خبرنگاران بیش از 48 هکتار از حریم رودخانه و سد زاینده رود در سالجاری آزاد شد

به گزارش مجله هاستفا، اصفهان - خبرنگاران - مدیر دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: 48.49 هکتار از حریم رودخانه و سد زاینده رود سال جاری آزادسازی شد.

خبرنگاران بیش از 48 هکتار از حریم رودخانه و سد زاینده رود در سالجاری آزاد شد

احمدرضا صادقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران هزینه حفاظت و آزادسازی حریم زاینده رود را افزون بر 3.5 میلیارد تومان گفت و افزود: 26 هکتار مربوط به دریاچه و مابقی مربوط به این رودخانه است.

وی با تاکید بر حفاظت از حریم رودخانه و دریاچه زاینده رود و جلوگیری از هرگونه تصرف ادامه داد: در این مدت 685 اخطاریه ابلاغ و 117 پرونده قضایی برای متخلفان تشکیل شد.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه بیشتر تصرفات بصورت ساخت ویلا، باغ و توسعه زمین های کشاورزی است افزود: در فصول بهار و تابستان سالجاری در راستای آزادسازی و برطرف تصرف 31 رای مثبت صادر و 45 مورد اجرای احکام انجام شد.

صادقی با اشاره به اهمیت بهره گیری همگانی از منابع آبی با پایبندی به قانون توضیح داد: تصرف حریم و بستر رودخانه ها مسائل فراوانی همچون استفاده غیرقانونی از آب را پدید می آورد که نتیجه آن کمبود آب در نقاط پایین دست است.

وی یکی دیگر از معضلات بی توجهی به حریم و محدوده های آبی را آبگرفتگی در مواقع بارندگی و افزایش احتمال بروز سیلاب دانست و گفت: روان سازی جریان آب بویژه در زمان بارندگی های شدید مهم و برای جلوگیری از خسارات ضروری است.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت آب منطقه ای اصفهان با تاکید بر لزوم همکاری جمعی برای کاهش پرونده های حقوقی مرتبط با تصرف اعلام کرد: برای ساخت و ساز و هرگونه عملیات عمرانی در اطراف رودخانه ها استعلام از این نهاد از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی ضروری است.

زاینده رود با طول بیش از 400 کیلومتر به عنوان بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه های زاگرس مرکزی سرچشمه می گیرد و در نهایت به تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان می ریزد.

این رودخانه در دهه های اخیر بدلیل مدیریت ناصحیح بر منابع آب ، خشکسالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت در بالادست به یک رود فصلی تبدیل شده و در پایین دست در بیشتر ایام سال بویژه فصول گرم با خشکی روبرو می گردد که این موضوع مسائل بسیاری را برای بخش های آشامیدنی، صنعت، کشاورزی، گردشگری و محیط زیست استان بوجود آورده است.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور و تامین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست،، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد مترمکعب بهره برداری شد؛ این سد قوسی شکل در 110 کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار گرفته است.

استان اصفهان 24 شهرستان و افزون بر پنج میلیون نفر جمعیت دارد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 5703

به "خبرنگاران بیش از 48 هکتار از حریم رودخانه و سد زاینده رود در سالجاری آزاد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بیش از 48 هکتار از حریم رودخانه و سد زاینده رود در سالجاری آزاد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید