شنا کردن در آب سرد، خطر ابتلای مردان به دیابت را کاهش می دهد!

به گزارش مجله هاستفا، طبق مطالعات علمی تازه، غوطه ور شدن در آب سرد چربی بد بدن مردان را کاهش داده و خطر ابتلا به اختلالاتی مانند دیابت را کاهش می دهد.

شنا کردن در آب سرد، خطر ابتلای مردان به دیابت را کاهش می دهد!

خبرنگاران | علم امروز خبر از این یافته می دهد که شنا کردن در آب یخ چربی بد بدن را کاهش می دهد، اما مزایای دیگر آن برای سلامتی هنوز نامعین است. این ها یافته های یک مطالعه علمی نو است که در 22 سپتامبر در مجله بین المللی Circumpolar Health منتشر شده است.

به گزارش خبرنگاران ، به گفته محققان این مطالعه، اکثریتِ 104 مطالعه ای که آن ها تجزیه و تحلیل کردند دربرگیرنده مزایای قابل توجه شنا کردن در آب سرد بود، از جمله اثر آن بر چربی قهوه ای که به چربی خوب شناخته می گردد و به سوزاندن کالری ها یاری می نماید. محققان عقیده دارند این فعالیت از افراد در برابر چاقی و بیماری قلبی عروقی محافظت می نماید. با این حال، مطالعاتِ گذشته در مورد مزایای حمام کردن در آب سرد که این روز ها به یک تفریح زبانزد تبدیل شده، به طور کلی بی نتیجه است.

بسیاری از تحقیقات موجود دربرگیرنده شمار اندکی از شرکت کنندگان است که معمولاً فقط از یک جنس هستند و در دمای آب و ترکیب نمک اختلافاتی وجود دارد. علاوه بر این، روشن نیست که آیا شناگرانِ زمستانی به طور طبیعی سالم تر هستند یا خیر. جِیمز مِرسِر نویسنده اصلی این پژوهش می گوید:

شواهد علمی این آنالیز ها نشون میده که قرار گرفتنِ داوطلبانه در معرض آب سرد ممکنه اثرات مثبتی روی سلامتی بذاره. بسیاری از مطالعات ثابت کردن غوطه ور شدن در آب سرد روی پارامتر های فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی اثرات قابل توجهی میذاره. اما ارزیابیِ این که آیا این اثرات برای سلامتی ما مفید هستن یا نه کار سختیه. بر اساس یافته های این مطالعات، بسیاری از مزایای این کار در صورتی که به طور منظم انجام بشه ممکنه دلیل وجودی نداشته باشه. در عوض، شاید بشه اونا رو با عوامل دیگه ای از قبیل سبک زندگی پویا، توانایی کنترل استرس، تعاملات اجتماعی و همینطور ذهنیت مثبت توجیه کرد. بدون مطالعات نهایی بیشتر در این مورد، این موضوع همچنان بحث برانگیز باقی می مونه.

کاهش وزن و بهبود سلامت روان جزو مزایای متعددی هستند که هواداران شنا کردن در آب سرد مدعی آن ها هستند. این فعالیت در سطح دنیا به شکل روزافزونی مورد توجه قرار گرفته و اَشکال زیادی دارد از جمله شنا کردن در آب سرد در فصل زمستان!

هدف اولیه این مطالعه این است که معین گردد، آیا قرار گرفتنِ داوطلبانه در معرض آب سرد برای سلامتی انسان مفید است یا نه. روش تحلیل این مطالعه، آنالیز دقیق مطالب منتشرشده علمی ست. مطالعاتی که در آن ها شرکت کنندگان لباس های خیس پوشیدند، به طور تصادفی در آب سرد غوطه ور شدند و دمای آب بیش از 20 درجه سانتیگراد بود از مطالعه حذف شدند. موضوعات واجد شرایط که در این مطالعه به آن ها پوشش داده شد التهاب، سیستم ایمنی، بافت چربی، گردش خون و استرس اکسیداتیو بودند.

غوطه ور شدن در آب سرد اثر مهمی روی بدن دارد و محرکِ واکنشِ شوکی است که شامل افزایش ضربان قلب می گردد. در بعضی از مطالعات شواهدی ارائه شده مبنی بر بهبودِ عوامل خطر قلبی عروقی در شناگرانی که خودشان را با سرما وفق داده اند، اما تحقیقات دیگر حاکی از افزایش حجم کار قلب با انجام این فعالیت است.

این مطالعه اطلاعاتی را درباره روابط مثبت ِمیان شنا کردن در آب سرد و بافت چربی قهوه ای (نوعی چربی خوب بدن که با سرما فعال می گردد) در اختیار ما گذاشته است. بافت چربی قهوه ای برای حفظ دمای بدن چربی ها را می سوزاند، برخلاف چربی سفید بد که انرژی را ذخیره می نماید. به نظر می رسد قرار گرفتن در معرض آب سرد یا هوای سرد فراوری هورمون پروتئین آدیپونکتین را به وسیله بافت چربی افزایش می دهد که نقش مهمی در حفاظت در برابر مقاومت انسولین، دیابت و بیماری های دیگر ایفا می نماید.

غوطه ور شدن مکرر در آب سرد در ماه های فصل زمستان به طور قابل توجهی حساسیت انسولین را افزایش و غلطت انسولین را کاهش می دهد. این یافته هم در شناگران بی تجربه و هم در شناگران باتجربه مشاهده شده است.

محققان یادآور شدند معینات شناگرانی که در این مطالعات شرکت کردند متفاوت بوده و شامل شناگران زبده، شناگران ثابت زمستانی و شناگران زمستانی بدون هیچ تجربه قبلی می گردد. باقی شرکت کنندگان نیز از غوطه وری در آب سرد فقط به عنوان یک روش درمانی پس از ورزش استفاده می کردند.

آنطور که محققان می گویند آموزش خطرات غوطه ور شدن در آب یخ برای سلامتی لازم است. این خطرات شامل هیپوترمی (کم شدن ناهنجار حرارت بدن) و آسیب قلبی و ریوی ناشی از شوکِ سرما می گردد.

منبع: scitechdaily

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 14 مهر 1401 بروزرسانی: 14 مهر 1401 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 10953

به "شنا کردن در آب سرد، خطر ابتلای مردان به دیابت را کاهش می دهد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شنا کردن در آب سرد، خطر ابتلای مردان به دیابت را کاهش می دهد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید