شکار غول ماهی 4 متری در تایلند

به گزارش مجله هاستفا، محققان از دو دهه پیش در حال جست و جو و پیاده سازی پروژه مگافیش بر روی رودخانه مائه کلونگ در جنوب شرقی آسیا بودند. آن ها در کوشش برای یافتن، مطالعه و محافظت از بزرگ ترین ماهیان آب شیرین دنیا بودند. در قلب این پروژه این سوال وجود داشت: کدام گونه بزرگترین است؟

شکار غول ماهی 4 متری در تایلند

به گزارش خبرآنلاین، آن ها برای سال ها آبراه های زمین را جست وجو کردند، اگرچه بارها بسیار نزدیک به اهداف خود بودند اما نتوانستند ماهی با وزن بیشتر از یک گربه ماهی غول پیکر که به وزن 293 کیلوگرم بود، پیدا نمایند. این کشف آن ها در سال 2005 رخ داد. همین امر باعث شد آن ها در مورد این موضوع جست و جو بیشتری انجام دهند و به آن پی بردند غول های رودخانه ای در سرتاسر دنیا اغلب به خوبی مورد مطالعه قرار نمی گیرند و در بیشتر موارد در حال انحطاط جدی هستند و بعضی از گونه ها در معرض انقراض هستند.

تیم تحقیقاتی هوگان در کامبوج به طور معجزه آسایی از ماهیگیران منطقه تماسی دریافت کردند که به گفته آن ها یک ماهی غول پیکر آب شیرین را در رودخانه مائه کلونگ صید نموده اند. در تحقیقات انجام شده تعیین شد که این ماهی 3/96 متر طول و 229 کیلوگرم وزن داشته است و در رکوردهای دنیای گینس در سال 2022 به عنوان بزرگترین ماهی آب شیرین ثبت و شناخته شده است.

این کشف به تیم محافظتی طبیعت برای محافظت از این غول ها انرژی داد. بر خلاف گربه ماهی که در سال 2005 کشته و فروخته شد، ماهی خالدار صید شده در سال گذشته پس از نصب یک گیرنده آکوستیک، زنده رها شد. این به محققان این امکان را می دهد تا حرکات آن را دنبال نمایند تا درباره گونه ای که تقریباً هیچ نمی دانستند، اطلاعات بیشتری کسب نمایند.

آن ها بر این باورند که:این ماهی ها را بدون اینکه واقعاً بدانیم از دست داده ایم. اکنون ما ابزارهایی برای مطالعه و محافظت از این موجودات شگفت انگیز داریم، بنابراین باید این دانش تازه را دریافت نموده و از آن استفاده کنیم. هنوز دیر نشده، ماهی های بزرگ هنوز آنجا هستند.

رقیب بزرگترین ماهی

ماهی های آب شیرین مجموعه متنوعی از موجودات با اشکال مختلف و تاریخچه زندگی هستند، از کپورهای بزرگ الجثه و گربه ماهی گرفته تا مارماهی های غول پیکر.

وجه مشترک آنها، علاوه بر میزان بزرگشان، این است که بسیاری از جمعیت آنها به علت صید بی رویه، سدسازی، آلودگی، گونه های مهاجم و تغییرات آب و هوایی از بین رفته اند. ماهی پارویی چینی که می توانست بیش از 6 متر طول داشته باشد، در مراحل اولیه جستجوی این گروه محققین منقرض شده است.

آنها می گویند: درک این موضوع که این ماهی ها، که بعضی از آنها صدها میلیون سال روی زمین بوده اند و در طول زندگی ما ناپدید می شوند، بسیار نگران نماینده بود. ماهی های غول پیکر شاخصی از سلامت رودخانه هستند، بنابراین کاهش آنها موضوعی نگران نماینده برای زیست بوم های آب شیرین دنیا است، که مطالعات نشان می دهد اغلب تخریب شده تر از همتایان دریایی و زمینی خود هستند.

تیم تحقیقاتی برای چندین سال، جستجوی خود را بر روی رودخانه مائه کلونگ در مرکز تایلند که در نزدیکی بانکوک است، متمرکز کرد. جایی که ماهیگیران ماهی های بزرگی را شکار و رها می کردند. در طول فیلمبرداری تیم تحقیقاتی توانست ماهی هیولا، ر شکار کند، اما تیم مقیاس درستی برای وزن کردن این حیوان بزرگ نداشتند.

با این حال تیم مشکوک بود که رودخانه مائه کلونگ در کامبوج نیز دارای ماهی هایی برای رکورد شکنی است.

ماهیگیران به تیم مرتباً از ماهی های خاردار با وزن هزار کیلوگرم که صید می کردند، می گفتند اما تأیید این گزارش ها سخت بود.

در آن موقع تیم تحقیقاتی دیگر متشکل از دانشمندان آمریکایی در منطقه بودند تا برای اولین بار مطالعه تله متری را در شمال کامبوج انجام دهند و درباره الگوهای مهاجرت و رفتار ماهی ها در سیستم رودخانه مائه کلونگ اطلاعات بیشتری کسب نمایند. سوابق نشان می دهد که ماهی خاردار تقریباً منحصراً در منطقه خاصی از رودخانه که در آن کشف شده بود، می ماند. این بدان معناست که یک رویکرد مدیریتی مبتنی بر مکان، مانند ایجاد یک ذخیره گاه که ماهیگیری در آنجا ممنوع است، به محافظت از ماهی ها یاری می نماید. چنین ذخایری در آسیای جنوب شرقی رایج است.

منبع: نشنال جئوگرافیک

منبع: فرارو
انتشار: 20 فروردین 1402 بروزرسانی: 20 فروردین 1402 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 11979

به "شکار غول ماهی 4 متری در تایلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکار غول ماهی 4 متری در تایلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید