برطرف بوی نامطبوع زباله، وعده از یاد رفته شهرداری، مخازن زباله باید شسته گردد

به گزارش مجله هاستفا، بوی نامطبوع زباله و عدم شست وشوی باکس های آن در بعضی از منطقه ها، مرکز نشینان را آزرده نموده است.

برطرف بوی نامطبوع زباله، وعده از یاد رفته شهرداری، مخازن زباله باید شسته گردد

علاوه بر هوای آلوده تهران، شرایط زباله ها و کثیفی بعضی نقاط شهر هم سبب شده تا چهره مرکز کشور نامناسب جلوه دهد. ریختن کاغذ، زباله و ... در خیابان ها و بزرگراه ها سبب شده تا از گوشه و کنار و نقطه به نقطه شهر بوی نامطبوعی به مشام برسد.

در بسیاری از محلات تهران به رغم اینکه سطل ها و ظروف بزرگ و کوچک مخصوص زباله پیش بینی شده است اما انباشت آن به ویژه زباله هایی که پسماند مواد مصرفی، غذایی و فاسد شدنی هستند به لحاظ گرمی هوا و ماندن ساعت های طولانی تا رسیدن خودرو های مخصوص حمل زباله در این فاصله بوی متعفنی از آن متصاعد می گردد که هر رهگذری را آزار می دهد.

زباله ها نه تنها باعث بیماری، تعفن و زشتی چهره شهر می شوند بلکه می توانند از طریق آلوده کردن خاک و آب و هوا زیان های فراوانی را به بار آورند. خطرات ناشی از مواد تشکیل دهنده آن ها نیز می توانند متفاوت باشد لذا جمع آوری، حمل و نقل و دفع این مواد بایستی به طریقی باشد که تاثیر خطرات ناشی از آن ها در سلامتی انسان به حداقل ممکن برسد.

رفت و روب در تهران شرایط خوبی ندارد

چندی پیش ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران اعلام نمود که نگهداشت و رفت و روب در تهران شرایط خوبی ندارد و دیگر حساسیتی در این باره نیست و انگار این شرایط به امری عادی تبدیل شده است. مخازن زباله باید شسته گردد اما سطل ها در سطح شهر داد می زنند که انگار یک ماه است آب به خود ندیده اند.

150 نیروی خدمات شهری برای پاکسازی مخازن منطقه ها تهران

شادی ملکی، معاون امور منطقه ها سازمان پسماند در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به نگهداشت شهر و درخواست شهروندان، طرح ویژه ای عملیاتی کردیم که از اول شهریور 150 نیروی خدمات شهری همراه با ماشین های مخصوص به منطقه ها می روند و در هر هفته، 2 منطقه را پاکسازی می نمایند.

او اضافه نمود: در این طرح شست و شوی مخازن، پاکسازی، کدگذاری مخازن برای شناسایی و ... جزو برنامه هاست. بعلاوه به جزو طرح ویژه، منطقه ها نیز موظف هستند در 6 ماه اول سال، هفته ای 2 بار مخازن را مورد شست و شو قرار دهند. طرحی که سازمان پسماند برنامه ریزی کرد، مضاف بر کار های اجرایی منطقه ها است که برای نگهداشت شهر و رضایت شهروندان اجرا شده است.

وی اضافه نمود: بعلاوه از ساعت 5 عصر تا 9 شب با توجه به شناسایی اجرا شده در منطقه های که محتمل است مخازن سطل زباله مجدد پر گردد، نیروی انسانی وجود دارد تا مخازن را به همراه ماشین تخلیه و پاکسازی نمایند تا مسئله ای بوجود نیاید. شست و شوی مخازن نیز باید به صورت مستمر از طریق منطقه ها صورت بگیرد.

معاون امور منطقه ها سازمان پسماند توضیح داد: بعلاوه 1600 مخزن زباله نیز تعمیر و اورهال شده و تا 3 ماه آینده نیز 3000 مخزن دیگر اضافه خواهد شد. منطقه ها هر هفته ارزیابی می شوند و در صورتی که نتوانند نمره های موردنظر را کسب نمایند، جریمه و اگر روند کاری خود را اصلاح ننمایند، تعلیق خواهند شد.

الگوی مصرف نداریم

یک کارشناس محیط زیست در گفت وگو با خبرنگاران گفت: اگرچه مدیریت پسماند با شهرداری هاست اما متاسفانه مردم نیز در بحث پسماند و زباله رعایت نمی نمایند. باید بحث فرهنگ سازی و آموزش را از داخل خانه ها شروع کنیم و آموزش دهیم تا فرآیند پسماند به خوبی انجام گردد.

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: الگوی مصرفی درستی نداریم و دور ریز زیاد است که به جز مسئله مالی، به محیط زیست نیز آسیب می رساند و هزینه های زیادی در پی خواهد داشت.

او اضافه نمود: مردم نباید زباله های خود را بیرون مخزن بگذارند، زیرا حیوانات باعث می شوند تا وارد جوی آب شوند و همین مسئله سبب ایجاد بیماری های زیادی خواهد شد. به موازات فرهنگ سازی و آموزش برای خانواده ها و بچه ها، باید به مدیران شهرداری نیز آموزش داده گردد. شهرداری هم در این زمینه باید نظارت بیشتری داشته باشد و از فناوری اطلاعات استفاده کند تا تمام اجزا را در اختیار داشته باشد و روی آن ها نظارت کند.

این کارشناس ادامه داد: باید ماشین هایی را بکار بگیرند که شیرآبه نداشته باشد. بحث نیروی انسانی هم باید مدیریت گردد تا با شرایط موجود به شهروندان آسیبی نرسد.

خبرنگاران اجتماعی شهری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 شهریور 1401 بروزرسانی: 27 شهریور 1401 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 10848

به "برطرف بوی نامطبوع زباله، وعده از یاد رفته شهرداری، مخازن زباله باید شسته گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف بوی نامطبوع زباله، وعده از یاد رفته شهرداری، مخازن زباله باید شسته گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید