سیاسی کاری ژئوپولتیک آمریکا در صادرات واکسن کرونا

به گزارش مجله هاستفا، رادیو بین المللی چین نوشت:کاخ سفید اعلام نموده است که آمریکا در طول چند ماه آینده 60 میلیون دوز واکسن آسترازنکا را برای سایر کشورها تامین خواهد نمود؛ بدیهی است که چنین تصمیمی تحت فشار شدید افکار عمومی بین المللی اتخاذ شده است ولی با این وجود، طبیعی است که دنیا خارج این سؤال را مطرح کند که چرا واکسن آسترازنکا و نه فایزر؟

سیاسی کاری ژئوپولتیک آمریکا در صادرات واکسن کرونا

در پاسخ به این سؤال باید گفت که طبق تائید آژانس دارویی اتحادیه اروپا، احتمال اندک خطر ترومبوز (ایجاد لخته خونی) بعد از تزریق واکسن آسترازنکا وجود دارد و آمریکا نیز استفاده اضطراری از این واکسن مهار نماینده بیماری کووید-19 را تائید ننموده است.

در اینجا سؤال دیگری در ذهن خطور می نماید: آیا آمریکا میخواهد واکسن هایی که جرات استفاده از آنها را ندارد، به کشورهای خارجی ارسال کند و با این کار دهان جهان را ببندد؟

کاخ سفید اعلام نموده است که به محض تکمیل فرایند آنالیز ایمنی این واکسن ها توسط سازمان غذا و داروی آمریکا، این کشور واکسن های آسترازنکا را در اختیار کشورهای خارجی قرار خواهد داد؛ با این حال مردم حق دارند که نگران باشند چرا که از آنجایی که هدف از اجرای فرایند نظارت بر ایمنی این واکسن ها توسط سازمان غذا و داروی آمریکا، کشورهای خارجی هستند، بنابراین این فرایند ساده و مختصر اجرایی خواهد شد.

پیشتر نیز گزارش شده است که یک کارخانه آمریکایی در بالتیمور که واکسن های آسترازنکا و جانسون اند جانسون را فراوری می کرد، در ماه آوریل به دلیل عدم رعایت جدی شرایط بهداشتی و بروز عارضه های مکرر، دستور تعلیق فراوری دریافت کرد و به این ترتیب، 15 میلیون دوز واکسن جانسون اند جانسون فراوری شده در این کارخانه کنار گذاشته و میلیون ها دوز واکسن آسترازنکا نیز به مواد زائد تبدیل شد.

در اینجا سؤالات نگران نماینده دیگری به ذهن خطور می نماید از جمله اینکه آیا آمریکا می خواهد واکسن های آسترازنکای فراوری شده در این کارخانه را به کشورهای خارجی صادر کند؟

سؤال دیگر این است که آیا آمریکا می تواند به موقع و مطابق با شرایط بهداشتی حاکم در صنعت داروسازی، به فراوری تعداد واکسن آسترازنکایی که متعهد به صادرات آنها شده است، بپردازد و آیا این واکسن ها ایمن هستند یا خیر؟

اگر آمریکا درصدد ارسال واکسن های انبار شده خود که مجوز استفاده اضطراری در این کشور را به دست نیاورده اند، به کشورهای خارجی باشد، آیا این رویکرد واشنگتن به معنای طبقه بندی افراد و تبعیض نژادی آشکار از سوی کاخ سفید است؟

با تمام این تفاسیر باید گفت که مردم جهان حق دارند نسبت به بی صداقتی آمریکا در فرایند تامین واکسن کرونا برای جهان خارج نگران و مظنون باشند.

درحالیکه شبکه تلویزیونی سی ان ان و سایر سازمان های خبری آمریکایی گزارش داده اند که آمریکا از کشوری که در مقابله با اپیدمی کرونا ناکام عمل کرد به رهبر واکسیناسیون جهانی تبدیل شده است ولی با این حال، شیوه راهنمایی جهان توسط آمریکا به این صورت است که: این کشور در وهله اول باید هر چه زودتر به ایمنی در برابر کرونا دست یابد و بعد از آن، فراوریات داخلی مهار نماینده کرونای خود را بین سایر کشورها توزیع کند و متعاقب آن این کشورها نیز باید قدردان واشنگتن باشند و به این ترتیب شعار اول آمریکا حفظ گردد!

بعضی محققان چینی که از سیاست آمریکا آگاه هستند، بر این باورند که محتمل است طرز فکر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره صادرات واکسن کرونا به کشورهای خارجی تا این اندازه منفی نباشد و این انتخابات آمریکاست که بایدن را تحت فشار قرار داده است؛ در این بین، رویکردی که برای بایدن مناسب است، این است که دولت او واکسن های انبار شده خود را که مورد استفاده آمریکایی ها نیست بیرون بیاورد و علنا شعار اول واکسیناسیون آمریکایی ها را سر دهد.

باید گفت که این خودخواهی سیاسی آمریکا حقیقتا یک نسخه عظیم شده ای از خودخواهی های فردی است؛ این منطق آمریکایی که هیچ کس حق پیشرفت ندارد، جهان را به ستوه آورده و واکسن کرونا نیز یکی از این موارد است که صرفا بخش کوچکی از هژمونی و سلطه جویی های آمریکا را به تصویر می کشد.

این سلطه طلبی های آمریکا عمیقا در تمام جنبه های روابط خارجی این کشور نهفته است؛ سوء استفاده آمریکا از فزونی دلار و پیگیری حریصانه و منحرف نماینده امنیت ملی در این کشور را نیز نمی توان از حوزه سلطه جویی های واشنگتن مستثنی دانست.

آمریکا همیشه چین و روسیه را به اعمال دیپلماسی واکسن متهم ساخته است؛ واشنگتن در عین حال اتهام تله بدهی از سوی پکن جهت کنترل کشورهای فقیر جهان را مطرح نموده است.

چنین اتهاماتی از سوی واشنگتن در حالی مطرح می شوند که از زمان شیوع همه گیری کرونا در جهان، چین به کانون جهانی فراوری و عرضه تجهیزات ضد اپیدمی کرونا تبدیل شد ولی آمریکا از هر راهی که توانست کوشش کرد چین را بی اعتبار سازد.

آمریکا در این بین به تبلیغ صندلی مدیریت جهانی خود در عرصه هایی ادامه داده که بدترین عملکرد در آن زمینه ها را از خود بر جای گذاشته است.

جهان چشم انتظار اقدامات واقع بینانه واشنگتن و نقش فعال آمریکا در نبرد علیه اپیدمی کرونا و صادرات گسترده واکسن توسط این کشور در اسرع وقت است؛ آمریکا در حالی چین و روسیه را به دیپلماسی واکسن متهم می سازد که آنچه این دو کشور در حال حاضر حقیقتا در حال اجرا آن هستند، مقابله با نارضایتی جامعه بین المللی و تامین واکسن مورد احتیاج جهانیان است.

در این بین، آمریکا نیز باید ضمن درک این حقیقت که جامعه بین الملل احمق نیست و مردم واقعیت را درک می نمایند، در نبرد با اپیدمی کرونا متمرکز گردد و نه اینکه خود را درگیر محاسبات ژئوپلیتیکی کند.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 4 خرداد 1400 بروزرسانی: 4 خرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 7491

به "سیاسی کاری ژئوپولتیک آمریکا در صادرات واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاسی کاری ژئوپولتیک آمریکا در صادرات واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید