک شوخی محض است.

محمدرضا مردانی درباره حرکت نو نمایش فیلم در نمایشگاه کتاب 1402 شرح داد: سینما کتاب دفعه اولی است که اجرا می گردد اما با توجه به اینکه فیلم سازان نسبت به پخش فیلم شان حساس هستند و زحمت زیادی برای رنگ و لعاب و صداگذاری فیلم می کشند، انتظار پخش با کیفیت فیلم شان را دارند. پخش فیلم درسینما کتاب مطلوب نیست، آمبیانس صدا زیاد است و بسیاری از دیالوگ های فیلم دوآل پا اصلا شنیده نمی شد. کیفیت پرده نمایش نیز خوب نیست اما درکل هرکجا که فیلم کوتاه نمایش دهند و دونفر جذب سینما شوند حرکت مثبتی اجرا شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 23 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1402 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 12160

به "فیلم سازان اقتباس را یک کار دم دستی می دانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم سازان اقتباس را یک کار دم دستی می دانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید