راز خفاش ها در نحوه انتقال ویروس فاش شد

به گزارش مجله هاستفا، محققان چینی دریافته اند که یک پروتئین سرکوب کننده سیستم ایمنی متمرکز در غدد بزاقی خفاش، می تواند به این حیوانات در تسهیل عملیات انتقال ویروس یاری کند.

راز خفاش ها در نحوه انتقال ویروس فاش شد

به گزارش ایسنا و به نقل از چاینادیلی، خفاش ها به طور فزاینده ای به عنوان مخزن بالقوه بسیاری از ویروس ها در نظر گرفته می شوند و به وسیله فرایندی به نام سرریزی (spillovers) در حیوانات و انسان ها، می توانند باعث بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات شوند. با این حال، دانشمندان درک محدودی از عوامل موثر در دفع ویروس از خفاش ها دارند.

به گفته محققان موسسه جانورشناسی کونمینگ (Kunming Institute of Zoology) چین که تحت نظر آموزشگاه علوم چین و دانشگاه پزشکی ارتش چین فعالیت می نمایند، خفاش ها مجموعه ای منحصر به فرد از پاسخ های ایمنی ضد ویروسی دارند که انتشار ویروس را کنترل می نمایند و در عین حال پاسخ های التهابی خود را نیز محدود می نمایند.

محققان در یافته های بسیاری حدس زده اند که خفاش ها دارای نواحی ایمنی خاص در بدنشان هستند که طی آن این پستانداران پرنده می توانند ورود و ماندن آنتی ژن های خارجی را بدون ایجاد پاسخ ایمنی التهابی تحمل نمایند. حفره های دهانی به عنوان کانال ورود و ماندن ویروس و یک ناحیه ایمنی خاص در خفاش ها در نظر گرفته می شوند.

در این مطالعه محققان از شناسایی یک پروتئین سرکوب نماینده سیستم ایمنی به نام MTX خبر دادند. به گفته محققان MTX احتمالا یک محیط خاص از نظر ایمنی ایجاد می نماید و با مقابله کردن با پاسخ ایمنی میزبان، باعث ایجاد تحمل ایمنی میزبان در برابر ویروس ها در حفره دهانی خفاش ها می گردد.

محققان با آنالیز بیشتر دریافتند که تزریق MTX به موش ها، فرایند عفونت ویروس آنفلوانزای H 1 N 1 را تسهیل نموده و به افزایش تهاجمی شدن ویروس و آسیب بافتی منجر می گردد.

محققان گفتند که MTX به شدت در غدد بزاقی خفاش متمرکز است. به گفته محققان MTX ممکن است یک گزینه مناسب برای فراوری دارو های ضد التهابی باشد.

یافته های این مطالعه در مجله PNAS منتشر شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 4 خرداد 1401 بروزرسانی: 4 خرداد 1401 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 10013

به "راز خفاش ها در نحوه انتقال ویروس فاش شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز خفاش ها در نحوه انتقال ویروس فاش شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید