طالبان مدعی تصرف بدخشان شد، اشرف غنی در مزارشریف

به گزارش مجله هاستفا، طالبان گفته که ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان را تصرف نموده است.

طالبان مدعی تصرف بدخشان شد، اشرف غنی در مزارشریف

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، طالبان در بیانیه ای از تصرف فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان، ساختمان دولتی، مقر پلیس، اداره اطلاعات محلی و سایر تاسیسات این منطقه اطلاع داد.

آژانس خبری پژواک هم تایید کرد که شبه نظامیان طالبان کنترل بسیاری از نواحی این ولایت را به دست گرفته اند که شامل مرکز آن می گردد و نیرو های امنیتی را عقب رانده اند. بدخشان نهمین ولایت است که به وسیله طالبان در کمتر از یک هفته سقوط می نماید.

شهر فراه، مرکز ولایت فراه و شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان روز سه شنبه به دست طالبان افتاد. منابع محلی تصرف این دو مرکز ولایت را تایید نموده اند.

شهلا ابوبر، یکی از اعضای شورای ولایتی فراه به خبرگزاری فرانسه گفت: طالبان عصر سه شنبه پس از یک درگیری مختصر با نیرو های امنیتی وارد شهر فراه شد. آن ها دفتر والی فراه و مقر پلیس را تصرف کردند.

عبدالناصری فراهی، یکی از قانون گذاران افغان در شهر فراه گفت: طالبان زندان مرکزی ولایت فراه را هم تصرف نموده است.

فراه در حال حاضر دومین مرکز ولایتی در جنوب غربی افغانستان است که طالبان آن را تصرف نموده است. طالبان روز آدینه ولایت نیمروز را هم تصرف کرد.

تصرف شهر فراه بعلاوه گذرگاه دیگری هم مرز با ایران را در اختیار این گروه شبه نظامی می گذارد.

ابوبر اضافه کرد: نیرو های امنیتی محلی به یکی از پایگاه های ارتش در خارج از شهر فراه عقب نشینی کردند.

هم زمان یکی از اعضای شورای شهر پلخمری و یکی از افسران ارتش افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفت: طالبان روز سه شنبه شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان را تصرف کرد.

مامور احمدزی، عضو شورای شهر پلخمری گفت: بعد از حدود دو ساعت درگیری، شبه نظامیان طالبان بر نیرو های امنیتی چیره شده و آن ها را وادار به عقب نشینی کردند.

تصرف شهر پلخمری به طالبان هم مرزی با ولایت های شمالی را می دهد.

طالبان اخیرا ولایت های قندوز و تخار را تصرف کرد. این امر به آن ها کنترل حدود 378 کیلومتر از جاده کابل به ولایت بدخشان را می دهد. این جاده یکی از مهم ترین مراکز ترانزیتی برای عبور خودرو های مسافربری و تجاری و حمل و نقل کالا های غیرقانونی از جمله مواد مخدر است.

در همین حال، اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان هم امروز (چهارشنبه) به مزارشریف، مرکز ولایت بلخ رفت و میخواهد تا امنیت کلی در منطقه شمالی افغانستان را رصد کند.

وی بعلاوه با عطا محمد نور، یکی از مقام های بلندپایه در مزارشریف و بعلاوه عبدالرشید دوستم، جنگ سالار افغان ملاقات و درباره دفاع از شهر همزمان با حضور نیرو های طالبان در حومه آن مصاحبه کرد.

سقوط مزارشریف یک ضربه عظیم برای دولت کابل و بیانگر سقوط کامل و کنترل نواحی شمالی افغانستان به دست طالبان است که مدت ها محل حضور نیرو های ضد طالبان بوده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8313

به "طالبان مدعی تصرف بدخشان شد، اشرف غنی در مزارشریف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طالبان مدعی تصرف بدخشان شد، اشرف غنی در مزارشریف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید