سازمان سلامت در هر استان تشکیل می گردد
به گزارش مجله هاستفا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: روسای دانشگاه های علوم پزشکی درگیر روزمرگی و از امور آموزشی و پژوهشی غافل شده اند، به همین علت سازمان سلامت در استان ها تشکیل می گردد تا روسای دانشگاه ها به آموزش و پژوهش اولویت دهند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، سعید نمکی روز سه شنبه در همایش معاونان آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی در تهران اضافه کرد: اولین رسالت رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارتقای آموزشی و پژوهشی است، اما رسیدگی به مسائل بهداشتی، درمانی و غذا و دارو در اولویت دانشگاه های علوم پزشکی قرار گرفته و روسای دانشگاه ها را گرفتار روزمرگی نموده است.
وی ادامه داد: پیشتر سازمان های منطقه ای بهداشت و درمان را داشتیم که با ادغام آموزش پزشکی در خدمات سلامت در 30 سال گذشته امور خدمات سلامت در دانشگاه ها ادغام شد.
وی گفت: به دنبال این هستیم تا با احیای سازمان سلامت در هر استان و ایحاد پست قائم مقام رئیس دانشگاه به عنوان رئیس این سازمان مکانیزم گذشته را احیا کنیم تا آموزش و پژوهش در دانشگاه های علوم پزشکی تقویت گردد.
رتبه نخست حوزه آموزش و پژوهش علوم پزشکی در منطقه برای ایران است
نمکی اضافه کرد: با این حال دستاورد های ایران در حوزه آموزش و پژوهش علوم پزشکی در هیچ عرصه دیگری وجود ندارد و در این زمینه نه تنها در منطقه اول هستیم بلکه قابلیت خدمت به کشور های همسایه را هم داریم.
نمکی گفت: نیازمند ارتقای شیوه های مدیریتی هستیم و باید به بیرون مرز ها فکر کنیم تا به خودکفایی برسیم و البته فعالیت 1200 شرکت دانش بنیان در دانشگاه های علوم پزشکی ظرفیت بی نظیری ایجاد نموده است.
وزیر بهداشت ادامه داد: به دنبال این هستیم که برای مدیریت بیمارستان های آموزشی معاونان آموزشی، دانشگاه های علوم پزشکی مداخلات بیشتری نمایند و اداره امور درمانی در خارج از بیمارستان های آموزشی به عهده معاونان درمان دانشگاه ها باشد و با تشکیل سازمان سلامت استانی این امور به قائم مقام رئیس دانشگاه و رئیس این سازمان محول می گردد.
نمکی گفت: برای استمرار درست تر نظام آموزشی مملکت به دنبال تحول آموزشی در دانشگاه های علوم پزشکی هستم. تحول خدمات سلامت بدون تحول در آموزش میسر نیست. تحول در پذیرش دانشجو، تحول در شیوه ها و مدل های آموزشی و تحول در ارتقای اعضای هیات علمی و ایجاد دگرگونی در مدل های آموزشی چه در بیمارستان های دانشگاهی چه بیرون دانشگاه ها برای جامعه محور کردن آموزش پزشکی آغاز شده است.
افراد از هر پایگاه طبقاتی باید به آموزش عالی دست یابند
وی ادامه داد: همچنین به دنبال برقراری عدالت آموزشی در دانشگاه ها هستیم. تمام افراد با استعداد واجد شرایط بدون توجه به پایگاه طبقاتی باید بتوانند به آموزش عالی دست پیدا نمایند.
وزیر بهداشت گفت: اینکه در جا هایی پیامک هایی می بینیم که با پرداخت پول پذیرش قطعی در دانشگاه علوم پزشکی می گیرید قابل قبول نیست و مسوولان دانشگاه های علوم پزشکی به شدت مقابل این امواج ایستاده اند و سعی می کنیم فقیرترین و البته بهره مند ترین افراد اگر شرایط لازم را دارند از آموزش محروم نشوند.
آموزش پزشکی نباید به دست افراد شیاد و بی سواد بیافتد
نمکی گفت: آموزش پزشکی چه سطح تخصصی و چه سطح عمومی و جامعه محور باید توسط اساتید و هیات علمی دانشگاه ها انجام گردد نه اینکه به دست یکسری افراد شیاد و بی سواد بیافتد.
وی اضافه کرد: این یک فضاحت برای آموزش عالی کشور است که می بینیم یک دلال با اعلام شماره تلفن و خیلی راحت وعده تضمین قطعی قبولی در رشته پزشکی را می دهد باید؛ اگر رو به روی این موج بی عدالتی می ایستادیم این دلالان تا این حد جسور نمی شدند.
وزیر بهداشت ادامه داد: این راستا به بی هویتی حرفه پزشکی منجر می گردد. باید دوباره امور پذیرش دانشگاه ها را بازنگری کنیم و ببینیم چرا عده زیادی از فارغ التحصیلان بیکار مانده اند. آمار ها نشاند می دهند 44 درصد بیکاران کشور، لیسانس به بالا هستند.
وزیر بهداشت ادامه داد: اگر جواب این سوال را دادیم که چه کسی را در کجا و به چه منظوری در دانشگاه های علوم پزشکی ترببیت نموده ایم به رسالتمان عمل نموده ایم، اما در خیلی جا ها من جواب این سوال را ندارم. در خیلی جا ها فقط ژنرال هایی تربیت نموده ایم که سرباز ندارند. تعدادی فوق متخصص تربیت شده است در حالی که برای خدمات داخلی، بچه ها و زنان کمبود داریم.
نمکی اضافه کرد: با قیمت های گران، آدم هایی با خدمات گران تربیت نموده ایم، باید ببینیم سرانه تربیت و خدمات یک فوق متخصص چقدر است و چرا باید خدمات نظام سلامت این قدر گران باشد، باید این مسائل را بازنگری کنیم و کاری کنیم که افرادی با دوره های کوتاه مدت بتوانند با کیفیت ترین خدمات را هزینه مناسب به مردم ارائه نمایند.
وی گفت: بسیاری از خدمات تخصصی با دوره های کوتاه مدت برای پزشکان عمومی قابل ارائه است باید افرادی با پتانسیل های متعدد تربیت کنیم، اما اکنون این طور نیست، در بسیاری از مناطق تخت بیمارستانی ایجاد می کنیم، اما پرستار نداریم، تکنسین هوشبری و اتاق عمل نداریم. این وظیفه ماست که منابع عمومی را به طور مناسب هزینه کنیم.
نظارت دانشکده های پزشکی بر بیمارستان های آموزشی
وزیر بهداشت اضافه کرد: نظارت بر امور درمان در بیمارستان های آموزشی شرایط مناسبی ندارد. معاونان آموزشی دانشگاه ها خودشان را کنار کشیده اند در حالی که نظارت بر خدمات انترن ها و رزیدنت ها در این مراکز باید توسط معاونان آموزشی و مسئولان دانشکده های پزشکی انجام گردد، اما اکنون به علت نبود نظارت کافی، مدام بیماران را در بیمارستان های آموزشی به هم پاس می دهند باید ببینیم چقدر خدمات بیمارستان های آموزشی اخلاقی ارائه می گردد.
وی ادامه داد: شیوه ارتقای هیات علمی دانشگاه ها نباید فقط بر اساس مقاله باشد. این راستا به بیراهه می رود و دانشجو هم پاسوز این سیستم می گردد. این شرم آور است که استاد از دانشجو می خواهد که اسم او را ا. اول مقاله بگذارد تا از او حمایت کند. این کار ها وزن دانشگاه را در سطح ملی و منطقه ای پایین می آورد.
نمکی گفت: می دانم که دانشگاه های علوم پزشکی شرایط سخت اقتصادی را طی می نمایند و ممکن است سال آینده شرایط سخت تر هم بگردد. می توانیم تحولات را کار های کم هزینه تر آغاز کنیم، اما در هر صورت بدون پول نمی توان خیلی تحول ایجاد کرد و ما هر روز باید تقلا بزنیم که منابع لازم را برای حداقل ها تامین کنیم.
وزیر بهداشت اضافه کرد: البته برای سه ماه آخر سال به دنبال دریافت مطالبات از سازمان تامین اجتماعی هستیم و امیدواریم با تامین این مطالبات فشار اقتصادی دانشگاه ها در سه ماه آخر سال جاری کمتر گردد.
منبع: خبرگزاری دانشجوbestcanadatours.com: مجری سفرهای گردشگری و تجاری و آموزشی | مجری مستقیم و کارگزار سفرهای بین المللی خارجی