شاخص جهانی برداشت آبهای تجدیدپذیر ایران در شرایط فاجعه است

به گزارش مجله هاستفا، به گزارش خبرنگاران، علی مراد اکبری عصر شنبه در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات کشاورزی، با اشاره به بحران آب و شرایط خشکسالی در کشور گفت: مطابق شاخص کمیسیون توسعه پایدار ملل متحد کشورهایی با درصد برداشت 10 درصدی از آبهای تجدید پذیر در شرایط مطلوب به سر می برند.

شاخص جهانی برداشت آبهای تجدیدپذیر ایران در شرایط فاجعه است

وی اضافه کرد: مطابق این شاخص کشورهای با 10 تا 20 درصد برداشت در شرایط بحران کم، 20 تا 40 متوسط، 40 تا 60 بحران بالا و کشورهایی با درصد برداشت بیش از 60 درصد در شرایط فاجعه قرار دارند و این درحالی است که درصد برداشت آبهای تجدیدپذیر در ایران بیش از 74 درصد است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کاهش عملکرد اکوسیستم بر توسعه های مالی و اجتماعی تاثیرگذار است، اضافه کرد: زمانی که گروهی کوچک منافع شخصی خود را دنبال می نماید بر منافع گسترده جمعی تاثیر می گذارد و شرایط پیچیده می گردد.

وی با اشاره به تغییرات تعداد چاه های ایران از سال 51 - 52 تا 91 - 92 تاکید نمود: در طول این مدت تعداد پنج هزار حلقه چاه به 800 هزار حلقه رسیده که از این تعداد تنها 400 هزار حلقه مجاز است و این به معنای آن است که ما به غارت آب روی آورده ایم.

اکبری گفت: اکنون به جای برداشت 10 میلیارد مترمکعب از چاه در سال های یاد شده 50 میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی برداشت می کنیم و توان برداشت از هر چاه از 180 هزار مترمکعب در سال 50 - 52 به کمتر از 60 هزار مترمکعب رسیده که نشانه تخلیه سفره های آب زیرزمینی و آب خوان هاست.

18 دشت اصفهان در شرایط فاجعه قرار گرفته است

وی با بیان اینکه سطح سفره های آب زیرزمینی در بعضی دشت ها تا 20 مترمکعب افت داشته که موجب مسائل مختلفی مانند نشست زمین شده است، توضیح داد: در اصفهان از 35 دشت شرایط 18 دشت در درجه بحرانی قرار گرفته است و در مجموع در کشور از 609 دشت تعداد 297 دشت در شرایط بحرانی است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود به مغفول ماندن موضوع خاک در کشورمان اشاره نمود و گفت: هرگونه برنامه ریزی برای موضوع آب کشور بدون توجه به خاک بدون معناست چرا که هم اکنون هفت و نیم میلیون هکتار از خاک های ما دارای محدودیت هایی همچون شوری، عمق و سنگریزه باشد.

وی اضافه کرد: اکنون به ازای هر هکتار خاک 17 تن فرسایش خاک داریم و سالانه دو میلیارد مترمکعب از خاک کشور دچار فرسایش شده و 56 میلیارد دلار خسارت به بار می آورد.

آمارهای ارائه شده درباره مصرف آب بخش کشاورزی صحیح نیست

اکبری در بخش دیگری از سخنان خود با رد آمارهای ارائه شده درباره مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: براساس آمار، مصرف آب در بخش کشاورزی 61 میلیارد مترمکعب بوده و صحبت های مطرح شده مبنی بر مصارف 90 درصدی آب در این بخش درست نیست.

وی به ارائه راهبردهایی برای برطرف مسائل طرح شده پرداخت و گفت: توافق با مقدار آب قابل حصول متناسب با ظرفیت آبی کشور، قبول برطرف مشکل آب با مشارکت تمام ذی نفعان و بخش های مرتبط، توقف پروژه های سدسازی، توقف انتقال آب بین حوزه ای به استثنای شرب، توقف توسعه پروژه های برق آبی مگر با رعایت جوانب و اعمال مدیریت به هم پیوسته در محدوده حوضه های آبریز و مسدود کردن چاه های فاقد برنامه از جمله موارد مهمی است که باید برای برطرف مسائل آبی کشور به آنها توجه گردد.

دشت حاصل خیز شرق اصفهان مشابهی ندارد

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه دشت حاصلخیز شرق اصفهان در هیچ کجای کشور به جز دشت مغان مشابهی ندارد، تاکید نمود: برای برطرف مشکل منابع آبی این استان پیشنهادی به شورای عالی آب ارائه می کنم مبنی بر اینکه آب از مبدا سد با یاری لوله برای کشاورزی توزیع گردد همانگونه که در سیستان این طرح انجام می گردد.

وی با بیان اینکه پِرت آب در طی راستا زاینده رود به دلیل چاه های فلمن حاشیه رودخانه و میزان آبی که در طول راستا تبخیر می گردد زیاد است، گفت: البته باید در نزدیکی اصفهان برای توجه به جلوه بصری موضوع گردشگری و همچنین با توجه به تاثیر آب در روحیه اصفهانی ها این آب آزاد گردد و بار دیگر در پایین دست آب به وسیله لوله منتقل گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 2892

به "شاخص جهانی برداشت آبهای تجدیدپذیر ایران در شرایط فاجعه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاخص جهانی برداشت آبهای تجدیدپذیر ایران در شرایط فاجعه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید