فناوری های هوشمند به کمک می آید تا دنیایی متفاوت از کشاورزی را تجربه کنیم

به گزارش مجله هاستفا، کشاورزی هوشمند یکی از الزامات زندگی دیجتیال است. کشاورزی بر پایه فناوری های اطلاعات و ارتباطات. این نوع از کشاورزی در دنیا توسعه یافته است.

فناوری های هوشمند به کمک می آید تا دنیایی متفاوت از کشاورزی را تجربه کنیم

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، صنعت کشاورزی با ورود فناوری های جدید و ابزار نوین تغییر شکل داد و امروز این صنعت دنیای با شیوه های مدرن و هوشمند به شکلی دیگر نیاز های خود را رفع می کند. این صنعت با استفاده از روش های هوشمندسازی و ابزار ارتباطاتی، کارآمدتر و ارزش آفرین تر شده است.

کشاورزی صنعتی پویا است و عمری به بلندای تاریخ و عمر بشر دارد. این صنعت بزرگ یکی از متداول ترین روش ها برای تامین نیاز های زندگی بشر محسوب می شود و در طول تاریخ شیوه های جدیدی را تجربه کرده است. اما یک نکته مهم در این صنعت، فرایند رو به رشد دایمی و رواج استفاده از روش های مدرن و هوشمند برای توسعه آن است. روش هایی که به همه کشور ها اثبات کرده است که می توانند با استفاده از تجهیزات کشاورزی، شیمی پیشرفته و ژنتیک پیشرفته، روش های تولید محصولات غذایی در دنیا را تغییر دهند.

بر اساس تحقیقات علمی معین شده که کشاورزی دیجتیال خط بطلانی است بر پایان بحران های غذایی دنیا. این نوع از کشاورزی ارتقای بهره وری و افزایش راندمان تولید محصولات را در پی دارد. کشاورزان در کشاورزی دیجیتال به بازار های آنلاین دسترسی دارند. این کار تامین نهاده ها و مواد اولیه را برایشان آسان تر و سریع تر می کند. تحولی بزرگ که در زنجیره تولید، عرضه و فروش محصولات اثرگذار است.

6 فناوری موثر در کشاورزی را بشناسیم

اینترنت اشیا و حسگر ها در زمین کشاورزی، اینترنت اشیا (IOT) و حسگر ها در تجهیزات، پهپاد و نظارت بر کشت، رباتیک، حسگر های بازشناسی با امواج رادیویی و یادگیری ماشین و آنالیتیک را 6 ابزار و فناوری های نوینی می دانند که بیشترین تاثیر را بر روی توسعه دیجیتالی کشاورزی داشته اند.

فناوری هایی که کمک کرده اند راندمان کشاورزی، دسترسی به منابع و تولید محصولات فرایندی رو به رشد داشته باشد و کشاورزان با کمک این ابزار ها یک کشاورزی بهینه و با عملکرد بالا را تجربه کنند. صنعت کشاورزی یکی از مهم ترین و راهبردی ترین صنایعی است که در دنیا برای تامین غذای مورد نیاز مردم به کار آمده است. این صنعت بزرگ به تنهایی بار بزرگی از اقتصاد کشور ها را به دوش می کشد.

شیوه های سنتی کشاورزی را تغییر دهیم

بر اساس آمار های منتشر شده در ایران، 8/9 درصد تولید ناحالص داخلی مربوط به بخش کشاورزی است و حدود 20 درصد از کل شاغلان در این صنعت مشغول به فعالیت هستند. با این وجود هنوز این صنعت کاربردی نتوانسته سهم قابل قبولی در تولید ارزش افزوده داشته باشد.

بر اساس اعلام نهاد های مرتبط، در حال حاضر حدود 12 تا 15 درصد از کل زمین های ایران زیر کشت کشاورزی است. رقمی بزرگ و قابل توجه که استفاده درست از فناوری های مدرن؛ نقشی اثرگذار در توسعه آن خواهد داشت. این فناوری های جدید در دیگر کشور ها به جزیی جدایی ناپذیر از این صنعت بدل شده است، اما در ایران هنوز بخش اعظمی از کشاورزی با شیوه سنتی و به روش های معمول قدیمی انجام می شود.

این در حالی است که ایران هم پای دیگر کشور ها در حال استفاده از فناوری هایی است که تحول صنعت کشاورزی را بسیار آسان می کند و راستا رسیدن به این هدف را کوتاه تر. مثلا اینترنت اشیا (IOT) یکی از فناوری هایی است که صنعت کشاورزی را دگرگون کرده است. ایران هم شرکت های دانش بنیانی دارد که در این حوزه فعالیت می کنند و حرفی برای گفتن دارند. اگر توانمندی آن ها به صنعت کشاورزی متصل شود قعطا تحول فناورانه این صنعت را در کشور شاهد خواهیم بود.

تلاشی که به همت ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شده است و به عنوان یکی از اهداف و اولویت های نیازمحور و مساله محور در ستاد پیگیری می شود. این کار در تعامل با نهاد های موثر در این حوزه اتفاق می افتد و همه دستگاه های ذیربط و شرکت هایی که توانمندی آن ها بالا است هم به این حوزه ورود می کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 بهمن 1399 بروزرسانی: 24 بهمن 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 6401

به "فناوری های هوشمند به کمک می آید تا دنیایی متفاوت از کشاورزی را تجربه کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری های هوشمند به کمک می آید تا دنیایی متفاوت از کشاورزی را تجربه کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید