غذاهای تند بخوریم یا نخوریم؟

به گزارش مجله هاستفا، بسیاری از ما در خوردن برخی مواد غذایی یا حتی طعم ها افراط می کنیم؛ به طوری که این تکرارها به عادت تبدیل شده و نهایتا می توانند با گذشت زمان، اثراتی را متوجه سلامت ما کنند و گاهی اختلالاتی را هم به بار آورند.

غذاهای تند بخوریم یا نخوریم؟

غذاهای تند بخوریم یا نخوریم؟

نویسنده:دکتر مسعود کیمیاگر*

بسکمک از ما در خوردن برخی مواد غذایی یا حتی طعم ها افراط می کنیم؛ به طوری که این تکرارها به عادت تبدیل شده و نهایتا می توانند با گذشت زمان، اثراتی را متوجه سلامت ما کنند و گاهی اختلالاتی را هم به بار آورند.

در رابطه با خوردن فلفل و غذاهای تند هم باید گفت مصرف فلفل در افرادی که تحمل خوردن آن را دارند، مسئله ای پیش نمی آورد اما در کسانی که تحمل مصرف ندارند، خوردن مواد غذایی تند می تواند سبب تحریک قلب یا دستگاه گوارش شود و در نهایت عوارضی را به همراه داشته باشد.

دستگاه گوارش به طورکلی ممکن است تحت تاثیر 3 نوع تحریک قرار گیرد؛ تحریک مکانیکی مانند تحریک در اثر مصرف مواد غذایی دیرهضم، سفت و ناپخته مانند عدس یا نخود، تحریک حرارتی مانند تحریک در اثر مصرف مواد غذایی خیلی داغ یا سرد و تحریک شیمیایی مثل تحریک در اثر مصرف مواد غذایی ادویه دار، تند و فلفل دار. همان طور که می بینیم، در بسکمک از کشورهای سراسر دنیا مردم به خوردن غذاهای تند عادت دارند و مسئله ای هم برایشان پیش نمی آید. باید گفت مصرف غذاهای تند تا حدی خوب است و اگر در حد اعتدال مصرف شود محرک مناسبی است اما اگر در مصرف شان زیاده روی کنیم ممکن است تحریک کننده باشند.

گفته می شود دلیل اینکه مردم در برخی کشورها غذاهای تند بیشتر مصرف می کنند آب و هوای گرم آن منطقه ها است. این موضوع هنوز از نظر علمی تایید نشده است. اما از قلم نیاندازید که مصرف فلفل در حد اعتدال محرک اشتها بوده و سبب ترشح آنزیم های دستگاه گوارش می شود. بنابراین تا حدودی کمک کننده هضم غذا خواهد بود. حتی بررسی ها نشان داده اند فلفل تا حدی مقوی بوده و نوع تازه اش سرشار از ویتامین های گروه B و فیتوکمیکال هایی است که در سلامت موثر هستند. در ضمنً، یادتان باشد، مصرف فلفل در صورتی که فردی با خوردن آن عصبی نشده و دچار افزایش ضربان قلب نشود، اشکالی ندارد.

پی نوشت ها :

* متخصص تغذیه و رژیم درمانی

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8588

به "غذاهای تند بخوریم یا نخوریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای تند بخوریم یا نخوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید