روش های بی نظیر برای تقویت هوش و حافظه

به گزارش مجله هاستفا، آیا می دانستید هر چه بتوانید چیزهای بیشتری به خاطر بسپارید، ضریب هوشی بالاتری خواهید داشت؟ شاید تصور کنید که داشتن آی کیو بالا ژنتیکی و غیر قابل دستیابی است. اما برعکس راه های زیادی برای تقویت هوش و حافظه وجود دارد. این راه ها می توانند از دوران جنینی تا سنین پیری به ما یاری نمایند. اجازه دهید خیلی ساده بگوییم که هوش یک ویژگی ثابت و تعیین نیست. بلکه یک توانایی قابل تغییر و انعطاف پذیر است. به همین علت قرار است صفر تا صد این موضوع را آنالیز و راه هایی را برای تقویت هوش پیش پای شما بگذاریم.

روش های بی نظیر برای تقویت هوش و حافظه

معرفی انواع هوش

از آنجایی که همۀ ما دوست داریم فرد باهوشی به نظر برسیم، بنابراین در طول زندگی بارها در پی راه هایی برای تقویت هوش خود خواهیم بود. از حل کردن جدول روزنامه ها گرفته تا انجام سودوکو و حتی پازل که از پیش پا افتاده ترین کارهایی است که می توانیم از این طریق حافظۀ خود را تقویت کنیم.

برای تقویت هوش و حافظه می توانید کاری مهم انجام دهید و آن هم تحریک مغز برای فعالیت و یادگیری بیشتر است. این کار در طول زمان بهرۀ هوشی شما را بالا می برد. البته تغییر سبک زندگی از تغذیۀ مناسب و اثرگذار بر حافظه گرفته تا ورزش کردن همگی می توانند باعث تقویت این ویژگی مثبت در شما شوند.

هوش خود به دو دستۀ متبلور و سیال تقسیم بندی می گردد که کار روی هر یک از آن ها لازم است و باعث بهبود هوش کلی می گردد. هوش متبلور شامل افزایش مهارت ها، دانش و به طور کلی مهارت فکری است که با افزایش سن بیشتر می گردد. این در حالی است که هوش سیال توانایی شما در تفکر انتزاعی و استدلال را در معرض نمایش می گذارد.

نقش تغذیه در تقویت هوش و حافظه

دوست دارید بدانید علم دربارۀ تقویت هوش چه می گوید؟ پس باید از خود بپرسید که برای افزایش هوش چه بخوریم. برای این کار باید حسابی پرس و جو کنید، زیرا تحقیقات نشان می دهند که تغذیه برای افزایش هوش و حافظه یک عامل مهم و کلیدی به شمار می آید. برای مثال بارها تأکید شده است که نخوردن صبحانه باعث کاهش یادگیری و رشد شناختی بچه ها می گردد که با هوش و حافظه رابطۀ مستقیمی دارد. ما به جای شما این کار را انجام دادیم و خوراکی هایی را که برای تقویت حافظه به آن ها احتیاج دارید را در قالب موارد زیر جمع آوری کردیم.

1.تقویت هوش و حافظه با ماهی

وقتی صحبت از غذاهای تقویت مغز می گردد، ماهی های چرب در صدر این فهرست قرار می گیرند. ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است که در ساخت سلول های مغزی و عصبی تأثیر فوق العاده ای دارد. جالب است بدانید که حدود 60 درصد از مغز را چربی و بیش از نیمی از این میزان را چربی های امگا 3 تشکیل داده اند. طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف مداوم ماهی می تواند بر روی حافظه و یادگیری اثرات مثبت داشته باشد. بعلاوه این خوراکی تقویتی حافظه زوال عقل مرتبط با افزایش سن را نیز کاهش می دهد.

2. قهوه

از مزایا و معایب قهوه زیاد شنیده بودیم. اما آیا می دانستید ترکیبات موجود در این نوشیدنی می تواند سلامت مغز و در پی آن تقویت هوش را در پی داشته باشد؟ آدنوزین یک ماده شیمیایی مغز است که ترشح مواد محرک در مغز را متوقف می نماید. با این حال کافئین موجود در قهوه آدنوزین را مسدود می نماید و به این مواد اجازه می دهد تا انرژی بیشتری به شما بدهند. این می تواند به تقویت یادگیری و عملکرد فکری بهتر یاری کند.

4. شکلات تلخ

از دیگر خوراکی های تقویت هوش و حافظه شکلات تلخ است. این ماده نیز حاوی چندین ترکیب تقویت نمایندۀ مغز از جمله آنتی اکسیدان ها، کافئین و فلاونوئیدها است. این ماده بیش از 70 درصد کاکائو را در خود جای داده است. کاکائو به صورت مستقیم با یادگیری و حافظه در ارتباط بوده و باعث تقویت حافظه و کند شدن زوال فکری می گردد.

5. گردو

آجیل ها از گردو گرفته تا پسته، بادام، بادام هندی، بادام زمینی و سایر مغزیجات منابع عالی برای پروتئین گیاهی و چربی های سالم هستند که برای سلامت مغز بسیار مناسب خواهند بود. اما در بین این همه آجیل، یک نمونه از آن که اتفاقاً شباهت زیادی به خود مغز دارد برای تقویت این قسمت از بدن توصیه می گردد.

بر اساس یک مطالعه در سال 2015 معین شد که مصرف گردو نمرات آزمون شناختی را بهبود می دهد. گردو با دارا بودن اسیدهای چرب امگا3 یک خوراکی مفید در رژیم غذایی مرتبط با سلامت و بهبود عملکرد مغز است.

علاوه بر موارد بالا خوراکی های دیگری از جمله چای سبز، انواع توت، سبزیجات برگ سبز، دانه کدو تنبل، کلم بروکلی، زغال اخته، پرتقال، تخم مرغ و حتی زردچوبه هم می توانند تأثیرات بی نظیری در تقویت هوش و حافظه داشته باشند.

تأثیر یادگیری بر افزایش هوش و حافظه

علاوه بر تغذیه، یادگیری هم می تواند عامل مهمی در تقویت حافظه و بالا بردن ضریب هوشی محسوب گردد. یادگیری در هر سنی در سلامت مغز تأثیرات بسیار مثبتی دارد و با توجه به سن اثرات خود را بروز خواهد داد. یادگیری تنها به یک حوزۀ خاص مرتبط نمی گردد و می تواند به آموختن هر چیز نو، مثبت و تأثیرگذاری اطلاق گردد. اجازه دهید در ادامه به چند مورد از مهارت های یادگیری مرتبط با تقویت هوش اشاره کنیم.

1.یادگیری موسیقی

کار کردن با یک آلت موسیقی هم می تواند به عنوان یک تفریح لذت بخش باشد و هم در بهبود عملکرد حافظه تأثیرات جالب توجهی بر جای بگذارد. بر اساس یک مطالعه معین شد که نوازندگان حافظۀ کاری بهتری نسبت به افراد معمولی دارند. با توجه به نقش مهمی که حافظه در ضریب هوشی ایفا می نماید، بنابراین با یادگیری نواختن یک ساز می توانید در تقویت هوش و حافظه خود پیروز باشید.

2. یادگیری یک زبان نو

یادگیری زبان نو تنها باعث رشد و پیشرفت تحصیلی یا شغلی شما نخواهد شد. بلکه دو زبانه بودن به طرز شگفت آوری منجر به بالا رفتن سلامت مغز به علت به کار گرفتن این عضو حیاتی بدن می گردد. البته جالب تر این است که هر چه زودتر این کار را انجام دهید نتایج بهتری هم دریافت خواهید کرد.

3. یادگیری با ادامه تحصیل

همواره از مزایای کتاب خواندن شنیده ایم. البته بسیاری از ما به سادگی از کنار این مسئله عبور می کنیم. اما خواندن کتاب، ادامه تحصیل یا آموزش و پرورش به هر طریقی باعث فعال ماندن مغز و بهبود عملکرد آن می گردد.

شاید دانستن نتایج یک تحقیق بر روی 600 هزار شرکت نماینده به شما اثبات کند که تحصیلات تا چه حد بر روی تقویت هوش و حافظه مؤثر است. طبق این مطالعه هر سال آموزش رسمی اضافی می تواند بین 1 تا 5 امتیاز ضریب هوشی افراد را افزایش دهد.

نقش فعالیت ها بر تقویت هوش و حافظه

بعضی از فعالیت ها هم می توانند منجر به تقویت فکر و هوش شما شوند. البته انجام مستمر این فعالیت ها به طور کلی باعث بهبود سبک زندگی سالم و در نتیجه بالا رفتن سلامت عمومی بدن از جمله عملکرد بهتر حافظه خواهد شد. حافظه هم بارها تأکید داشتیم که با هوش در ارتباط است. در ادامه به معرفی فعالیت های اثرگذار بر مغز اشاره خواهیم کرد.

1.فعالیت های مربوط به حافظه

فعالیت های حافظه نه تنها فکر، بلکه مهارت های استدلال و زبان را نیز بهبود می دهد. استدلال و زبان به عنوان دو معیار اصلی برای افزایش هوش هستند که به مرور در بهبود عملکرد مغز اثرگذار هستند. بعضی از این فعالیت ها شامل موارد زیر می شوند.

  • انجام پازل
  • بازی با کارت های تمرکز
  • حل جدول های متقاطع
  • انجام سودوکو
  • بازی های فکری

2. تقویت هوش و حافظه با ورزش

فعال ماندن از نظر بدنی یکی از برترین روش ها برای سلامت مغز به شمار می آید. انجام ورزش های سبک تأثیر فوق العاده ای بر تنظیم حافظه و تقویت نواحی مغزی دارد. ورزش کردن حجم هیپوکامپ (محل حافظۀ بلندمدت) را افزایش می دهد. محققان تصور می نمایند که ورزش های هوازی خصوصاً باعث رشد نورون های مغزی و بهبود ساختار و عملکرد مغز می شوند. از جملۀ این ورزش ها می توانیم موارد زیر را نام ببریم.

  • پیاده روی
  • انجام یوگا
  • تمرینات خانگی با وزن بدن

سایر فاکتورهای تأثیرگذار بر تقویت حافظه شامل خواب کافی، انجام مراقبه و مدیتیشن روزانه، معاشرت داشتن با دیگران و مهارت های ارتباطی قوی می گردد. برترین راه برای بهبود مغز، شرکت در فعالیت ها و بازی های متفکرانه، یادگیری مهارت های نو و فعال نگه داشتن مغز با تغییر سبک زندگی است.

جمع بندی

غذاهایی که می خوریم می توانند تأثیر زیادی بر ساختار و سلامت مغز و تقویت هوش و حافظه ما داشته باشند. یک رژیم غذایی تقویت نماینده مغز می تواند عملکرد کوتاه مدت و بلندمدت مغز را پشتیبانی کند. علاوه بر غذا در اینجا به فعالیت هایی اشاره کردیم که در افزایش هوش تأثیرات شگفت انگیزی دارند. برای داشتن یک هوش بهتر علاوه بر تغذیۀ مناسب روی سایر عملکردهای تأثیرگذار بر این ناحیه از بدن هم تمرکز کنید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 8 خرداد 1401 بروزرسانی: 8 خرداد 1401 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 10045

به "روش های بی نظیر برای تقویت هوش و حافظه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های بی نظیر برای تقویت هوش و حافظه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید