در دود سیگار چه ترکیب های سمی ای وجود دارد؟

به گزارش مجله هاستفا، ترکیب های سمی موجود در دود سیگار عموما شامل موادی هستند که در صنایع شیمیایی کاربرد دارند. اما این ترکیب های سمی برای بدن انسان مضر هستند و بیماری های متعددی مانند سرطان ریه، سرطان مثانه، سرطان پوست، ناباروری و ... به وجود می آورند.

در دود سیگار چه ترکیب های سمی ای وجود دارد؟

خبرنگاران | سرویس سلامت - ترکیبات سیگار و دود سیگار چیست؟ استنشاق این مواد چه اثراتی بر سلامت فرد سیگاری دارد؟ دانشمندان معتقدند بیش از 4000 ترکیب سمی متفاوت در دود سیگار وجود دارد. تعداد عمده این ترکیب ها، مسموم نماینده، سمی و سرطان زا هستند و می توانند به سلول های بدن انسان، آسیب جدی وارد نمایند. این مطلب علمی چشم شما را به روی مضرترین و خطرناک ترین ترکیبات موجود در دود سیگار باز می نماید. در ادامه با ترکیب های سمی موجود در دود سیگار و قلیان آشنا می شوید.

فهرست ترکیب های سمی موجود در دود سیگار

در دود سیگار چه ترکیب های سمی وجود دارد؟
ترکیب سمیتوضیحات
1. استالدهیداین ماده شیمیایی سرطان زا در صمغ و چسب به کار می رود و با ترکیب با دیگر مواد شیمیایی به راحتی توسط ریه ها جذب می گردد.
2. استون این ماده به عنوان حلال در صنایع شیمیایی کاربرد دارد. استون باعث سوزش چشم ها، بینی و حلق می گردد. استفاده طولانی مدت از آن به کبد و کلیه ها آسیب می رساند.
3. آکرولئیناین ماده به عنوان علف کش و صمغ در پلی استر و در جنگ های شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. آکرولئین یکی از عناصر سازنده گاز اشک آور است. این ماده بسیار سمی و خطرناک است و باعث سوزش چشم ها و تنگی مجرای تنفسی می گردد.
4. اکریلونیتریلاین ماده با عنوان وینیل سیانید هم شناخته می گردد. بسیار خطرناک و سرطان زاست و در فراوری صمغ مصنوعی، لاستیک و پلاستیک کاربرد دارد.
5. نفتالین-1 آمینهاین ماده سرطان زا از عناصر اصلی سازنده علف کش هاست.
6. نفتالین-2 آمینهاین ترکیب سمی موجود در دود سیگار باعث ایجاد سرطان مثانه می گردد؛ استفاده از این ماده حتی در صنعت هم ممنوع است.
7. آمونیاکبه عنوان پاک نماینده و تمیز نماینده کاربرد دارد. باعث ایجاد آسم و بروز فشار خون می گردد.
8. بنزناین ترکیب سمی دود سیگار، در فراوری بنزین و گازوئیل کاربرد دارد. باعث ایجاد انواع سرطان ها به ویژه سرطان خون می گردد.
9. بنزوپیرناین ماده شیمیایی در قیر قطران زغال سنگ و جوهر قطران وجود دارد. این ماده سرطان زاست و باعث ایجاد سرطان پوست و ریه و همچنین باعث کاهش قدرت باروری می گردد (کاهش اسپرم در مردان و کاهش احتمال بارداری در زنان).
10. بوتادیناز این ماده در فراوری مواد اولیه لاستیک و محصولات لاستیکی مصنوعی مقاوم استفاده می گردد. کارشناسان معتقدند که این ماده بسیار سرطان زاست.
11. بوتیر آلدهیداین ترکیب شیمیایی روی بینی و ریه تاثیر می گذارد. به عنوان صمغ و حلال در صنعت کاربرد دارد. استنشاق و بو کردن این ترکیب سمی موجود در دود سیگار بسیار سوزش آور است.
12. کادمیمکادمیم یک سرطان زای قوی است که می تواند به کبد، کلیه و مغز آسیب برساند. به عنوان پوشش ضد زنگ فلزات، رنگ های غیر محلول و در ساخت باتری های قابل شارژ، کاربرد دارد.
13. کاتکولاین ترکیب سمی موجود در دود سیگار، فشار خون را بالا می برد و باعث سوزش مجرای تنفسی و همچنین آماس (ورم) پوست می گردد. این ماده به عنوان ضد اکسنده در روغن و رنگ و جوهر کاربرد دارد.
14. کرومبه عنوان عامل اصلی سرطان ریه شناخته شده است. این ماده در پردازش و نگهداری چوب، آبکاری و آلیاژ فلزات استفاده می گردد. کسانی که جوشکاری می نمایند بیشتر در معرض این ماده قرار می گیرد.
15. کرزولاستنشاق غلیظ این ماده باعث سوزش حلق و بینی و تنگی مجرای تنفسی می گردد. این ماده، نگهدارنده چوب است و در صنعت به عنوان حلال و ضدعفونی نماینده به کار می رود.
16. کروتون آلدهیداین ماده به عنوان گند زدا در سوخت های گازی کاربرد دارد. کارشناسان معتقدند این ماده سیستم ایمنی بدن را نابود می نماید و باعث ایجاد جهش در کروموزوم (فام تن) می گردد.
17. فرمالدهیدنوعی صمغ موجود در عایق فومی، تخته های چند لایه، ورقه های فیبری و تخته چوب است. این ماده باعث سرطان خیشومی (مربوط به بینی) و سبب آسیب به سیستم گوارشی و پوست و ریه می گردد.
18. هیدروژن سیانیددر برخی ایالت ها در اتاق های گازی که برای اعدام مجرمان در نظر گرفته شده اند از این گاز استفاده می گردد. این گاز ریه ها را ضعیف می نماید و باعث خستگی، حالت تهوع و سردرد می گردد. این ماده در فراوری صمغ، پلاستیک اکریلیک و ضدعفونی نماینده به کار می رود.
19. هیدروکینوناین ترکیب سمی موجود در دود سیگار، تاثیرات جبران ناپذیر بر روی سیستم اعصاب مرکزی وارد می نماید، همچنین به چشم آسیب می رساند و باعث سوزش پوست می گردد. این ماده برای جلا دادن، نقاشی و سوخت موتور به کار می رود.
20. سرباین ماده سمی، به عصب های مغزی، کلیه ها و دستگاه تناسلی آسیب جدی وارد می نماید. سرب باعث ایجاد مسائل معده و و کم خونی می گردد. سرب بسیار سرطان زاست و برای بچه ها خطرناک و مسموم نماینده است. این ماده در رنگرزی و آلیاژ فلزات کاربرد دارد.
21. متیل اتیل کتونسیستم عصبی را مختل می نماید و باعث سوزش چشم، حلق و بینی می گردد. این ماده به عنوان حلال در صنعت کاربرد دارد.
22. نیکلاین ماده سرطان زا باعث بروز آسم و تنگی مجرای تنفسی می گردد.
23. نیتریک اکسیداین ماده بیشترین سهم را در دود های غلیظ و باران های اسیدی دارد. توسط احتراق گازوئیل نیز فراوری می گردد. دانشمندان معتقدند این ماده خطرِ ابتلا به آلزایمر، پارکینسون، هانتینگتون (نابودی مغز و اعصاب) و آسم را افزایش می دهد.
24. فنلاین ماده بسیار سمی است و به دستگاه عصبی مرکزی، سیستم قلبی عروقی، دستگاه تنفسی، کلیه ها و کبد آسیب می رساند. از این ماده در فراوری صمغ و تخته های چند لایه استفاده می گردد.
25. پروپیون آلدهیداین ترکیب سمی موجود در دود سیگار، باعث سوزش چشم و پوست و تنگی مجرای تنفسی می گردد. این ماده به عنوان گندزدا کاربرد دارد.
26. پیریداینباعث سوزش چشم ها و تنگی مجرای تنفسی و همچنین باعث حالت تهوع و تنش های عصبی و سردرد می گردد. این ماده میتواند به کبد آسیب وارد کند. پیریداین به عنوان حلال در صنعت کاربرد دارد.
27. کینولینبه عنوان ضد زنگ و حلال صمغ به کار می رود. باعث سوزش شدید چشم ها می گردد و به کبد آسیب می رساند؛ همچنین باعث ایجاد جهش ژنتیکی می گردد. بیشتر متخصصان اعتقاد دارند که این ماده سرطان زاست.
28. رزورسینولباعث سوزش پوست و چشم ها می گردد. در فراوری صمغ، چسب و تخته های چند لایه استفاده می گردد.
29. تولوئناین ترکیب سمی موجود در دود سیگار، باعث کاهش حافظه، گیج و گنگ شدن، حالت تهوع، بی اشتهایی و ضعف در حرکات می گردد. همچنین می تواند به حافظه دائمی آسیب وارد کند. این ماده در فراوری صمغ و روغن و همچنین به عنوان حلال کاربرد دارد.
30. نیکوتیناین ماده اگرچه اعتیاد آور است، اما سرطان زا نیست. ترک سیگار برای افراد سیگاری به سبب اعتیاد به نیکوتین سخت است. این ماده به سرعت بر مغز تاثیر می گذارد، نیکوتین با یک بار استنشاق سیگار، پس از 15 ثانیه به مغز می رسد. اگر این ماده در تنباکو و سیگار نباشد تعداد کسانی که سیگار مصرف می نمایند به یکباره کاهش پیدا می نماید. بدون وجود نیکوتین صنعت تنباکو سقوط می نماید. قرار دریافت در معرض نیکوتین سبب استفراغ، افسردگی و حمله ناگهانی به سیستم عصبی و در نتیجه باعث عقب ماندگی می گردد، همچنین به رشد مناسب جنین آسیب می رساند.
31. کربن مونوکسیدگاز مسموم نمایند های که نه بو دارد و نه مزه. تشخیص کربن مونوکسید از اکسیژن برای بدن سخت است و ممکن است به اشتباه کربن مونوکسید را دریافت و وارد گردش خون کند. قرار دریافت در محیطی که گاز کربن مونوکسید در در آن است و استنشاق آن سبب کما و حتی مرگ می گردد. این گاز عملکرد قلب را ضعیف می نماید. خستگی، ضعف و سرگیجه می تواند از علائم استنشاق این گاز باشد. این ماده به ویژه برای نوزادان داخل رحم و بچه ها زیر 7 سال خطرناک است و باعث بروز بیماری های قلبی و ریوی می گردد. دود سیگار حاوی این ترکیب سمی است. اگزوز های معیوب خطر انتقال کربن مونوکسید به داخل خودرو را افزایش می دهند.
32. قیراز چندین ترکیب شیمیایی سرطان زا تشکیل شده است. با استنشاق دود سیگار همچنان 70 درصد از قیر در ریه ها باقی می ماند. تست زیر را انجام دهید: دهان را از دود سیگار پر کنید، ولی دود را فرو نبرید، حالا این دود را روی یک دستمال بدمید، یک لکه قهو های و چسبناک روی دستمال پدید می آید. بار دیگر این تست را انجام دهید، اما این بار دود را فرو ببرید و سپس روی دستمال بدمید در این صورت تنها یک لکه کمرنگ قهو های پدید می آید.
33. ایزوپرنمانند بوتادین عمل می نماید. به غشای مخاطی پوست و چشم آسیب می رساند. در صنعت لاستیک سازی کاربرد دارد.
34. استریناین ترکیب سمی موجود در دود سیگار، باعث سوزش چشم ها و ایجاد سردرد و کاهش واکنش بدن می گردد، خطر ابتلا به سرطان خون را افزایش می دهد. این ماده در فراوری پشم شیشه، لوله، پلاستیک و مواد عایق کاربرد دارد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: setare.com
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 6657

به "در دود سیگار چه ترکیب های سمی ای وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در دود سیگار چه ترکیب های سمی ای وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید