طبع کباب، مصلحات و خواص آن از نظر طب سنتی

به گزارش مجله هاستفا، کباب از غذاهای اصیل ایرانی است و امروزه در تمام دنیا همه انواع گوشت ها را چه سفید و چه قرمز، به صورت کبابی هم تهیه می کنند. کباب کردن گوشت یک روش پخت بسیار عالی است که باعث می شود بیشترین میزان خواص گوشت به بدن برسد. طبع کباب هم بسته به نوع گوشت استفاده شده در آن فرق دارد.

طبع کباب، مصلحات و خواص آن از نظر طب سنتی

معروف ترین نوع کباب، کباب گوسفندی است که در این مقاله ابتدا طبع کباب از نظر طب سنتی را بیان کرده و سپس به بیان خواص سلامتی آن می پردازیم.

طبع کباب سرد است یا گرم؟

مزاج کباب گوسفند از نظر طب سنتی گرم و خشک است و انواع مصلحات آن سماق، گشهم، فلفل و سکنجبین است.

مزاجانواع مصلحات
گرم و خشکسماق، گشهم، فلفل، سکنجبین

بهترین خواص کباب گوسفند

1. پروتئین بسیار بالا برای ساخت ماهیچه

همه گوشت ها حاوی پروتئین هستند، اما اندازه آن ها متفاوت بوده و گوشت گوسفند پروتئین بالایی دارد. در هر سیخ 100 گرمی کباب گوسفند، 17.1 گرم پروتئین وجود دارد. همچنین باید گفت که بدن همه افراد چه کوچک و چه بزرگ، روزانه به پروتئین نیاز دارد، اما گوشت گوسفند برای افرادی که دوست دارند بدن ماهیچه ای داشته باشند مفیدتر هست.

2. جلوگیری از پوکی استخوان

گوشت و کباب این حیوان اهلی سرشار از مواد معدنی مورد نیاز بدن است. یکی از مهم ترین مواد معدنی که به فراوانی در این کباب یافت می شود، کلسیم است. کلسیم فراوان در غذا باعث افزایش سلامت استخوان ها، جلوگیری از اختلالات و ناهنجاری های استخوانی و پوکی استخوان می شود.

3. هر سیخ 100 گرمی کباب، حاوی 1.91 میلی گرم فسفر

یکی دیگر از مواد معدنی مهم که در کباب گوسفند وجود دارد، اندازه فراوان فسفر است. فسفر عملکرد مغز را بهبود بخشیده و باعث تمرکز می شود. به همین دلیل توصیه می شود فرزندان قبل از رفتن سر جلسه امتحان کباب بخورند. هر سیخ 100 گرمی کباب، حدود 1.91 میلی گرم فسفر دارد. کباب گوشت ماهی هم دارای فسفر فراوان است، اما بخاطر طبع سردی که دارد قبل از کارهایی که نیاز به تمرکز دارند، توصیه نمی شود.

4. رفع نیاز بدن به ویتامین B1

کباب گوشت گوسفند دارای مقادیر قابل توجهی از انواع ویتامین های گروه ب، به خصوص ویتامین ب 1 است. این ویتامین انرژی بدن، انعطاف پذیری و قدرت بدنی را افزایش داده و از التهابات پوستی از جمله مواردی مثل اگزما و پسوریازیس، جلوگیری می کند.

5. پیشگیری از بیماری های مزمن و خطرناک

گوشت های قرمز، به خصوص گوشت گوسفندی دارای ماده معدنی سلنیوم هستند. سلنیوم به تولید انواع آنتی اکسیدان های مفید در بدن کمک می کند؛ در نتیجه بدن به راحتی با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و آن ها را از بین می برد.

وجود رادیکال های آزاد در بدن باعث ابتلا به بیماری های خطرناک و عارضه های شدید پوستی می شود.

6. یک راه عالی برای کم کردن وزن

یکی از بهترین روش های پخت برای کاهش وزن، کباب کردن انواع گوشت هاست. شما می توانید با توجه به سلیقه مزاجی خود، یک گوشت را انتخاب کرده و آن را به صورت کبابی مصرف کنید. کباب کردن علاوه بر نگهداری مواد مغذی گوشت به دلیل اینکه نیازی به روغن و مواد چاق کننده ندارد برای افرادی که رژیم لاغری دارند و یا نگران تناسب اندام خود هستند بسیار مفید هستند.

7. غذای مناسب برای مادران باردار

آهن موجود در کباب، کمبود آهن در بدن مادر را از بین می برد. یکی از علل شایع نقص عضو فرزندان هنگام تولد کمبود آهن در بدن مادر است. برای اینکه جنین بتواند به اندازه کافی و لازم از آهن موجود در بدن مادر استفاده کند، باید مادر در سه ماه اول بارداری و با مشورت پزشک متخصص خود به طور منظم از منابع عالی آهن مثل کباب گوسفندی در برنامه غذایی خود استفاده کند.

8. درمان زخم های کنار لب

مصرف کباب گوسفند و بز به دلیل ویتامین ب2 یا همان ریبوفلاوین، از خشک شدن کنار لب ها و ایجاد زخم در این قسمت ها جلوگیری می کند. به علاوه جذب این ویتامین از طریق بدن باعث افزایش استقامت بدن، سلامت سیستم عصبی، بهبود سلامت چشم و بینایی و سیستم ایمنی بدن می شود.

9. جلوگیری از کم خونی

کباب گوسفندی دارای مقادیر زیادی ویتامین ب12 است. ویتامین ب 12 به تولید بیشتر گلبول های قرمز و درمان کم خونی کمک می کند. همچنین این ویتامین باعث بهبود کلی سلامت جسمی بخصوص در خانم ها و بچه ها در حال رشد می شود.

10. مبارزه با سرطان

کباب گوسفند دارای انواع مواد معدنی مانند آهن، کولین و سلنیوم و انواع ویتامین ها، مانند ویتامین های گروه ب است. به همین دلیل به طور کلی مصرف منظم آن در رژیم غذایی، بدن را در برابر انواع حمله های سلولی که منجر به ایجاد سرطان می شوند، ایمن می کند. همچنین وجود این مواد از التهاباتی که منجر به تومورهای بدخیم می شود جلوگیری می کند.

سخن آخر

از آن جایی که نمی توان گوشت ها را به صورت خام مصرف کرد تا حداکثر مواد معدنی و ویتامین های آن ها به بدن برسد، بهترین حالت مصرفشان حالت کبابی است که علاوه بر مغز پخت شدن آن و ایجاد یک طعم دلچسب، بیشترین اندازه ممکن مواد مغذی گوشت را به بدن می رساند. برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از چه مواد غذایی به صورت کباب شده استفاده می کنید؟ آیا خواص دیگری برای کباب گوسفندی سراغ دارید؟ منتظر خواندن نظرات و پیشنهادات عالی شما هستیم!

شما می توانید در بخش طب سنتی خبرنگاران، با طبع گوشت گاو، طبع گوشت بز و انواع مصلحات آن و سایر گوشت ها هم آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8122

به "طبع کباب، مصلحات و خواص آن از نظر طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع کباب، مصلحات و خواص آن از نظر طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید