فاز اول مجموعه قصر ابونصر هفته دولت افتتاح می شود

به گزارش مجله هاستفا، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، فاز اول مجموعه قصر ابونصر هفته دولت افتتاح می شود.

فاز اول مجموعه قصر ابونصر هفته دولت افتتاح می شود

قاسم اکبری اظهار داشت: قصرابونصر یکی از محوطه های بازمانده از دوره حکومت ساسانیان در شیراز در محدوده شهرداری منطقه هفت قرار و در دامنه کوههای شمالی نصر آباد واقع شده است.

او ادامه داد: روی این تپه شهری قرار داشته که طبق نظر برخی صاحب نظران و باستان شناسان، منشا شکل گیری و ایجاد شهر شیراز بوده است.

شهردار منطقه 7 شیراز گفت: باقیمانده آثار محوطه باستانی قصرابونصر از طریق یک موسسه در سال 1310 کاوش شده، موجود بوده و 36 هکتار از آن جز حریم درجه یک میراثی مشخص شده است.

اکبری اضافه کرد: شهرداری شیراز در راستای کمک به میراث فرهنگی و پاسخ به مطالبه شهروندان برای احیای این مجموعه، 7 هکتار از اراضی آن را تملک کرده و در حال ایجاد زیرساخت هایی برای منظر شهری است.

او مطرح نمود: در آینده ای نزدیک با تکمیل زیرساخت ها، امکان بازدید گردشگران از مجموعه تاریخی قصرابونصر فراهم خواهد شد.

شهردار منطقه هفت شیراز همچنین ابراز امیدواری کرد که در سرمایه گذاری در پیرامون این مجموعه مقیاس ها در حدی باشد که مزاحمتی برای قصر ایجاد نشود.

اجرای پارک در محدوده حریم محوطه تاریخی قصرابونصر در حالی تداوم دارد که برخی از صاحب نظران و کارشناسان حوزه میراث این اقدام را عاملی موثر در وارد شدن آسیب به محوطه های باستانی می دانند؛ اگرچه در مقابل، مدافعان این طرح معتقد هستند که اگر چنین اقدامی مصوب و اجرایی نشده بود، اراضی تقسیم و ساخت و ساز مسکونی در این محوطه انجام میشد و چنین امری بیشتر محوطه باستانی را تهدید میکرد.

کاخ دژ منسوب به ابونصر در شمال شرقی شیراز و در بلوار نصرآباد یا جاده کفترک و در هفت کیلومتری میدان گلستان، در بالای تپه ای قرار گرفته است. این سازه یک دژ سنگی با الحاقات است که عناصر سازنده آن را سنگ و گچ تشکیل داد. در نمای این سازه از سنگ های بادبر و در مغز کار از سنگ لاشه و گچ استفاده شده شده است. این اثر به عنوان نخستین بنای ثبت شده در استان با نام تخت سلیمان و با شماره 13 در 24 شهریور 1310 در فهرست آثار ملی ثبت شد.

منبع: همگردی
انتشار: 14 تیر 1401 بروزرسانی: 14 تیر 1401 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 10320

به "فاز اول مجموعه قصر ابونصر هفته دولت افتتاح می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاز اول مجموعه قصر ابونصر هفته دولت افتتاح می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید