طرز تهیه سمبوسه مرغ خوشمزه و مجلسی ، مرحله به مرحله

به گزارش مجله هاستفا، سمبوسه یکی از غذاهایی است که از نظر طعم تنوع بسیار زیادی دارد. از میان انواع سمبوسه می توان به سمبوسه پیتزایی، سمبوسه گوشت و قارچ و نوع خاص آن که مخصوص جنوب کشورمان است، یعنی سمبوسه بندری اشاره نمود. این خوراکی خوشمزه معمولا به عنوان پیش غذا همراه با انواع دیپ و سس تند سرو می گردد یا به عنوان یک غذای سبک در وعده هایی مانند شام یا افطار تهیه می گردد. بنابراین همان طور که دیدیم شما می توانید از ذائقه و چاشنی های متفاوتی برای سمبوسه بهره ببرید و از طعم های دلخواهتان لذت ببرید. برای کامل تر شدن تنوع طعم ها، در این مطلب آموزش طرز تهیه سمبوسه مرغ را آموزش می دهیم.

طرز تهیه سمبوسه مرغ خوشمزه و مجلسی ، مرحله به مرحله

مواد اولیه برای تهیه سمبوسه مرغ

  • گوشت مرغ چرخ نموده 500 گرم
  • پیاز میانه 2 عدد
  • روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
  • زنجبیل له شده 2 قاشق چای خوری
  • سیر له شده 2 قاشق چای خوری
  • پودر چیلی 1 قاشق چای خوری
  • فلفل سیاه 1 قاشق چای خوری
  • زردچوبه 1.2 قاشق چای خوری
  • نمک 1 قاشق چای خوری
  • رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • جعفری خرد شده 5 قاشق غذاخوری
  • فلفل سبز 2 عدد
  • نان لواش به مقدار لازم

مراحل تهیه سمبوسه مرغ

1. سرخ کردن پیاز

برای آغاز باید قبل از هر چیز مواد میانی سمبوسه را تهیه کنیم. برای این کار دو عدد پیاز را پوست کنده و نگینی خرد می کنیم. یک تابه را روی حرارت قرار می دهیم و پس از داغ شدن حدود دو قاشق غذاخوری روغن کف آن می ریزیم. بعد از اینکه روغن داخل تابه داغ شد، پیاز را داخل تابه ریخته و تفت می دهیم. منتظر می مانیم تا پیازها سبک شوند و رنگ آن ها تغییر کند. پس از اینکه پیازها سرخ شدند سیر و زنجبیل له شده را نیز به تابه اضافه نموده و برای دو دقیقه روی حرارت میانه تفت می دهیم.

2. اضافه کردن مرغ چرخ نموده و ادویه ها

پس از اینکه پیاز، سیر و زنجبیل تفت خوردند مرغ چرخ شده را به تابه اضافه نموده و تفت می دهیم. مرغ را باید تا زمانی تفت داد که رنگ آن تغییر کند. به این منظور مرغ باید حدود سه الی چهار دقیقه روی حرارت بالا تفت بخورد. پس از سرخ شدن مرغ، ادویه های سمبوسه شامل پودر چیلی، پودر فلفل سیاه، زردچوبه و نمک را به آن اضافه می کنیم و 10 دقیقه روی حرارت میانه تفت می دهیم.

3. افزودن چاشنی ها

در این مرحله از طرز تهیه سمبوسه مرغ بعد از تفت خوردن مرغ و ادویه ها نوبت به اضافه کردن چاشنی ها می رسد. در این مرحله رب گوجه فرنگی را به مواد داخل تابه و مخلوط می کنیم. برای چاشنی می توانید از سُس گوجه فرنگی یا رب گوجه خانگی بهره ببرید. حرارت را کم نموده و حدود دو دقیقه رب را با مواد درون تابه تفت بدهید تا خوشرنگ تر شده و بوی خامی آن گرفته گردد. در آخر کار فلفل سبز چیلی و جعفری را خرد نموده و درون تابه بریزید و مخلوط کنید. جعفری و فلفل سبز برای داشتن عطر و طعمی بهتر اضافه می شوند و احتیاجی نیست که تفت داده شوند. پس از اضافه شدن چاشنی های مورد احتیاج، مواد را از روی حرارت بردارید و اجازه بدهید خنک شوند.

4. پیچیدن سمبوسه ها

برای پیچیدن سمبوسه می توانید از نان لواش یا خمیر یوفکا بهره ببرید. نان یا خمیر را به نوارهای 20 در 5 سانتی متری برش بزنید و روی یک سطح صاف و تمیز پهن کنید. یک سر خمیر را مشابه شکل زیر مثلثی تا بزنید تا یک حفره در آن ایجاد گردد. حدود یک تا یک ونیم قاشق غذاخوری از مواد سمبوسه را درون خمیر قرار داده و سپس به تا زدن مثلثی ادامه دهید. در صورتی که به انتهای خمیر رسیدید و قدری از آن اضافه ماند می توانید قسمت به جامانده خمیر را کمی مرطوب کنید تا خاصیت چسبندگی پیدا کند و سپس آن را ببندید. با این مقدار از مواد می توانید حدود 20 عدد سمبوسه داشته باشید.

5. سرخ کردن سمبوسه ها

یک تابه را بردارید و آن را روی حرارت قرار دهید تا داغ گردد. درون تابه روغن سرخ کردنی بریزید و صبر کنید تا نسبتا داغ گردد. بعد از اینکه روغن تقریبا داغ شد، سمبوسه های پیچیده شده را درون روغن قرار دهید. برای هرچه یکدست سرخ شدن سمبوسه ها بهتر است آن ها در روغن شناور باشند. هر چند دقیقه یک بار سمبوسه ها را برگردانید تا طرف دیگر آن ها نیز سرخ گردد. پس از اینکه به مقدار کافی سرخ شدند، یک دستمال حوله ای کف یک سینی پهن نموده و آن ها را با فاسله از هم روی دستمال حوله ای بگذارید. برای اینکه سمبوسه مرغ تُردی داشته باشید نباید سمبوسه ها روغنی و داغ را روی یک دیگر قرار دهید چون این کار موجب خمیر شدن آن ها می گردد. در نهایت و پس از سرد شدن می توانید آن ها را به ظرف سرو انتقال داده و با سُس گوجه یا دیپ دلخواه سرو کنید.

نکات مهم در تهیه سمبوسه مرغ

اگرچه تهیه سمبوسه مرغ چندان کار دشواری به نظر نمی رسد، اما نکاتی وجود دارند که رعایت کردن آن ها در طی پخت سمبوسه به شما یاری می نماید تا سمبوسه خوشمزه تری داشته باشید. در ادامه بعضی از مهم ترین نکات را برای شما آورده ایم:

  • بهتر است بعد از پیچیدن سمبوسه مرغ و هنگام سرخ کردن آن ها، حرارت روغن داغ نباشد. حرارت داغ موجب می گردد سطح سمبوسه به سرعت بسوزد و فرصت پخته و ترد شدن نداشته باشد.
  • به علت اینکه حرارت روغن در حین سرخ کردن بالا می رود، بهتر است به جای روغن خوراکی یا کره صرفا از روغن سرخ کردنی بهره ببرید.
  • اگر مایلید مواد میانی سمبوسه را از قبل آماده کنید، می توانید آن ها را برای هشت ساعت در یخچال یا سه ماه در فریزر نگهداری کنید.
  • در صورتی که نان لواش یا خمیر یوفکا در منزل ندارید، می توانید با استفاده از آرد، آب و روغن خمیری مشابه خمیر پیراشکی در منزل تهیه نموده و سمبوسه ها را در آن بپیچید.

سوالات متداول درباره طرز تهیه سمبوسه مرغ

حالا که طرز تهیه سمبوسه مرغ را به طور کامل یاد گرفتید و نکات مهم در تهیه آن را مطالعه کردید، برای تکمیل و جمع بندی نکات پایانی می توانید پاسخ تعدادی از سوالات پرتکرار در این زمینه را نیز مطالعه کنید.

چطور می توانم سمبوسه مرغ را برای مدت طولانی تُرد نگه دارم؟

در صورتی که مایلید سمبوسه را برای زمان طولانی تری نگهداری کنید برای حفظ تُرد بودن آن می توانید آن ها را در یک فویل آلومینیوم بپیچید. در صورتی که فقط می خواهید آن ها را برای چند ساعت نگه دارید بهتر است آن ها را درون فضایی مشابه گرم کن گاز بگذارید.

سمبوسه مرغ را تا چند روز می توان در یخچال نگهداری کرد؟

سعی کنید سمبوسه مرغ را بیشتر از 3 روز در یخچال نگه ندارید و در اولین فرصت آن را بهره ببرید.

برای مواد میانی سمبوسه از چه خوراکی هایی می توان استفاده کرد؟

همان طور که در اول مطلب نیز اشاره کردیم، تنوع موادی که می توانید به عنوان فیلینگ سمبوسه بهره ببرید بسیار زیاد است. شما می توانید از موادی مشابه مواد میانی سمبوسه سیب زمینی نیز بهره ببرید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 2 آبان 1402 بروزرسانی: 2 آبان 1402 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 12809

به "طرز تهیه سمبوسه مرغ خوشمزه و مجلسی ، مرحله به مرحله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سمبوسه مرغ خوشمزه و مجلسی ، مرحله به مرحله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید