دولت باید به راحتی بتواند از بازار بدهی تامین اقتصادی کند

به گزارش مجله هاستفا، به گزارش خبرنگاران، به نقل از بازار سرمایه، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره فروش اوراق دولتی گفت: بازار بدهی و بازار سرمایه دو بازار مجزا هستند که در کل جهان در کنار هم فعالیت می نمایند.

دولت باید به راحتی بتواند از بازار بدهی تامین اقتصادی کند

وی ادامه داد: فردی که سهام خریداری می نماید به ندرت اتفاق می افتد که سهام خود را بفروشد و اقدام به خرید اوراق مشارکت یا اوراق بدهی کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: ما قصد داریم بازار بدهی را بزرگ کنیم تا هم دولت و هم شرکت های خصوصی به راحتی از این بازار تأمین اقتصادی نمایند.

عشقی با بیان اینکه براساس کشش بازار سرمایه اقدام به عرضه اوراق دولتی می کنیم گفت: نهادهای اقتصادی مانند بانک ها، بیمه ها و صندوق های سرمایه گذاری باید براساس مقررات، بخشی از دارایی خود را اوراق خریداری نمایند و در زمانی که قرار است اوراق عرضه شود ما اندازه توانایی آن ها در خرید اوراق را می سنجیم و برهمین اساس خریداران اوراق معین می شوند.

وی با اشاره به اینکه سهامداران حقیقی این اوراق را خریداری نمی نمایند ادامه داد: این گونه نیست که اوراق روی میز باشد و به مردم بگوییم سهام بفروشند و اوراق خریداری نمایند، زیرا 99 درصد این اوراق قبلاً بازاریابی شده است.

عشقی توضیح داد: بخش عمده ای از منابع حاصل از فروش اوراق صرف بازخرید اوراق قبلی می شود و وجوه حاصل از فروش، دوباره به بانک ها و صندوق ها باز می شود و لذا خالص عددی که از بازار خارج می شود 10 درصد است.

وی اضافه کرد: ما در عرضه های اولیه نیز کشش بازار را مدنظر قرار می دهیم و اکنون بعضی از شرکت ها آماده عرضه اولیه هستند.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 27 فروردین 1401 بروزرسانی: 27 فروردین 1401 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 9745

به "دولت باید به راحتی بتواند از بازار بدهی تامین اقتصادی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت باید به راحتی بتواند از بازار بدهی تامین اقتصادی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید