سفیر سابق ایران: نظم آمریکایی جهان رو به افول است

به گزارش مجله هاستفا، مشاور ارشد وزیر خارجه ایران در مقاله ای نوشته شرایط فعلی از کاسته شدن نقش نه چندان پیروز سازمان ملل در حل بحران های دنیای خبر می دهند و این به معنی آن است که نظم مورد نظر آمریکا در دنیا نیز در آستانه فروپاشی است.

سفیر سابق ایران: نظم آمریکایی جهان رو به افول است

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، مهدی سنایی مشاور ارشد وزیر خارجه ایران روز سه شنبه در مطلبی نوشت، همه گیری ویروس کرونا باعث سقوط نظم جهانی موجود نمیشود، اما از نقش سازمان ملل که در مقابله مؤثر با بحرانها ناتوان بوده خواهد کاست.

به گزارش خبرگزاری تاس مهدی سانایی در مقاله ای که برای موسسه مطالعاتی ولدای ارسال نموده، نوشته است :صحبت از برقراری نظم نوین جهانی بسیار زود است زیرا با وجود همه مشکلاتی که کرونا بر بشر تحمیل نموده، این بحران قادر نیست اثرات تخریبی بر نظم جهانی موجود بگذارد.

این دیپلمات ایرانی معتقد است که بحران کرونا زخمهایی را باز خواهد نمود که مدتها قبل ازهمه گیری کرونا گسترش یافته بودند.

سنایی که در سالهای 2013 تا 2019 سفیر ایران روسیه بود در این مقاله پیش بینی کرد با توجه به شرایط موجود سازمان ملل ضعیفتر خواهد شد و اختلاف بین ایالات متحده و تا حدودی اروپا از یک طرف و همچنین چین ازطرف دیگر بیشتر خواهد شد.

این دیپلمات تاکید نمود که نظم جهانی مدتها پیش جهت خود منحرف شده ، در حالی که الگوی روابط بین الملل توصیه شده توسط ایالات متحده نیز به ورطه نابودی رسیده است.

اندیشکده بلفر نیز اواخر هفته گذشته با گرد آوری تحلیل هایی از متخصصان و اندیشکده های مختلف، مقاله ای را منتشر کرد و در آن به آنالیز اختلافات بین آمریکا و چین به خصوص در هفته های اخیر پرداخت.

این اندیشکده نوشت، بحران کرونا، شکاف در ساختار رهبری آمریکا را نمایان کرد. ویروس کرونا همچنین رقابت نگران کننده بین آمریکا و چین را شدید تر و تفاوت های ساختاری آنان را آشکار ساخته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 3733

به "سفیر سابق ایران: نظم آمریکایی جهان رو به افول است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر سابق ایران: نظم آمریکایی جهان رو به افول است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید