عربستان به زودی در جیبوتی پایگاه نظامی دایر می نماید

به گزارش مجله هاستفا، وزیر خارجه جیبوتی ضمن اشاره به عمق روابط این کشور با عربستان اظهار داشت که به زودی با ریاض توافق نامه ایجاد پایگاه نظامی در جیبوتی را امضا خواهد نمود.

عربستان به زودی در جیبوتی پایگاه نظامی دایر می نماید

به گزارش خبرنگاران، محمود علی یوسف، وزیر خارجه جیبوتی در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط درباره روابط با عربستان گفت: ما از همان شروع روابط مستحکمی با کشورهای عربی و خصوصا عربستان داشتیم اول به دلیل نزدیک بودن موقعیت جغرافیایی و دوم به دلیل حمایت عربستان، مصر، الجزایر و دیگر کشورهای عربی از جیبوتی برای رسیدن به استقلال.

وی اضافه نمود: جیبوتی به دلیل اینکه عضوی از دنیا عرب است همیشه در چارچوب اتحادیه عرب و محافل دیگر با تمامی مسائل دنیا عرب در تعامل بوده است. زمانی که عربستان از سوی بعضی گروه ها مورد هدف نهاده شد ما در کنار عربستان بودیم و جزو نخستین کشورهایی بودیم که روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کردیم. بعد از اینکه ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان از تأسیس ائتلاف عربی برای مقابله با حوثی ها در یمن اطلاع داد. جیبوتی در پیوستن به این ائتلاف از همگان سبقت گرفت و حریم هوایی و دریایی خود را به روی عربستان باز کرد.

وزیر خارجه جیبوتی درباره تصمیم عربستان برای ایجاد پایگاه نظامی در کشورش گفت: مذاکراتی میان فرماندهان نظامی دو کشور در این باره وجود دارد. مسئولان نظامی دو کشور دیدارهایی نیز داشته اند. ما پیش نویس توافق نامه امنیتی و نظامی استراتژیکی هم داریم و این طرح همچنان در دست آنالیز است. فرماندهان نظامی عربستانی از بعضی مناطق جیبوتی که میزبان حضور نظامی عربستان خواهد بود، بازدید نموده اند. ما به صورت اولیه با این مسئله توافق نموده ایم و تردیدی در این موضوع وجود ندارد اما اگر تکمیل اقدامات زمان ببرد تنها به دلایل فنی است. ما پیش بینی می کنیم که به زودی این توافق نامه امضا گردد. بعضی مراکز در ساحل جیبوتی برای میزبانی از یک پایگاه نظامی یا دریایی مشخص شده است. هیچ دلیل سیاسی پشت تأخیر در امضای توافق نامه نیست.

وی درباره آمادگی چین برای ایجاد پایگاه نظامی در جیبوتی نیز گفت: قبل از اینکه درباره تصمیم چین برای ایجاد پایگاه نظامی در جیبوتی صحبت کنیم باید بگوییم که ما میزبان آمریکا هستیم. بعدا اتحادیه اروپا، ایتالیایی ها و ژاپنی ها بر روی خاک ما پایگاه ساختند و اکنون چینی ها از ما می خواهند زمینه را برایشان فراهم کنیم. ما موافقت کردیم. مطمئنا بعضی معتقدند که تناقضی در منافع وجود دارد اما چنین مسئله ای درست نیست.

وزیر خارجه جیبوتی درباره ایران مدعی شد: منبع تعصب طایفه ای به دلیل سیاست های ایران است! ایران به صورت آشکار در امور یمن و بحرین مداخله می نماید! سوریه و عراق نیز به میدان جنگ ایران تبدیل شده است!

وی درباره سفر محرمانه عبد ربه منصورهادی، رئیس جمهور مستعفی یمن به جیبوتی برای آنالیز اموال علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن در بانک های جیبوتی گفت: من نیز این خبر را خواندم. اما قبل از انتشار این خبر هیئت هایی از سازمان ملل به جیبوتی آمده و تحقیقاتی را در این باره انجام دادند اما به چیزی دست نیافتند. من معتقدم که این اخبار هیچ صحتی ندارد و منصورهادی و رئیس جمهور جیبوتی به آن نپرداختند. سفر منصورهادی یک سفر رسمی بود نه محرمانه.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 2646

به "عربستان به زودی در جیبوتی پایگاه نظامی دایر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان به زودی در جیبوتی پایگاه نظامی دایر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید