روش های درمان سریع سرماخوردگی

به گزارش مجله هاستفا، سرماخوردگی از شایع ترین بیماریهایی است که بیشتر افراد در پاییز و زمستان به آن دچار می شوند . سرماخوردگی علائم زیادی مانند تب و آبریزش بینی و خستگی مفرط دارد که فرد را از انجام کارهای روزمره باز می دارد. همه ما دوست داریم سریعتر از شر سرما خوردگی راحت شویم و آن را درمان کنیم .

روش های درمان سریع سرماخوردگی

درمان هایی برای سرماخوردگی که واقعا موثر هستند

اگر سرماخورده اید، این به این معنی است که به مدت یک تا دو هفته زندگی به کامتان تلخ می شود. اما این به این معنی نیست که هیچ کاری از دستتان بر نمی آید. در کنار استراحت کردن، موارد زید به بهبود سرماخوردگی شما کمک می کند.
تا می توانید مایعات بنوشید
تا جایی که می توانید از مایعات استفاده کنید. نوشیدن مایعات کمک که احتناق و گرفتگی خود را کاهش دهید، گلویتان را مرطوب نگه دارید و بدنتان را از کم آب شدن در امان نگه دارید.

نوشیدنی های مناسب برای سرماخوردگی شامل آب، چای، آبمیوه و نوشیدنی زنجبیل می شوند. انواع سوپ ها به ویژه سوپ مرغ هم برای شما مناسب است.

بخور بدهید
برای اینکه مجرای تنفسی خود را باز کنید، بهترین روش این است که بخور بدهید. سر خود را روی یک قابلمه آب جوش بگیرید و بخار آب را از راه بینی استشمام کنید. حتما مواظب باشید که داغی بخار آب بینی و صورت شما را نسوزاند.

علاوه بر این می توانید از یک دستگاه بخور در اتاق خواب خود استفاده کنید. حمام آب گرم هم می تواند به مرطوب کردن مجاری تنفسی شما کمک کند.

با فین کردن بینی خود را تمیز نگه دارید
فین کردن بهتر از این است که مخاط را به سمت سر خود بالا بکشید. اما باید این کار را به درستی انجام دهید. فین های شدید باعث می شود خلط هایی که حاوی جرم هستند به سمت گوش بروند و دچار گوش درد شوید.

بهترین روش برای انجام این کار؟ یک انگشت خود را روی یک پره بینی خود قرار دهید و به آرامی از پره دیگر فین کنید.

از آب نمک و اسپری سالین استفاده کنید
آب نمک و اسپری سالین می توانند گرفتگی بینی شما را برطرف کنند. برای تهیه محلول قرقره از این روش استفاده کنید:

سه قاشق چای خوری نمک بدون ید و یک قاشق چای خوری جوش شیرین را ترکیب کنید

یک قاشق چای خوری از این ترکیب را داخل 236 سی سی آب گرم بریزید

این محلول را داخل یک ظرف ریخته و از راه بینی آن را استشمام کنید و سپس از راه سوراخ دیگر بینی آن را خارج کنید.

در نظر داشته باشید که از آب استریل و یا آبی که قبلا جوشانده اید استفاد کنید تا دچار عفونت نشوید.

خود را گرم نگه دارید و استراحت کنید
مهم ترین مساله وقتی که سرما می خورید یا انفلونزا میگیرید این است که استراحت کنید. استراحت کردن به بدن این اجازه را می دهد که تمام انرژی اش را صرف مبارزه با بیماری کند.

سعی کنید زیر یک پتو دراز بکشید تا به بدن خود کمک کنید. در مواقعی عدم استراحت کافی می تواند بر مسائل شما با ایجاد احساس سردرد در شما بی افزاید.

آب نمک گرم قرقره کنید
قرقره کردن آب نمک کمک می کند که سوزش و درد گلویتان برای مدتی تسکین پیدا کند. نصف قاشق چایی خوری نمک را در 8 اونس آب گرم حل کرده و 4 بار در روز قرقره کنید.

اگر گلویتان خارش دارد می توانید چای قرقره کنید یا درون محلول قرقره عسل بریزید.

مایعات گرم بنوشید
این نوشیدنی ها کمک می کنند که گرفتگی های ناشی از تورم در گلو و بینی خود را بهبود ببخشید.

اگر انقدر گلو و بینی شما گرفته است که شب ها نمی توانید بخوابید از این محلول که یک درمان قدیمی است استفاده کنید:

یک فنجان چای گیاهی درست کنید

یک قاشق چای خوری عسل در آن بریزید

کیسه آب گرم بر روی سینوس های خود بگذارید
می توانید کیسه آب گرم را از داروخانه تهیه کنید یا خودتان درست کنید. یک حوله مرطوب برای سی ثانیه در مایکروویو قرار دهید. اول چک کنید که دمای حوله برای پوستتان مناسب است سپس آن را روی صورتتان قرار دهید.
یک بالشت اضافه زیر سر خود قرار دهید
برای بهبود گرفتگی بینی خود در شب از این روش استفاده کنید. بالشت را در زاویه مناسب قرار دهید تا دچار گردن درد نشوید.
از داروهای ساده گلو درد و سرما خوردگی استفاده کنید
برای بزرگسالان و بچه ها بالای 5 سال، داروهایی مانند دکونژستانت، آنتی هیستامین و مسکن ها می توناد علائم سرماخوردگی را بهبود بخشد. گرچه باید در نظر داشته باشید که این داروها سرماخوردگی را درمان نمی کنند و طول دوره ان را کاهش نمیدهند.

استفاده نادرست یا بیش از حد از این داروها می تواند خطرات جدی را در پی داشته باشد.

درمان مشخصی برای سرماخوردگی که موثر نیستند

لیست درمان های نا موثر برای سرما خوردگی بسیار طولانی است. موارد زیر برخی از عمده ترین موارد این درمان ها هستند:
آنتی بیوتیک ها
انتی بیوتیک ها به باکتری ها حمله می کنند ولی در برابر ویروس سرماخوردگی کاری انجام نمی دهند. به هیچ وجه خودسرانه شروع به مصرف آنتی بیوتیک نکنید. انتی بیوتیک به شما کمک نمی کند که زودتر خوب شوید. حتی ممکن است در بدن شما باکتری هایی رشد کنند که در برابر انتی بیوتیک مقاوم هستند.
مصرف داروها برای بچه ها
داروهای گلو درد و مسکن ها ممکن است خطرات جانی برای بچه ها داشته باشد. سازمان غذا و دارو استفاده از از این داروها برای سنین زیر 6 سال را به شدت منع کرده است.
از خود مراقبت کنید
هر چقدر هم که سرما خوردگی خفیف باشد، باز هم می تواند زندگی را برایتان مشکل کند و انجام کارهای روزانه تان را به مخاطره بیاندازد. ممکن است ترغیب شوید که از انواع داروهای تازه برای درمان سرماخوردگی خود استفاده کنید اما بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که از خود مراقبت کنید.

استراحت کنید، مایعات بنوشید و محیط خانه را مرطوب نگه دارید. همچنین به خاطر داشته باشید که دست هایتان را مرتب بشویید. بهترین روش برای مبارزه با سرما خوردگی این است که به بدن خود استراحت دهید.

منبع: سایت نظارت بر خانواده

منبع: راسخون
انتشار: 15 آبان 1400 بروزرسانی: 15 آبان 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 8959

به "روش های درمان سریع سرماخوردگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های درمان سریع سرماخوردگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید