دریافت مواد مغذی و ویتامین ها از میوه و غذاها یا از مکمل ها؟ کدام بهتر است؟

به گزارش مجله هاستفا، غذای تازه ای که می خوریم سرشار از مواد مغذی مورد احتیاج بدن مانند منیزیم، کلسیم و ویتامین های A وC است. اما بسیاری از افراد مسن این مواد مغذی را به میزان کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی نمایند.

دریافت مواد مغذی و ویتامین ها از میوه و غذاها یا از مکمل ها؟ کدام بهتر است؟

اگر شما حتی یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید ممکن است بدن شما نتواند به میزان کافی مواد مغذی و ویتامین های مورد احتیاج را دریافت کند. علت این امر بیشتر پیری است. با افزایش سن، توانایی بدن ما برای جذب مواد مغذی از غذاها کمتر می گردد.

اما آیا واقعا مکمل های غذایی می توانند تمام ویتامین و مواد معدنی مورد احتیاج بدن ما را تامین نمایند؟

شواهدی درباره مکمل ها

به نظر می رسد که مکمل های غذایی روش آشکاری برای پر کردن شکاف در رژیم غذایی به شمار می فرایند. اما مصرف بیش از حد می تواند در واقع به شما آسیب برساند. به عنوان مثال، ممکن است بدون اینکه متوجه شوید، بدن شما یک مواد مغذی خاص را بیش از حد لازم دریافت کند. برای مثال، دریافت اضافی و بیش از حد مکمل های ویتامین A می تواند خطرناک باشد و در بدن سم ایجاد کند.

شواهد درهم و برهم و ناکاملی درباره مزایای مولتی ویتامین ها وجود دارد. دکتر سسو یکی از محققان برجسته در یکی از بزرگترین مطالعات تا به امروز در خصوص مولتی ویتامین ها، دریافت که مولتی ویتامین ها با کاهش اندک خطر ابتلا به سرطان و آب مروارید در مردان ارتباط دارند، اما مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی را کاهش نمی دهند. بعلاوه مطالعه ای منتشر شده در مجله مواد مغذی نشان داد که مولتی ویتامین همراه با مواد معدنی، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی در زنان را کاهش می دهند اما نه در مردان. با اینحال طی آنالیز های متعدد در سال 2013 معین شد که مولتی ویتامین ها در جلوگیری از مرگ زودهنگام سودمند نیستند.

چه باید کرد؟

قبل از استفاده از مکمل ها، رژیم غذایی خود را بهبود ببخشید زیرا مواد مغذی موجود در غذا قوی تر از مکمل ها هستند. غذاها و میوه ها حاوی اندازه زیادی مواد غیر ضروری هستند. اما بعلاوه سرشار از مواد مغذی و ضروری مانند صدها کاروتنوئید، فلاونوئیدها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند که در بیشتر مکمل ها وجود ندارد.

به علاوه غذاها خوشمزه تر هستند و بعلاوه از مکمل ها مقرون به صرفه تر هستند. شاید برترین گزینه این باشد که با یک پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید و ببینید که چه مواد مغذی و معدنی در برنامه غذایی شما کمتر دیده می گردد و چه تغییراتی در رژیم غذایی شما ضروری است.

اگر قادر به تغییر تغذیه خود نیستید یا اگر در مواد مغذی خاصی مانند ویتامین D کمبود واقعی دارید، در این صورت مکمل می تواند مفید باشد. بعلاوه توجه داشته باشید که معمولا نظارتی از طرف دولت بر روی فراوری مکمل ها وجود ندارد، بنابراین نمی توانید مطمئن شوید چیزی را که دقیقا می خواهید در مکمل خریداری شده وجود دارد یا نه؟

نکته: در پی یک مولتی ویتامین با ویتامین های B و D و (به خصوص فولات)، آهن، منیزیم و کلسیم باشید. بعلاوه سعی کنید مولتی ویتامین خریداری شده دارای نام تجاری شناخته شده ای باشد که برای مدت زمان طولانی وجود دارد و به خوبی آزمایش خود را پس داده است.

منابع غذایی خوب مواد مغذی مهم

موا مغذییافته شده در این غذاها
ویتامین Bگوشت گاو، بوقلمون، ماهی تن، دانه های آفتابگردان، اسفناج و دیگر سبزیجات برگ سبز، تخم مرغ
ویتامین Dماهی قزل آلا، ماهی تن، گوشت گاو بدون چربی، شیر و ماست غنی شده، آب پرتقال، زرده تخم مرغ
آهنجگر، گوشت گاو، نخود، لوبیا، عدس و دانه کنجد
منیزیماسفناج، کلم و دیگر سبزیجات برگ سبز؛ غلات و حبوبات
کلسیممحصولات لبنی، ماهی مانند ماهی قزل آلا و ساردین و سبزیجات تیره و سبز.
منبع: فوت و فن / health.harvard.edu
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: host-fa.ir شناسه مطلب: 10578

به "دریافت مواد مغذی و ویتامین ها از میوه و غذاها یا از مکمل ها؟ کدام بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریافت مواد مغذی و ویتامین ها از میوه و غذاها یا از مکمل ها؟ کدام بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید